Norge er elbil-landet. En tredel av alle nye elbiler i Europa i fjor, ble solgt her til lands, viser tall fra den europeiske bilprodusentforeningen ACEA.

Men norsk vinter med kuldegrader og snø, gir elbilene en ekstra utfordring.

TV 2 hjelper deg har kjørt en Volkswagen e-Golf, en Nissan Leaf Tekna og en Tesla Model S 85 til de gikk tomme for batteri. Ingen av dem var i nærheten av den maksimale rekkevidden.

Nesten dødt løp

Turen starter på Skøyen i Oslo med tre fulladede biler som har stått innendørs over natta. Teslaen oppgir selv en kjørelengde på nesten 40 mil. E-Golfen indikerer en rekkevidde på 17 mil, mens Nissan Leaf mener den er god for 14 mil. Det skal vise seg at alle bilene bommer kraftig.

Det er -1 grad i hovedstaden denne dagen, og det snør til tider kraftig mens kortesjen kjører mot Asker og videre ut på Hurumlandet. Et godt stykke unna optimale forhold for elbiler, men likevel ganske typisk norsk vinterføre. Etter en stund blir det klart at 20 grader i kupeen er litt for kaldt, og temperaturen i alle tre bilene skrus opp til 21 grader.

Fakta om testen:

  • Det finnes økonomi-programmer i Tesla, e-Golf og Nissan Leaf som gjør at du kommer lenger, men vi har valgt å kjøre på normal innstilling.
  • Vi fulgte fartsgrensene.
  • Vi har kjørt i by, på motorvei og landevei.
  • Vi stoppet flere ganger underveis, noe som tapper batteriene ekstra.

Priser på bilene vi kjørte:

  • Nissan Leaf Tekna: 276 000 kr
  • Volkswagen e-Golf: 287.200 kr
  • Tesla S 85: 692.700 kr

– Det blir ingen vitenskapelig test, men vi håper at det skal gi oss en pekepinn på hvor langt disse bilene kan gå i kulda, sier Andreas Handeland i NAF.

De første tegnene på at det nærmer seg slutten gis i god tid. Nissan Leaf er først ute med å fortelle at den har svært lav batteristrøm. Likevel ruller den en del kilometer til før det er slutt. Bilen, med en maksimal rekkevidde på 199 kilometer, klarer bare 102 av dem denne dagen. Terje Bjørnsen, fagansvarlig i Vi Menn bil er ikke overrasket.

– Den oppgitte kjørelengden kan fort halveres når det er kaldt ute, sier han.

Mens Nissan Leaf dras opp på NAFs bergingsbil, fortsetter turen for de to andre bilene. Men kort tid etter må NAF tilkalles igjen. E-Golfen, med en rekkevidde på 190 kilometer, gir seg etter 108 kilometer. På tross av at denne versjonen er utstyrt med varmepumpe som skal øke rekkevidden under disse forholdene.

Kaldt i kupeen

Dermed er Teslaen alene igjen på veien. Ikke overraskende med tanke på den oppgitte rekkevidden, som er hele 502 kilometer. Det rekker å bli mørkt før Teslaen varsler at også den straks må gi seg. Iskald luft fra vifta er et tydelig tegn på at det snart er slutt.

Når bilen til slutt stopper viser den medbrakte GPSen at Teslaen har kjørt 304 kilometer.

Rådgiver i NAF, Andreas Handeland, er likevel positivt overrasket. – Over 30 mil er ikke så verst på en vinterdag som denne, mener han. Handeland legger til at det har vært en rekke innlagte stopp underveis, som stjeler rekkevidde. Bilene er i tillegg kjørt på normal innstilling, ikke økonomiprogram.

Testen ser du i TV 2 hjelper deg torsdag klokken 20.30.