Hver fredag blir en ny episode av den tredje sesongen av «Vikings» sluppet hos strømmetjenesten HBO. Da når musikken til Einar Selvik fra Gressvik utenfor Fredrikstad ut til millioner av seere. 

– De har hevet noen øyenbryn i «Vikings» når de har fått oversendt filene fra meg og sett hvilke instrumenter jeg bruker. Bjørketrær og taglharpe er ikke så vanlig, sier Selvik, som nå er eneste nordmann igjen i «Vikings».

– Det var synd de knertet Thorbjørn Harr i serien, men han ble i det minste knertet til min musikk, smiler han.

Spiller på runene

Einar Selvik er opptatt av å ivareta de norske ur-instrumentene. Derfor strekker han seg langt for å bruke det han mener må være de originale lydene fra vikingtida. Han blåser bukkehorn, slår på trær og har lært seg å spille på historiske instrumenter som taglharpe og Kravik-lyre. 

– Det handler ikke om å nødvendigvis gjøre det autentisk. Det handler heller om å gjøre noe nytt med noe gammelt, sier Selvik, som finner stor inspirasjon i de gamle runene.

– Hvis jeg jobber med runen for bjørk, så spiller jeg på bjørketrær. Jobber jeg med runen for ild, spiller jeg for eksempel på fakler. Og jobber jeg med runen for vann, så bruker jeg vann i musikken. Du kan si det sånn at runene er komponisten, mens jeg er instrumentet, sier 35-åringen.

Til Hollywood

Og bruken av ur-instrumenter er en stor del av Einars suksess. De gode skussmålene fra «Vikings» har nå fått ham i kontakt med produsenter blant annet i Hollywood.

– I forkant av den første sesongen av «Vikings» prøvde jeg å kontakte serieskaperne, men fikk ikke noe respons. Så noen få måneder før premieren ble jeg kontaktet av Vikings-crewet som ville lisensiere 6-7 låter fra Wardruna, som er mitt norrøne musikkprosjekt. Produsentene var kjempefornøyde med det de fikk, og vi fortsatte samarbeidet, sier Selvik.

Lengsel til naturen

Under arbeidet med sesong to kom Einar i kontakt med komponist Trevor Morris. De to fant bokstavlig talt tonen, og startet å skrive musikk sammen. Nå er Einar med på nesten all musikken i sesong tre.

– Jeg tror at mennesket har en iboende lengsel etter naturen, og at man bevisst eller underbevisst hører at jeg slår på et ekte tre og ikke et bordbein. Selv om jeg pakker musikken inn i en norrøn pakke, så er det et universell tema. Det handler om menneskets forhold til natur, til hverandre og til noe som er større enn seg selv. Og det tror jeg folk forholder seg til uansett hvilken bakgrunn de har, sier han.