Derfor mener Lotta dette er verdens sikreste bil

Hun har en helt unik jobb hos Volvo. 

Lotta Jacobsen er en av dem som har lagt ned mange timer for at nye Volvo XC90 skal være en mest mulig sikker bil.
Lotta Jacobsen er en av dem som har lagt ned mange timer for at nye Volvo XC90 skal være en mest mulig sikker bil.

Noe av det morsomste med å være motorjournalist er ikke at man ikke bare får kjøre fine og spennende biler. Man får også ofte treffe menneskene bak bilene.

Dedikerte og interessante mennesker. Som regel med stor passion og lidenskap for jobben.
Lotta Jacobsen (47) er definitivt et slik menneske. Usedvanlig presises og skarp, men varm og full av lidenskap og kunnskap om det hun driver med. 

Har fått se i praksis hva jobben har betydd.

Er man fra Göteborg, heter Lotta og her brukt ungdomstiden i en Volvo – ja, så er det vel kanskje ikke helt unaturlig at man ender opp med jobb hos nettopp Volvo. Det er nettopp det Lotta har gjort.

På mitt spørsmål om hvor lenge hun har jobbet der kommer svarer hun kjapt og uten tenkepause:

– Der har jeg jobbet i 25 år og seks måneder!

Ikke noe slinger i valsen der altså, men pinlig nøyaktighet. Det er nesten så jeg venter på at hun skal legge til "og fire dager og tre timer. Men hun gjør ikke det.

Hun forklarer at hun har vært i Volvo siden hun var 22 år og at hun aldri har jobbet noe annet sted. Lotta har etter hvert blir professor, og jobber med forsking på sikkerhet hos den svenske bilprodusenten.

– Ettersom jeg har jobbet her så lenge,  har jeg fått oppleve hva våre innovasjoner har betydd i praksis, sier hun.

Denne Volvoen har du neppe sett

Ingen skal dø i en Volvo!

– De første bilene jeg jobbet med da jeg begynte her, var Volvo 940 og Volvo 850. Det var også veldig gode og sikre biler for sin tid, men sannelig har utviklingen gått fort, mimrer hun.

- Vårt mål er at ingen skal omkomme i en ny Volvo om noen år fortsetter hun ivrig.

- Ærlig talt Lotta - tror du på det selv. Er det i det hele tatt realistisk?

Hun titter på meg med store øyne og et litt oppgitt blikk og jeg innser at hun oppfatter spørsmålet som like dumt som om noen skulle spurt meg om Broom kunne bli en bra nettside om bil...

Men hun smiler plutselig opp.

– Ja, selvfølgelig er gjør jeg det! Det kommer til å skje. Ikke i dag og ikke i morgen. Men vi er på god vei. Absolutt! Jeg er helt overbevist om at det kommer til å bli en realitet om ikke veldig lenge. Det er kun snakk om få år, svarer hun.

– Hva skal egentlig til for å nå dette målet?

– Vi har veldig mye på plass allerede. Jeg tror ikke  vi kommer til å se noen revolusjon, mer en evolusjon. Altså en videreutvikling av de systemene vi allerede her i dag. Tenk bare på adaptiv cruisekontroll, automatisk nødbrems, filskiftvarsler med styreassistent. Bruken av radarer og kameraer vil nok også eskalere ytterligere. Samt det at biler kan kommunisere med hverandre.

Se hva Volvo har funnet på her

Gleden ved å lykkes

– Disse aktive systemene kombinert med de passive sikkerhets-systemene vil gjøre det mulig å nå vår målsetting, forklarer hun.

– Hva har vært den største utfordringen, det vanskeligste du har vært med på å innføre av sikkerhetsystemer så langt i karrieren?

– Det er uten tvil SPIS - Volvos system for beskyttelse mot skader ved sidekollisjoner. Den plundret vi lenge med før vi var fornøyde. På den annen side er det da desto gledeligere å se at det fungerer i praksis og at systemet har reddet liv. Det gjør at man fort glemmer strev og utfordringer under utviklingen.

– Hva mener du er det som har hatt størst betydning for sikkerheten i bil de siste årene?

– Det er to ting: Det første er sikkerhetsbeltet som Volvo kom med i 1959. Det andre er mye nyere, nemlig automatisk nødbrens.  Apropos sikkerhetsbelte. På nye XC90 har vi preget inn "Since 1959" på beltespenna. En ganske kul detalj, synes jeg!

Dette var vårt førsteinntrykk av Volvo XC90

Verdens sikreste bil?

– Jeg regner med at nye XC90 er den sikreste bilen Volvo har laget?

– Ja, ja - absolutt!

– Er den verdens sikreste bil?

– Det er en bil jeg er veldig stolt av på mange områder. Alt fra design, materialvalg og til sikkerhe,t så klart. Bilen er svært gjennomtenkt på alle måter og det bærer den naturligvis preg av.

– Nå svarte du ikke helt på spørsmålet mitt...

– Nei, jeg gjorde vel ikke det. Da vi lanserte XC60 for noen år siden, fikk vi ikke markedsføre den som verdens sikreste bil. Slik er det også med XC90. Jeg kan rett og slett ikke si det.

– Men du mener at det er det?

– Du kan jo gjette...

– Men helt til slutt. Hva er synes du er den fineste bilen Volvo har laget gjennom tidene?

– Den siste Volvo C70. Ståltak-cabrioleten. Den var skikkelig lekker!  Men det er nok ikke den sikreste Volvoen, så jeg kommer ikke til å kjøpe den, er svaret etter en kort tenkepause.

C70: Nå er det slutt for denne Volvoen

Aldri bilde uten belte

Når jeg spør Lotta om å få ta en bilde inne i en krasjet XC90, sier hun nei. Jeg tenkte det kunne være fint med et bilde av sikkerhetsprofessoren inne i en bil med utløste airbager.
Men den gang ei.

- Jeg kan ikke sitte her. Bilen er krasjet - så sikkerhetsbeltene er ødelagte.

- Spiller det noen rolle. Bilen er ikke kjørbar - den står inne og jeg skal bare ha ett bilde?

- Jeg har som prisnipp at jeg alltid har på meg belte- uansett - når jeg sitter i en bil. Og spesielt når det skal tas bilde. Så ikke snakk om...

Dedikerte og flinke folk, og i særdeleshet professorer, skal selvfølgelig ha respekt for sine prinsipper. Så vi tar bildene utenfor bilen i stedet for.

Samtidig som vi er takknemlige for at det finnes slike som Lotta. De menneskene gir oss en bedre sjanse til å overleve, om uhellet skulle være ute en dag.

Les vår test av nye Volvo XC90 her: