Kuttet prisene – nå er det krig om elbilkundene

Toppmodellen hele 44.000 kroner rimeligere.

Så langt i år er Nissan Leaf den tredje mest solgte elbilen i Norge. Akkurat nå får du den til kampanjepris, med tildels store prisavslag.
Så langt i år er Nissan Leaf den tredje mest solgte elbilen i Norge. Akkurat nå får du den til kampanjepris, med tildels store prisavslag.

Elbilsalget går så det suser i Norge. I mars ble det ny månedsrekord, med en elbilandel på hele 23,9 prosent av alle personbiler.

Tesla Model S stjeler mye av oppmerksomheten i denne klassen, men er egentlig et lite unntak blant elbilene. Selv om Model S er nest mest solgte elbil så langt i år (bare slått av VW e-Golf), er det de mer folkelige elbilene det er langt flest av.

Kuttet prisene

En av dem er pioneren Nissan Leaf, som lenge var ubestridt salgsmester i klassen. Lenge var den også nesten uten konkurrenter, men den situasjonen har blitt kraftig endret de siste par årene.

Mange nye modeller har kommet til, og konkurransen om kundene er tøff.

Nissan har svart på det blant annet gjennom å kutte prisene. Det er med på å bidra til at Leaf holder koken imponerende bra, selv om den ikke lenger har nyhetens interesse.

Dette er den beste elbilen når det er kaldt

Under 200.000,-

En titt på hjemmesiden til Nissan Norge, viser at rimeligste Leaf nå har et priskutt på 40.000 kroner. Veiledende utsalgspris på Visia-utgaven er 229.600 kroner, men nå selges den til kampanjepris på 190.900 kroner.

Det er snakk om enda større avslag for de mer kostbare modellene. Topputgaven Tenka har veiledende pris på 274.900 kroner. Den selges nå for 230.900 kroner.

Elbilsuksessen fikk en storebror

Mye bruktimport 

– For oss er det naturlig å tilpasse prisene etter både marked og konkurrenter. Nissan Leaf har vært i markedet lenge, og konkurrentbildet er også endret de siste årene. Det har vi tatt til etterretning, og har benyttet ulike virkemidler som blant annet pristilpasning for å opprettholde godt salg av Leaf, sier Marina Maneas Bakkum, som er PR- og kommunikasjonssjef i Nissan Norge.

– Ja, for her har det blitt mange konkurrenter etter hvert?

– Det merker vi naturligvis. Vi ønsker også å demme opp for parallellimport, og mener det er til kundenes beste å velge Leaf fra en av våre forhandlere, da får de også en bil som har nordisk utstyrspakke med blant annet varmeteppe til batteriet. Foreløpig går priskampanjen fram til juli, så får vi se hva som skjer etter det.

– For oss er det også viktig å påpeke at kunder som kjøpte Leaf da vi lanserte ny modell i 2013, har hatt et rimelig og godt bilhold, både hva gjelder avskrivning og driftskostnader. De aller fleste kundene våre har valgt Acenta eller Tekna, nesten ingen Visia, og prisbildet har vært nærmest uendret det siste året. sier Maneas Bakkum.

Mange kjøper bil som mangler viktig vinterutstyr

Golf-suksess

Det er som nevnt VW e-Golf som er bestselgeren blant elbilene her hjemme så langt i år. Den elektriske Golfen har fått en overstrømmende mottagelse, og her har Volkswagen hatt høyere etterspørsel enn de har klart å dekke. Det har gitt ventelister og til dels lang leveringstid.

Så langt i år er det registrert 2.672 eksemplarer av bilen på norske EL-skilter. Det er nesten dobbelt så mye som Tesla Model S på andreplass, her er det snakk om 1.532 biler.

For Tesla har den nye utgaven med firehjulsdrift gitt ny opptur i salget, den første store leveringen av disse bilene har nylig kommet til Norge.

Nissan Leaf er så inne på tredjeplass blant elbilene. 1.082 nordmenn har kjøpt ny Leaf med priskutt  så langt i år.

Lyst på brukt Leaf? Les mer om den i Brooms bruktbilguide, her:

Dette kan bli den neste elbil-bestselgeren