Denne drømte mange om – nå er prisene rekordlave

Ny modell gir store utslag på bruktmarkedet.

Nå kan du få en pen, velutstyrt Volvo XC90 for like over 100.000 kroner. Det begynner virkelig å bli mye bil for pengene. Ny kostet en slik bil rundt en million kroner. Faksimile: Finn.no
Nå kan du få en pen, velutstyrt Volvo XC90 for like over 100.000 kroner. Det begynner virkelig å bli mye bil for pengene. Ny kostet en slik bil rundt en million kroner. Faksimile: Finn.no

Nye Volvo XC90 er allerede en gigantsuksess i Norge. Før den i det hele tatt er ankommet norske forhandlere, har det blitt solgt biler til en verdi av over en milliard kroner.

Det siste tallet vi har fått, var at over 700 eksemplarer er solgt, og at det forventes over 1.000 leverte i løpet av året.

Det er ganske enkelt tidenes salgstall, uansett merke, i dette segmentet. Vi snakker tross alt om biler som koster fra rundt 800.000 kroner og oppover.  

Den brennhete interessen for den nye modellen, har gjort at det er blitt enda mer gunstig å kjøpe den utgående på bruktmarkedet.

Les også: Volvos luksus-SUV blir 150.000 kroner billigere

166 til salgs

Det er ingen tvil om at det er tusenvis av trofaste XC90-eiere som nå enten har bestilt eller ønsker å bestille den nye modellen. Mange vil i samme slengen kvitte seg med den gamle.

Det gjør at det begynner å bli et særdeles godt utvalg å velge mellom på bruktmarkedet.

I skrivende stund er det 166 XC90 til salgs på finn.no. Og de billigste starter på rundt 100.000 kroner!

Les også: – Slike verkstedpriser er et hån mot vanlige arbeidsfolk

Gode egenskaper

Det må sies å være mye bil for pengene. Joda, de har gjerne gått langt, og dette er på ingen måte markedets mest driftssikre bil. Men de gode egenskapene til første generasjon av XC90 er det vanskelig å overse: Enorm plass, høy sikkerhet og god komfort.

Vi har plukket ut det som kanskje er den bilen som koster minst, uten at den nødvendigvis trenger å påføre deg en masse ekstrakostnader før du har rukket å kjøre den hjem igjen.

2004-modellen er riktignok gått 275.000 kilometer – men har hatt samme eier i 11 år, er nylig EU-godkjent og har en lang liste over utstyr. Prisen er på overkommelige 129.500 kroner.

Les også: Dette er bilene som stopper mest - og minst

Ikke tiltsandsrapport

Bilen har hatt alle oppfølginger hos merkeforhandler, noe som utvilsomt er positivt på disse bilene.

Det nevnes også at den ser bra ut i lakken, og at det følger med gode sommer- og vinterdekk på felg.

Så langt er altså alt vel. Det nevnes ikke noe om eventuelle feil eller mangler, men det kan jo være greit å spørre om, i tillegg til at en sjekker bilen grundig selv.

For øvrig er det på såpass gamle biler, som dessuten har gått langt, viktig å huske på at en EU-kontroll ikke tilsvarer en tilstandsrapport. Så her ville vi nok bedt om det i tillegg, så har en i alle fall litt mer trygghet.

Les også: Selge XC90? Det eneste som hjelper er å kutte prisen

0-100 km/t: Før du sovner?

Når vi sier mye utstyr, mener vi blant annet at bilen har sju seter, navigasjon, helskinn, multiratt, original telefon, alarm, regnsonsor, klimaanlegg og cruise control. 

Men du må klare deg med den noe dvaske dieselmotoren på 163 hk. Det er virkelig ingen kruttønne. 0-100 km/t er et langt gjesp – og klokker inn på 12,3 sekunder.

Den er heller ikke gjerrig på drivstoff. Selv om oppgitt forbruk ved blandet kjøring er 0,91 l/mil, kan du trygt beregne over literen i praksis.

Les om Volvo XC90 i Brooms bruktbilguide her

Dyrt å fikse

Det blir neppe noe særlig videre pristap å snakke om. Men det du må ta høyde for, er at det blir noen vedlikeholdskostnader som kan bli drøye. Det blir fort dyrt hvis noe ryker.

Og det er dessverre en hel del som ryker på disse bilene. Alt fra større ting som firehjulsdrifts-systemet, girkasse og motor, til mindre, men fortsatt kostbare ting som elektronikk, bremser og bakhjulslagre.

Oppsummert: Vi mener XC90 har en del svært gode egenskaper, og med de prisene du kan få brukte eksemplarer for nå, kan du sikre deg et kupp. Bare sørg for å finne en med vanntett historikk, mye utstyr og helst sju seter.

Les også: Derfor er denne bilen så dårlig