I mer enn ti år har vi sett det samme mønsteret. Hver mandag settes prisene opp.

Så kryper de sakte nedover gjennom uka, med en ny topp torsdag kveld, før de når bunnen i mandag morgen, skriver Tønsberg Blad.

Da handler de mest prisbevisste av oss, og er fornøyde med det.

Tusenlapper å spare

Grafen over viser prisene gjennom en helt ordinær februaruke i Tønsberg. Den bekrefter det forskere og forbrukere har påpekt lenge: Vi har en priskonkurranse som nullstilles hver uke.

Tønsbergs Blad gjennomførte en prissjekk gjennom en hel uke i februar.

Den viste at det skilte 2,27 kroner mellom høyeste og laveste bensinpris. For diesel var differansen 2,22 kroner. Høyest pris fant vi mandag ettermiddag, og lavest mandag morgen.

Hvor mye kan du kutte drivstoffkostnadene ved å fylle på billigste tidspunkt i uka?
Kjører du like langt som gjennomsnittsbilisten, 17.000 kilometer årlig, og bilen din bruker 0,7 liter på mila, kan du med utgangspunkt i disse tallene spare drøyt 2.600 kroner i året.

Les også: – Skjønner at noen kan bli provosert

Les også: NAF: Du må passe på som forbruker

Kritiske forskere

– Alt koordineres via fire hovedkontor med anbefalte webpubliserte priser og felles prisstøttesystem, sier professor Frode Steen ved Norges Handelshøyskole (NHH).

Det er ti år siden han sammen med kollega Øystein Foros beskrev hvordan prissyklusen til drivstoffbransjen hadde endret seg. Siden har han fulgt bransjen tett, og regnes som en av landets fremste eksperter på denne typen priskonkurranse.

– Et så til de grader systematisk prissystem som vi ser her, og som har holdt seg stabilt i mer enn ti år kan umulig være godt for konkurransen, slår han fast.

Slik virker systemet

Steen forklarer hvordan prissettingen fungerer:

■ Den enkelte bensinstasjon overvåker prisene i det lokale markedet, og for å kunne konkurrere på pris, sendes en forespørsel om prissubsidiering til hovedkontoret. Hvis de får klarsignal, settes prisene ned ned.

■ Det opereres med lokale «markørstasjoner», der de lokale stasjonene sjekker prisene som brukes som referanse for nye prisnedsettelser og prissubsidiering. Slik kan de til enhver tid ha oversikt over priskonkurransen.

■ Priskrigen foregår med varierende intensitet gjennom uka. På mer avsidesliggende steder kan konkurransen være mindre, og noen plass gis ikke prissubsidier overhodet. Her gjelder sentralt anbefalt pris hele uka.

■ Mandag morgen får bensinstasjonene beskjed om at prissubsidieringen opphører. Da har de valget om å fortsette med lave priser, og bære kostnadene ved de lave prisene selv, eller sette prisene opp i tråd med kjedenes prisliste.

– Fordi prisene da ofte kan være under innkjøpspris, har ikke stasjonene i realiteten noe valg, sier Steen.
Han er skeptisk til konkurranseeffektene av det koordinerte systemet.

– Det ser ut som en meget hendig ordning for oljeselskapene, sier Steen.

Les flere saker i TBs motormagsin Kjør her

Les også: Vil ha bensinpris på 42 kroner literen