En ekte kult-bil skal komme tilbake

Husker du Citroën Mehari?

Citroën Mehari er en
skikkelig raring. Noe midt i mellom en buggy og pickup. Nå planlegges det et
comeback av bilen vi kanskje mest av alt forbinder med sol, sommer og gode
venner!
Citroën Mehari er en skikkelig raring. Noe midt i mellom en buggy og pickup. Nå planlegges det et comeback av bilen vi kanskje mest av alt forbinder med sol, sommer og gode venner!

Slutten av 60-tallet og 70-tallet var på mange måter buggyenes tid.

Den ene etter den andre dukket opp - for så stille og rolig forsvinne igjen.

Boble-baserte buggyer med glassfiberkarosserier, Mini Moke, Fiat Jolly  – og kanskje den mest legendariske av dem alle – Citroën Mehari, var alle en del av denne nå forgangne bilkulturen.

Dette er biler som vi kanskje aller mest forbinder med sol, sommer, strand og lystige dager med hyggelige venner!

Topp 5: Historiens kuleste bilratt

Rykter fra høyeste hold

Men nå ser det faktisk ut til at Citroën Mehari  kan gjøre comeback! Det er en hyggelig nyhet for alle oss som liker biler som er litt annerledes.

Comeback-ryktene er ikke bare løst prat heller. De kommer nemlig fra aller høyeste hold. Citroëns egen direktør Linda Jackson var den som slapp nyheten om at de vurderer å lage en ny versjon av klassikeren, for å styrke Citroëns varemerke, samtidig som man tar vare på viktige og litt stolte tradisjoner. Bilen fikk vi se første gang i forrige uke, den dukker opp som konseptmodell på bilutstillingen i Frankfurt denne måneden.

Citroën HY: Så stygg at den nesten er pen

En svært enkel bil

Den originale Mehari kom i 1968 og ble produsert i 20 år, fram til 1988. Den baserte seg i stor grad på et annet Citroën-ikon. Nemlig delvis 2 CV, dessuten Citroën Dyane 6.

Bilen kan jo ikke beskrives som noe annet enn litt rar. Den er noe midt i mellom en pickup og en beach-buggy og er, som opphavet, et svært enkelt kjøretøy.

Motoren i de tidligste bilene var 600 kubikks, tosylindret boksermotor. Ikke all verden, men bilen veide, takket være glassfiberkarosseri, bare 570 kilo, så fartsressursene dugde tross alt.

Kjøpeguide til Citroën-klassikeren 2 CV finner du her:

Fargeklatt

Totalt ble det bygget 144.953 Mehari i løpet av de 20 årene den var i produksjon. Av disse kjøpe den franske hæren over 7.000 stykker.

i 1979 lanserte Citroën også en versjon med forhjulstrekk. Bare 1.300 ble laget av denne, fram til 1983. Disse er i dag svært ettertraktet som samlerobjekter.

Slik gikk det da Broom-Benny skulle skru Citroën for første gang;