Norwegian trues av sympatistreik

12 avganger er innstilt på grunn av pilotstreiken. Kabinansatte vurderer sympatistreik.

INNSTILLINGER OG FORSINKELSER: Søndag ble flere av Norwegians flyavganger innstilt eller forsinket fra Oslo Lufthavn på grunn av streik og høyt sykefravær blant pilotene. Dette flyet fra Malaga parkerer ved utenlandsterminalen på Oslo Lufthavn søndag ettermiddag. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix
INNSTILLINGER OG FORSINKELSER: Søndag ble flere av Norwegians flyavganger innstilt eller forsinket fra Oslo Lufthavn på grunn av streik og høyt sykefravær blant pilotene. Dette flyet fra Malaga parkerer ved utenlandsterminalen på Oslo Lufthavn søndag ettermiddag. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix

 – Dessverre må passasjerene belage seg på noen forsinkelser og vi har måttet kansellere 12 avganger så langt i dag. Det gjelder primært innenriksflyvninger i Norge, sier informasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nilsen, til TV 2.

Han ber passasjerer følge med på selskapets nettsider og sier de sender tekstmelding til passasjerer som blir rammet av forsinkelser og kanselleringer.

Varsler sympatistreik

Selv om Norwegian skulle klare å skaffe nok piloter mens pilotstreiken pågår, kan selskapet bli rammet av sympatistreik fra andre Parat-medlemmer i luftfarten.

YS-forbundet Parat organiserer både kabinpersonell, sikkerhetskontrollører, teknikere og drivstoffyllere, renholdsarbeidere og cateringpersonale på norske flyplasser.

Søndag sendte YS et varselbrev til NHO om sympatiaksjon. Forbundet ber om et forhandlingsmøte på vegne av nær 750 kabinansatte i Cabin Services Norway, som vurderer å streike i sympati med Norwegian-pilotene.

– Vi har allerede varslet NHO om sympatiaksjoner fra de ansatte i kabinen, og vil fortløpende vurdere videre sympatiaksjoner også fra andre av våre medlemsgrupper, sier Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud til Dagens Næringsliv.

– Klassisk avledningsmanøver

– Dette er klassisk Parat-retorikk. De har snakket om sympatistreiker i lang tid. De er ikke opptatt av passasjerene og ønsker å dra oppmerksomheten bort fra hva konflikten egentlig handler om. Parat ønsker at deres medlemmer skal ha full styringsrett over Norwegian, og det er naturligvis helt utelukket for Norwegian-ledelsen å la en fagforening overta de kommersielle beslutningene. Det er en klassisk avledningsmanøver, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til avisen.

70 flygere i Norwegians datterselskap Norwegian Air Norway ble lørdag tatt ut i streik. Blir ikke partene enige, trappes streiken opp til å omfatte totalt 650 piloter fra onsdag.

Egenmelding nektes

Norwegian nekter nå sine ansatte å bruke egenmeldinger. Det går fram av en epost det streikerammede flyselskapet har sendt ut til sine ansatte.

I eposten slår selskapet fast at alle som fra i går, søndag 1. mars blir syke, må levere sykmelding allerede fra første fraværsdag, skriver Dagbladet.

Dersom man ikke levere et slik dokument, vil det regnes som ulovlig fravær og den ansatte vil trekkes i lønn, heter det i eposten. I tillegg truer Norwegian-ledelsen med «konsekvenser»:

«I tillegg kan dette medføre alvorlige konsekvenser for det videre ansettelsesforholdet», heter det i meldingen.

Norwegians pressekontakt, Lasse Sandaker-Nielsen sier selskapet har rett til å be om sykmelding.

– Norwegian følger folketrygdens bestemmelser, som sier at arbeidsgiver har rett til kreve sykemelding dersom det er rimelig grunn til å anta at fravær ikke skyldes sykdom, sier Lasse Sandaker-Nielsen til Dagbladet.

LO advarer

De streikende pilotene og deres fagforbund får støtte fra LO. LOs førstesekretær Peggy Hessen Følsvik mener arbeidskonflikten i Norwegian viser en bransje der arbeidsforholdene blir stadig tøffere.

– Vi er vitne til en nedadgående spiral i flybransjen, og lønnsvilkår er i fritt fall. Dette går til slutt ut over sikkerheten, sier Følsvik som selv har bakgrunn fra flybransjen, til Klassekampen.

Følsvik betegner flybransjen som et av områdene der det er vanskeligst å forhandle om tariffavtaler.

– De ansatte er under et stort press, både i Norge og internasjonalt, og i dette markedet er det noen aktører som forsøker å finne alle smutthull som finnes i lov- og regelverk, sier Følsvik.

Norwegian-ledelsen peker på at pilotene i det heleide datterselskapet NAN er faste ansatte på svært god tariffavtale som leverer tjenester til morselskapet. (NTB/ TV 2)

Mer innhold fra TV 2