Har solgt biler for en milliard kroner – før lansering!

Volvo XC90 får en pangstart i Norge.

De fleste trodde importøren var svært optimistisk da de gikk ut med salgsmål på 1000 eksemplarer av XC90 første salgsår. Nå later det til at det tallet blir grundig slått!
De fleste trodde importøren var svært optimistisk da de gikk ut med salgsmål på 1000 eksemplarer av XC90 første salgsår. Nå later det til at det tallet blir grundig slått!

Når en helt ny XC90 skal begynne å rulle inn i Norge på vårparten, er det en svært etterlengtet bilnyhet.

Volvo har tatt seg usedvanlig god tid med å følge opp første generasjon XC90. Den kom på markedet tilbake i 2002. Og selv om den i mange år var en stor salgssuksess for Volvo, ble XC90 solid frakjørt av konkurrentene mot slutten. 

Terningkast 6 

Mye tyder imidlertid på at Volvo har brukt tiden godt. Nye XC90 har fått svært god kritikk i de første testene. Det gjelder også her på broom.no – vi ga den rett og slett terningkast 6!

Og interessen ute i markedet er rekordhøy. Da Volvo her hjemme gikk ut med et mål på 1.000 eksemplarer det første salgsåret, ble det sett på som svært optimistisk. Vi snakker tross alt om en bil som koster fra 725.000 kroner, i mange tilfeller vil "sluttsummen" passere en million kroner. 

Her kan du lese testen: Rett og slett terningkast 6!

Solgte bare på internett

Men i praksis ser det ut som dette var mer forsiktig enn optimistisk. Allerede før bilen offisielt har kommet til Norge, har Volvo Norge nå solgt XC90 for over en milliard kroner!

- Responsen har vært helt fantastisk! I fjor høst gikk Volvo ut med en kampanje der kunder over hele verden kunne kjøpe spesialversjonen First Edition, kun via internett. Prisen for norske kunder var en million kroner. Det tok 60 minutter før alle bilene var solgt – 120 av dem til norske kunder, forteller Øystein Herland som er administrerende direktør for Volvo Personbiler Norge.

LES SAKEN: 120 nordmenn kjøpte millionbilen - usett

Får flere biler 

Han legger til: 

- Det var i praksis bare en forsmak. Nå har vi rundt 800 kontrakter inne, og har solgt XC90 for en milliard kroner på det norske markedet.

- Med andre er det nok grunn til å oppjustere salgsprognosene. Vi regner med at mye vil skje når vi endelig får biler ut til forhandlerne, og de som er interessert kan få se og ikke minst prøvekjøre!.

- Betyr dette at det kan bli ventelister på XC90?

- Vi har heldigvis høy prioritet hos fabrikken, og får flere biler en vi opprinnelig hadde bestilt. Utgangspunktet vårt er at alle som vil ha bil, skal få bil. Men noe ventetid kan det nok bli, for eksempel på spesielle utstyrskombinasjoner, forteller Herland.

God på å kjenne igjen biler? Test deg selv i Brooms bilquiz

To biler i ett

Så langt har 20 prosent av kundene bestilt den ladbare hybridutgaven av XC90. Det er en modell som fort bikker en million kroner. 

- Det må jeg innrømme at vi ikke hadde forventet. Men det er tydelig av mange er nysgjerrig på denne teknologien. Da får man jo på mange måter to biler i ett, den kan kjøres som en elbil over kortere avstander. Og det er naturligvis positivt for både miljø og lommebok, sier Herland.

Klassens suverent mest solgte

For å plassere XC90-salget litt i perspektiv: I fjor satte en bil som BMW X5 salgsrekord på det norske markedet, den gikk unna i 546 eksemplarer.

Det er grunn til å tro at XC90 vil klare minst tregangeren av det i 2015, kanskje også mer.

Dermed blir den også klassens suverent mest solgte bil. 

Blant de øvrige konkurrentene er Audis nye Q7, også den lanseres til våren og også den kommer som ladbar hybrid. Her ligger det altså an til skikkelig kamp om kundene, en kamp Volvo virkelig har fått en pangstart på. 

Nye XC90 gikk ned 150.000 kroner i pris

BMW X5 kommer også i ladbar utgave, les mer om den her: