Slik skal Mercedes friste SUV-kundene

Dette er første skisse på kommende GLC.

Mercedes GLK er historie, nå bytter Mercedes navnet til GLC og lanserer snart helt ny modell.
Mercedes GLK er historie, nå bytter Mercedes navnet til GLC og lanserer snart helt ny modell.

Den fikk tøff konkurranse og ble ikke helt den suksessen man hadde håpet på. Vi snakker om den kompakte SUV-en Mercedes GLK som kom tilbake i 2008.

Litt rart egentlig, for timingen var god. Bilen kom akkurat da SUV-er ble mindre og mer kompakte – i miljøets, utslippets og forbrukets tegn. Og svært mange av bilene i nettopp dette segmentet har solgt svært godt.

Tøff konkurranse

Vi snakker om konkurrenter som Audi Q5, Volvo XC60 og BMW X3, for å nevne noen. Dette er alle biler som har "rappet" stasjonsvognkunder og slik sett blitt folke-SUV-er. 

Vi vil derfor tro at en etterfølger er kjærkommen for Mercedes,nå syv åtter etter lanseringen, nettopp for å møte den sterke konkurransen.

Nykommeren skifter forresten også modellbetegnelse. Mercedes holder på å rydde opp  i dette for å gjøre det litt enklere for kundene å faktisk forstå hva som er hva.

Mercedes E-Klasse: Nei – dette er ikke verdens beste bil

Bygger på C-klasse

Den utgående heter GLK. Den nye blir hetende GLC, og den nye betegnelsen gir hint om at denne bygger på Mercedes C-klasse.

GLC blir som sin forgjenger en femseter, den vil debutere på bilutstillingen i Frankfurt til høsten, og kommer som 2016 modell.

Motorutvalget for den nye SUV-en vil inneholde en rekke kjente 2-liters firesylindrede og 3-liters sekssylindrede bensinmotorer, i GLC 250 og GLC 400.

Her i Norge er det nok kanskje den kjente 2,1-liters firesylindrete dieselmotoren i GLC 220d og GLC 250d som kommer til å stå for brorparten av salget. GLC kommer med en standard sy-trinns eller nitrinns automatisk girkasse, og man kan velge mellom bakhjulsdrift eller firehjulsdrift.

En ladbar hybrid er også planlagt, med samme drivlinje som nylig avdukede C 350e. Det vil si en firesylindret bensinmotor og elektrisk motor som gir en samlet effekt på 281 hk.

Les vår test av Mercedes C-klasse hybrid her: 

Broom på eksklusiv førpremiere

Rent designmessig har designsjef Gordon Wagener ikke gjort de helt store krumspringene. Likheten til resten av Mercedes-familien er, ikke overraskende, påtagelig ut fra den første skissen Mercedes har sendt ut.

GLK skulle på mange måter videreføre DNA-et fra terreng- og militærbilen Geländewagen. Noe som ga et ganske kantetet design. Nykommeren blir etter alt å dømme rundere og mer moderne i utformingen.

Selv om bilen ikke offentliggjøres før i september vil vi Broom allerede denne uken være på plass i Tyskland for å få en eksklusiv førpremiere og sniktitt på hvordan nykommeren egentlig ser ut "live", samt få anledning til å prate med de som har utviklet bilen.

Så følg med her på broom.no utover i uka for siste nytt. 

Slik tror Mercedes at bilen din ser ut om 20 år