Bil-lys er ikke lenger bare et lys

Her skjer det mye!

Moderne billys, her representert ved Volvo XC90, blir bare mer og mer avansert. Og det er på ingen måte bare en praktisk anretning for å sørge  at du ser godt. De skal sørge for at BILEN tar seg godt ut også ...
Moderne billys, her representert ved Volvo XC90, blir bare mer og mer avansert. Og det er på ingen måte bare en praktisk anretning for å sørge  at du ser godt. De skal sørge for at BILEN tar seg godt ut også ...

Husker du hvordan det var å møte biler med helt vanlige lyspærer i lysene? Med spesiallaget, tykt glass som hadde ulike mønsterkombinasjoner for å utnytte de stakkars få lysstrålene som klarte å finne veien ut av pæra? Husker du det? Nei, ikke vi heller!

Det er nemlig en fortid så fjern, at vi knapt kan forestille oss den lenger.

Halogenlys måtte raskt vike plass for xenon, og så kom LED-pyntelys, LED-hovedlys – og nå er det laserlys som er tingen. Og utviklingen er bare så vidt i gang. Bilutstillingen i Genéve understreker poenget bedre enn noen gang.

Til pynt

Årets messe har hundrevis av bilnyheter. Noe av det du merker deg, mens du vandrer rundt blant alle de skinnende blanke bilene, er at lysene ikke lenger bare er der av praktiske hensyn.

De er blitt pynt og et utstillingsvindu for hvilken teknikk som er til rådighet. Og glassene er ikke tykke og fulle av striper og mønster – de er tynne og helt blanke. På den måten kan de nemlig blottlegge alle de store og små duppedittene som ligger bak.

Det handler om å gjøre billys så avanserte, stilige og overdådige som mulig. Enten det er en familiebil, eller en superbil med en prislapp som kan skremme vannet av enhver normal lønnsmottaker.

Les også: Mange kjører rundt med ulovlige lys

Ble sjokkert

Lysene MÅ se bra ut. At de også fungerer godt under vanskelige kjøreforhold. er en hyggelig bonus. Heldigvis er det også slik at de nye, fancy lysene virkelig fungerer langt bedre enn de ”gode” gamle.

Alle som har blitt vant med bekvemmelighetene til moderne billys, kan fort få sjokk om de skulle gå tilbake til de gamle variantene. Jeg snakker av erfaring.

Undertegnede hadde nylig en testbil som heter Opel Adam. Jeg innrømmer gjerne at dette er en bil jeg har sansen for: Liten og lett, morsom å kjøre, friskt design og en pris som er særdeles overkommelig.

Så ingenting

Men når kvelden kom, med norsk vintermørke, våt asfalt og dårlig veilys, ble jeg helt satt ut. Jeg så ingenting. Hovedlysene var omtrent like nyttige som en våt klut når du skal prøve å få liv i peisen.

Det er nemlig ingen selvfølge at godeste Adam er tilgodesett med xenonlys. Bilen jeg disponerte hadde det i alle fall ikke. Og resultatet var at for eksempel fotgjengere langs veien risikerte å være så nære at du kunne lese hva som stod på skosålen deres, innen de blir fanget opp av lyskjeglen. Skummelt? Det skal jeg love deg!

Les også: Denne nybilen har skummelt dårlig lys

Mye ting

Men med dagens teknologi er det mye som tyder på at oppvoksende generasjoner aldri vil måtte forholde seg til den slags uhumskheter.

En ting er alle bilene som nå har selvjusterende fjernlys og lys som svinger med rattutslaget. En enda viktigere teknologi er at flere merker har lys som aldri trenger å dimmes i det hele tatt. De passer selv på at akkurat de pærene som kan blende motgående kjøretøy, justeres ned. Slik at for eksempel høyresiden lyses godt opp, mens venstresiden blir dempet. Det er genialt, og vil garantert redde liv.

Trenger ikke å forstå

Laserlysene, som er på full fart inn, er enda mer avanserte. Du trenger snart en doktorgrad i elektronikk for å skjønne noe som helst av hva som foregår der framme.

Men egentlig det jo knekkende likegyldig for deg og meg hva som skjer, og hvordan. Det viktige resultatet: At bilen ser bra ut og at vi blir tilgodesett med synsfelt som selv Supermann vil misunne oss.

Se bildeserie under for å skjønne litt mer om hvilke retning det går i:

Les også: Slik får du godt lys på gamle biler