– Noen ganger er det bedre å la elbilene brenne ferdig

Nye utfordringer for brannvesenet.

Elbiler byr på andre utfordringer enn en vanlig bilbrann, for brannvesenet. Fordi batteriene er selvforsynt med oksygen, kan slukkingen være svært utfordrende. Illustrasjonsbilde: Scanpix
Elbiler byr på andre utfordringer enn en vanlig bilbrann, for brannvesenet. Fordi batteriene er selvforsynt med oksygen, kan slukkingen være svært utfordrende. Illustrasjonsbilde: Scanpix

Elbilen skiller seg på noen områder fra en ”vanlig” bil. Den har for eksempel ikke bensin eller diesel, som jo er brannfarlig. Men den har imidlertid batterier. Og det er også brannfarlig. På en annen måte.

For å tilpasse seg en ny hverdag blir både bilbergere og brannmannskaper trenet i hvordan de skal håndtere elbilene når en ulykke er ute.

La dem brenne

I mange elbiler er batteriene selvforsynt med oksygen, noe som gjør det nærmest umulig å slukke brannen.

– Vi prøver naturligvis å slukke det, men noen ganger er det nesten like greit å la dem brenne ferdig. Heldigvis har elbilene en hovedstrømbryter, som gjør at vi kan kutte strømmen, sier brannmester i Drammens regionen brannvesen, Børre Simonsen.

Les også: Dette er en helt spesiell bilbrann

Føre var

Simonsen forteller at de i fjor begynte med to øvelser i året, spesielt knyttet opp mot elbiler.

– Det er viktig at vi er tidlig ute, og ikke må lære det på den vanskelig måten. Foreløpig har det heldigvis vært få ulykker med elbiler, sier han.

Flere forhandlere av Toyota, Peugeot og VW har også invitert til foredrag om hvordan en skal forholde seg til elbiler ved en ulykke.

– Det viktigste for oss er å vite hvor vi skal kunne klippe for å frigjøre de som sitter fast, uten at vi får strøm i oss. Heldigvis er det i utgangspunktet på samme måten som på en vanlig bil, vi kan klippe i toppen av A-stolpen og i kanalen, forteller Simonsen videre.

Les også: Dette er den best elbilen i kulda

Vent på brannvesenet

Det er også mulig å ta selvstudium, og siden de ulike bilene er bygget opp på ulike måter, er det ikke alltid at samme metode fungerer like godt på alle bilene.

Kort oppsummert skal du som medtrafikant være svært forsiktig med de orange ledningene i en elbil. De kan transportere dødelige mengder strøm.

Enkelte elbilprodusenter har i sine sikkerhetsmanualer oppgitt hvor brannvesenet bør skjære hull og fylle batteriet med vann.

Viktig å få folk ut

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har lenge fulgt med på elbiltrenden og har flere råd å komme med, til de som er første ute på et ulykkessted:

– Forsøk å finne ut av situasjonen og sikre skadestedet

– Sjekke om det er skade på batteriet

– Hvis batteriet er skadet, vil det raskt komme røyk og brann. Da er det viktig å få folk ut av bilen raskt

– Sjekk også at "tenningen" er slått av - slik at ikke bilen begynner å kjøre hvis den får strøm (de fleste moderne elbiler har nå kollisjonsbryter, som hindrer dette)

NB: Batteriene i en elbil vil ikke ha en eksplosiv brann, slik som bensin. 

Les også: Sjokkert over Tesla-feberen i Norge