Dette er et kupp – på grunn av norske avgifter

Her får du sportsbilytelser til svært hyggelig pris.

Det ser ut som en helt vanlig Mercedes C-klasse stasjonsvogn, men det er det ikke. Den ladbare hybridutgaven kommer nå til Norge.
Det ser ut som en helt vanlig Mercedes C-klasse stasjonsvogn, men det er det ikke. Den ladbare hybridutgaven kommer nå til Norge.

Ladbare hybrider er en av de viktigste trendene innen bilbransjen akkurat nå. Her får du på mange måter to biler i ett: Elbil for kortere avstander - og helt "vanlig" bil når du skal kjøre lengre.

Du kan lade batteripakken fra en helt vanlig stikkontakt. I tillegg lades batteriene opp når du kjører, blant annet ved å utnytte bremseenergien. Dermed blir gjennomsnittsforbruket svært hyggelig, særlig hvis du har mye småkjøring.

279 hestekrefter

Det samme blir utslippene, og det gjør at denne biltypen kommer gunstig gjennom det norske avgiftssystemet.

Et svært godt eksempel på det er nye Mercedes C-klasse plug in-hybrid, eller C 350 e som er det korrekte modellnavnet.

Her får du relativt rommelig familiebil med 2-liters bensinmotor og elmotor. Samlet ytelse er hele 279 hestekrefter og 600 nm. Akselerasjonen fra 0 til 100 km/t er i sportsbil-land: Nærmere bestemt 5,9 sekunder!

Du skal lete lenge etter et smartere bilkjøp enn dette

Velutstyrt 

Når den nå lanseres i Norge, er det til en pris som virkelig vekker oppsikt. Mercedesen starter nemlig på 479.900 kroner i sedanversjon, stasjonsvogn koster 20.000 kroner mer.

I forhold til ytelsene er det usedvanlig mye bil for pengene. Vi snakker heller ikke ribbet utgave. Standardutstyret inkluderer blant annet luftfjæring, automatgir og muligheten til å velge mellom Avantgarde- og Exclusive-eksteriør. I tillegg inkluderes «pre-heating»-systemet fra B-Klasse Electric Drive, som i praktisk fungerer som kupévarmer.

Her får du nesten elbil "på kjøpet"

Ti modeller på gang 

Gjennomsnittsforbruk er oppgitt til kun 0,21 liter per mil. Det bør absolutt være realistisk, men betinger at du har ganske mye småkjøring, og at du lader batteriene ofte. På langkjøring vil forbruket bli en god del høyere.

Bilen kan kjøre på ren elektrisk drift inntil 31 kilometer. 

C-klasse som ladbar hybrid innleder en ny storsatsing fra Mercedes. Ambisjonen er å ta en ledende rolle i dette segmentet. Innen to år skal Mercedes ha lansert hele ti ladbare hybridmodeller.

Voksende klasse

I dag er Mitsubishi Outlander PHEV bestselgeren innen denne klassen i Norge. Her var Mitsubishi tidlig ute, med det som er verdens første ladbare hybrid-SUV.

Blant de andre som satser for fullt på dette området er Volkswagen-konsernet. De har allerede lansert ladbare versjone av VW Golf og Audi A3. Til sommeren er det klart for en bil som virkelig kan komme til å selge mye: Nemlig VW Passat som ladbar hybrid. 

En rekke andre bilprodusenter har også modeller i denne klassen på gang.

Nå skal storselgeren gå på strøm også  

LES OGSÅ: Nei, dette er ikke en vanlig Volvo