Denne kommer sent – men den kommer godt

Renault kommer med prisgunstig SUV. Her er førsteinntrykket:

Broom-redaktør Knut Skogstad har akkurat vært i Spania og testet denne: Helt nye Renault Kadjar.
Broom-redaktør Knut Skogstad har akkurat vært i Spania og testet denne: Helt nye Renault Kadjar.

Hvis du har tenkt å kjøpe SUV i den litt kompakte familieklassen og er av typen som liker å kartlegge markedet skikkelig før du velger bil – ja, da har du en stor jobb foran deg.

Klassen har nærmest eksplodert de siste årene. Den ene produsenten etter den andre har kommet med modeller i dette segmentet. Det er enormt mye å velge mellom, og flere skal det bli.

De franske bilprodusentene har generelt vært trege med å lansere SUV-er og crossovere, men nå skjer det ting. Den aller ferskeste nykommeren heter Renault Kadjar. Den nærmer seg lansering i Norge, og Brooms Knut Skogstad har akkurat vært på Spania-tur og testet den.

Hvis jeg ikke tar mye feil, skal Knut være hjemme igjen nå. Det er på tide å ringe ham og be om et førsteinntrykk.

Reise-maraton

Ring, ring

– Hei Vegard! Du har jobbedag i dag du, også?

– Jada, spiller ikke så stor rolle at det er pinsehelg. Det skjer jo ting i bilverdenen uansett. Men nå tenkte jeg at jeg skulle høre hvordan det var å kjøre Renault Kadjar, er du hjemme igjen, eller?

– Jepp, jeg er hjemme, etter et aldri så lite reisemaraton. Rakk å få med meg lanseringene av både Audi Q7 og Renault Kadjar i løpet av tre dager. Så nå har jeg vært kjapt innom både Tyskland, Sveits, Spania og Nederland på turen. Til sammen fem flyplasser og seks flyvninger. Gjett om det var godt å komme hjem igjen!

Se hva som plutselig dukket opp på motorveien

Tvillingbror

– Men Kadjar rett etter Audi Q7, det må vel ha vært en stor kontrast?

– Ja, på mange måter er det naturligvis det. Kadjar koster jo rundt regnet en tredjedel av en Q7. Det er to veldig forskjellige biler, men begge bør ha gode forutsetninger for å lykkes. Og for Renault blir dette naturligvis en svært viktig bil framover. Endelig går de inn i bilklassen som står øverst på ønskelista hos veldig mange nordmenn.

– Under skallet her er det mye som er kjent fra før?

– Ja, Renault eier jo i praksis Nissan, og det er veldig mye teknikk fra Nissan Qashqai i Kadjar. De er bygget på samme plattform og har mange deler felles. Men designet er nytt og eget for Kadjar og den framstår som en helt egen bil, det er naturligvis viktig for Renault.

Er dette din neste småbil?

Skryt for utseendet

– Qashqai er en av klassens beste biler og ikke noe dumt utgangspunkt å bygge videre på. Jeg synes Renault har lykkes med å gi Kadjar nok særpreg i tillegg, slik at den framstår som et reelt alternativ til Qashqai.

– Designet er naturligvis viktig her. Renault er inne i en god designperiode. Det er lillebror Captur et godt eksempel på. Den har fått mye skryt for utseendet, og Renault har tatt med flere elementer derfra over til Kadjar, sier Knut.

Vi har testet Captur: En av klassens tøffeste

Komfortabel

– De høye panser-sidene gir særpreg, samtidig som de også er synlige når du sitter inne i bilen. En noe uvanlig detalj på en ny bil i dag, det gir et solid og litt bastant inntrykk. Fronten er veldig Renault anno 2015. Skulpturerte lykter, og en stor grill med digert Renaultmerke i. Profilene nederst på dørene kjenner vi igjen fra Captur. Knekken på bakdørene er med på å gi et sporty inntrykk. Alt i alt er dette et vellykket design, og det er naturligvis også viktig i en klasse med så mange konkurrenter.

– Uten at jeg har fått testet dem direkte opp mot hverandre, kjenner jeg igjen mye fra Qashqai også i kjørefølelsen. Kadjar er komfortabel og kjennes velbalansert og fin ut på motorvei. Her trekker også ganske god støydemping opp. Vi fikk også testet den på steinete og til dels dårlige grusveier. Understellet svelger unna store ujevnheter veldig bra, på vaskebrett smeller det litt mer i bilen. Men jevnt over er dette klart godkjent, og til daglig bruk er Kadjar en svært lettkjørt bil.

Franskmenn og koppholdere ...

– Innvendig merkes det at dette er en ganske rimelig bil. Det er mye svart og hard plast. Særlig dørsidene bak sladrer om at her er det spart penger. Dashborddesignet er moderne og funksjonelt. Noen synlige sømmer her og der trekker opp. I sum er det nok midt på treet i denne klassen.

– Og så er det fortsatt noe med franskmenn og koppholdere. Her er er det riktignok to stykker i midtkonsollen, men de er merkelig grunne og blir dermed ganske upraktiske.

Apropos koppholdere, dette er viktig i USA!

En med 4x4

– Men du sa rimelig bil, hva starter egentlig prisene på?

– Jo, rimeligste Kadjar begynner på 265.000 kroner. Da har den en 1,2-liters bensinmotor på 130 hestekrefter. Den motoren er forresten et hyggelig bekjentskap. 1,2 liter hadde vært veldig lite på en bil av denne størrelsen for bare noen år siden. Men her har det skjedd ting på teknologifronten. Den kjennes kjapp og villig, i alle fall så lenge du bruker girspaken aktivt. Denne utgaven får du kun med tohjulstrekk, det er to utstyrsvarianter, Zen og Bose Edition. Sistnevnte koster 25.000 ekstra, og ender på 290.000 kroner.

– Hvis du vil ha 4x4, er det bare én utgave i starten. Den har 1,6-liters dieselmotor på 130 hestekrefter. Denne bruker Renault/Nissan i en rekke modeller, og den passer svært godt i Kadjar også. Så lenge den får holde seg over 2.000 omdreininger i minuttet, har den mye krefter på by på. Startprisen her er på 345.000 kroner.

Hvor ofte fyller du din?

Pakke i høyden

– Bunndraget er naturligvis bedre enn i 1,2-literen, samtidig som den kjennes ganske kjapp. Foreløpig fås denne bare med sekstrinns manuell girkasse. Mange vil ha kombinasjonen automat og 4x4 i denne klassen, det kommer sannsynligvis også etter hvert på Kadjar, forteller Knut.

– Til slutt må vi ta med litt om bagasjerommet. Førsteinntrykket er at det er ganske grunt, men blant annet takket være høy vinduslinje, rommer det såpass mye som 472 liter. Dermed er det ett av de største i klassen. Men det gjelder å pakke i høyden hvis du vil ha med mye. Pluss også for at du feller ned baksetet via hendler i bagasjerommet. Passasjersetet foran kan også felles ned, gull verdt når du skal ha med lange gjenstander! I det hele tatt har Renault vært flinke med praktiske detaljer, de tingene du lærer å sette pris på når du eier bilen.

Ingen flyturer

– Skjønner! Og etter den turen du har vært ute på nå, blir det kanskje hjemmepinse på deg?

– He he, ja! Her er det ingen planer om noen flyturer med det første! Nå skal jeg jobbe litt, og så tror jeg det er tid for å gi min egen bil en skikkelig shining. Det er jo noe av drawbacket med å kjøre helt nye og skinnende blanke biler. Det blir fort litt nedtur å komme hjem til sin egen som ikke har fått vårstellet sitt ennå, jeg må gjøre noe med det!

Vi kommer snart tilbake med full test på Kadjar.

På vei opp: Renault er bilmerket som øker mest i Norge

Denne raringen kan være et skikkelig bruktbil-kupp