Ser lekkert ut – men det er noe som skurrer

Denne bilen blir nok en parentes. Les testen:

Kia har klart kunsstykket å lage en sedan som virkelig skiller seg ut fra mengden.
Kia har klart kunsstykket å lage en sedan som virkelig skiller seg ut fra mengden.

Kia Optima er et litt merkelig bil-fenomen. Dette er Kias mest solgte bil i USA, et marked som er svært viktig for dem. Samtidig er dette Kias minst solgte modell i Europa.

Mye handler nok om det faktum at amerikanerne fortsatt kjøper store sedaner, mens det i Europa er stasjonsvogn det handler om i denne klassen. Og stasjonsvognutgave har ikke Optima, her er det kun sedan som gjelder.

Bilen kom første gang til Norge i fjor, etter at importøren lenge hadde ventet med å ta den inn. Det startet med dieselmotor, så kom hybridutgaven.

Testbilen har en 2-liters bensinmotor som jobber sammen med en elmotor. Samlet effekt er 177 hestekrefter. Hybridløsningen er positiv med tanke på norske avgifter. Der Optima med 1,7-liters dieselmotor på 136 hestekrefter, drar på seg 144.000 avgiftskroner, slipper hybridutgaven unna med 99.081 kroner.

Dermed står det 404.900 kroner på prislappen, og bilen er i kjent Kia-stil svært velutstyrt. Umiddelbart virker det som mye bil for pengene.

Her kan du lese testen av Optima med dieselmotor

Hvordan er den å kjøre?

Amerikansk smak har helt klart spilt inn underveis i utviklingen av denne bilen. Det er fokus på komfort og gode landeveisegenskaper. Styringen er lett og temmelig livløs og gir lite kontakt med det som befinner seg under forhjulene. Understellet sluker unna store ujevnheter, men det smeller litt i hele bilen når du kjører over hull i veien eller trikkeskinner.

Støydempingen er på linje med de bedre bilene i klassen, særlig motoren gjør lite utav seg.

Ellers er den veldig lettkjørt, på typisk asiatisk manér. Her er det bare å sette seg inn, trykke på startknappen, vente på at setet glir framover og til riktig posisjon (en annen veldig amerikansk detalj) – og så kjøre av gårde.

Designer med suksess: – Vi skulle ikke latt ham gå

Hvordan er plassen:

En titt i bagasjerommet er ganske avslørende for denne bilen. Her blir det nemlig veldig tydelig at dette med hybridløsning er noe som kom inn etter at Optima var ferdig utviklet. Batteriene ligger i praksis i bagasjerommet. Det er skivebom i 2015, og gjør at bilen plutselig virker veldig gammelmodig.

Bagasjerommet reduseres til stusslige 381 liter, mot 505 i utgaven med dieselmotor.

Fører og passasjerer har imidlertid gode plassforhold. Foran er det god plass, tross en ganske bred midtkonsoll. Voksne sitter også godt i baksetet, med blant annet rikelig plass til beina.

Her er en elbil som har samme "problem"

Går den bra?

Med 177 hestekrefter til rådighet, hadde vi kanskje ventet at den ville vært kjappere fra 0-100 km/t. Men vi snakker nesten 1,6 tonn bil, så hestekreftene har litt å jobbe med.
Kreftene er fint fordelt over turtallsskalaen, men motoren leverer best når du ikke jager altfor mye. Da jobber til gjengjeld bensin- og elmotor fint sammen.

Det offisielle tallet på 0-100 km/t er 9,4 sekunder. Det stemmer godt med vår opplevelse. Til vanlig norsk landevei/motorvei, fungerer motoren utmerket, her er det mye krefter når du trenger det, for eksempel til forbikjøringer.

Snittforbruket er oppgitt til 0,51 liter/mil. Du skal nok holde deg skikkelig i skinnet for å klare det i praktisk bruk. Felles for hybrider av denne typen, er at forbruket gjerne blir en god del høyere i virkeligheten.

Ladbar hybrid er en av de store trendene innenfor bilbransjen i dag. Slik sett er dette litt gårsdagens løsning. Det vil overraske oss stort hvis ikke Kia kommer med det når det snart er klart for en helt ny Optima.

Denne BMW-en kan være livsfarlig for førerkortet ditt

Finest utenpå eller inni?

Optima har fått mye skryt for designet, og det står seg fortsatt bra. Under ledelse av Peter Schreyer (eks. Audi og VW), har Kia virkelig fått dreis på designene sine. Dette er en av de lekreste og mest sporty sedanene på markedet og kommentarer som ”jøss, er det en Kia” er noe Optima-eiere er vant til å høre.

Det ser bra ut innvendig også. Den kraftige midtkonsollen er ryddig og oversiktlig. Synlige sømmer gjør seg både på dashbordet og i setene. Skinnkvaliteten gir litt sparefølelse, det samme gjør rattet og litt av den harde, svarte plasten rundt infoskjermen. Men alt i alt har Optima ikke noe å skamme seg over på dette området heller.

… og hva er konklusjonen?

Optima har mange styrker, ikke minst gjelder det designet. På papiret er også dette svært mye bil for pengene. Du får en stor sedan med 177 hestekrefter og mye utstyr, til så vidt over 400.000 kroner.

Men på kjøpet får du altså også en hybridløsning som fungerer fint kjøremessig sett, men som avslører at Kia her har tatt en solid innersving. Det blir du minnet på hver gang du åpner bagasjerommet. Den kan heller ikke lades, det er i ferd med å bli avlegs på en helt ny bil.

I sum blir dette da en bil det er vanskelig å anbefale. Tiden har gått fra Optima Hybrid, og denne modellen kommer nok på sikt til å bli en liten parantes i Kia-historien.

Men kommer du over den som bruktbil om noen år (og kan leve med liten bagasjeplass), kan nok dette bli et aldri så lite kupp på bruktmarkedet.

Sportage har blitt enda litt bedre, les testen her:

Super-hybrid på tilbud: Halv pris etter to år!