Verdens sprøeste bilrace kommer til Norge
Og se hvem som skal kjøre Ferrari!
Gumball 3000 er en bonanza av over 100 superbiler, superstjerner, kjøring og festing. Det kontroversielle løpet har forskjellige ruter hvert år, og startet tilbake i 1999. 120 biler deltar.
I år er det nok en ny rute, og denne gangen inkluderes både Norge og Sverige. Det hele starter nemlig i Stockholm 23. mai – før det blir en tur innom Oslo dagen etter. Du kan altså notere deg at 24. mai blir en god dag for superbil-spotting i hovedstaden ...
Deretter går turen videre via København, Amsterdam, Reno og San Francisco, før det endelig målet: Las Vegas. Dit skal en ankomme 30. mai.
Kjører Ferrari
Blant deltakerne i år er flere kjente navn, blant dem den populære, norske programlederen Triana Iglesias. Hun er mest kjent fra programmet Paradise Hotel. I Gumball skal hun sitte bak rattet på en Ferrari 458 Italia.
– Det skal bli gøy. Det er litt mer fart i årets bil enn fjorårets, sier Iglesias etter at hun nylig var på prøvekjøring av bilen på Rudskogen.
Les også: Konkurrerer om 100.000 kroner i illegalt bilrace
Kombinerer med poker VM
Iglesias er ambassadør for et spilleselskap som også sponser Gumball 3000.
– Det ser ut som en veldig artig rute. Det passer perfekt med målgang i Las Vegas når poker-VM pågår – så kan jeg ta med en stor turnering også, smiler hun.
Trente på Rudskogen
- Denne går veldig bra, sier rallyfører Eyvind Brynildsen og Formula Renault-kjører Dennis Olsen.
De to talentfulle motorsportgutta, som også er en del av Team Betsafe-laget, fikk oppgaven med å trene opp Triana Iglesias under trygge forhold på Rudskogen.
– Vi synes hun var flink. Hun hadde god progresjon og ble tryggere med bilen. Det er ikke bare-bare å kjøre en slik bil, sier Eyvind Brynildsen.
Les også: Så billig kan du få brukt superbil
Kontroversielt
Selv om arrangøren understreker at det ikke er noen premie for å være raskest, viser erfaringen at det blir en del heftig kjøring underveis.
Flere deltakere har opp gjennom årene blitt bøtelagt eller fengslet for fartsovertredelsene sine, og det har vært en rekke uhell. Verst gikk det i Makedonia i 2007, da to personer som ikke var med i løpet omkom. Den gang ble resten av løpet avlyst.
Arrangøren påpeker at målet med arrangementet, er at en skal få oppleve verden.
Les også: Topp 5: Her er Norges dyreste bruktbiler