Hybrid. Det er liksom Toyota sin "greie" det. De var først, de var best og de er størst.

Riktignok har en og annen slenger hengt seg på hybrid-greiene de siste årene, men det har for det meste bare blitt tull for de som har forsøkt.

De har ikke rokket ved den delvis vedtatte sannheten om hvem som egentlig er hybrid-sjef her i landet. Nemlig Toyota.

e-tron kalles hybridmodellene  på Audi-språket.
e-tron kalles hybridmodellene  på Audi-språket.

Hva er dette?

Nå har Audi A3 kommet som hybrid. Ladbar hybrid til og med. Det vil si at bilen har en helt vanlig 1,4-liters bensinmotor, den har en ladbar batteripakke og den har en elmotor.

Ellers er den veldig lik en helt vanlig A3. Det er vel i bunn og grunn emblemer og instrumenter som skiller den fra ett hvilket som helst annet eksemplar av arten, rent visuelt i alle fall.

Under skallet derimot, er endringene større. Det kommer vi tilbake til.

Prisen for A3 Sportback e-tron lyder på 328.000 kroner i grunnversjon. Men som så ofte før, det baller fort på seg, om man skal ha med litt utstyr på Audi-kjøpet. Det skal man jo gjerne.

Prislappen på testbilen er derfor på 423.000 kroner, og den er da passe greit og langt fra overdådig utstyrt.

Velkjørende og sporty - som forventet.
Velkjørende og sporty - som forventet.

Audi A6 finnes også som hybrid: 

Hvordan er den å kjøre?

 Bilen starter i EV-modus, altså som ren elbil. Lydløst, vibrasjonsfri, deilig og litt uvant de første gangene.

Setene er faste og sittestillingen lav. Understellet forholdsvis stramt, uten at det går ut over komforten, og styringen er presis – akkurat som man forventer i A3.

Bensinmotoren er en 1,4-liter på 150 hk, mens elmotoren yter 102 hk. Slår men dette sammen og regner ut, kommer Audi fram til en samlet effekt på  204 hk og 350 Nm. Automatgir er standard.

Det gjør at bilen tar godt i når man klemmer til. På den annen side appellerer denne i stor grad til miljøverneren i deg og undertegnede legger seg derfor fort til en litt myk kjørestil.
Man starter altså i ren eldrift. Under optimale forhold kan man kjøpe opp til 50 kilometer på ren eldrift, før bensinmotoren kobler inn.

e-tron har fire kjøreprogrammer hvor du selv kan gå inn og styre / overstyre hvordan du vil at hybridsystemet skal fungere – etter behov, smak og behag.

Typisk Audi-interiør,  men med et "lademeter" som venstre
instrument.
Typisk Audi-interiør,  men med et "lademeter" som venstre instrument.

Audi: Fra raring til luksusbil

Hvordan er plassen?

Sammenlignet med en tilsvarende Audi A3 Sportback med bensinmotor er vekttillegget i A3 e-tron på ca. 300 kilo.

Økningen kommer naturlig nok fra vekten på batterier, elmotor og lade- og styresystemer.
Batteripakken ligger under baksetet, mens bensintanken som normalt sitter her, nå er plassert over bakakselen. Tanken har fått redusert volumet fra 50 til 40 liter, uten at dette går utover bilens rekkevidde.

Den økte vekten merkes knapt under kjøring. Den ligger lavt og gir bilen dermed ekstra lavt tyngdepunkt, noe som igjen er gunstig for kjøreopplevelsen.

Den innvendige plassen er ellers lik en alminnelig A3. Unntaket er bagasjerommet som har krympet en del på grunn av bensintankens nye plassering. 280 liter rommer dette nå.

I bagasjerommet ligger også en egen veske for ladekablene – som du bør ha med.

Det tar deg syv sekunder ekstra å plugge ut og inn denne .
Det får du godt betalt for...
Det tar deg syv sekunder ekstra å plugge ut og inn denne . Det får du godt betalt for...

Les vår test av vanlig Audi A3 her

Finest utenpå eller inni?

Audi er ikke akkurat kjent for å ta kvantesprang når det gjelder design. Det er mer en forsiktig evolusjon fra generasjon til generasjon, men hvorfor ikke når man her en oppskrift som fungerer.

A3 har uansett blitt skapere i kantene og fått mer karakter. Innvendig er den også, pen, moderne og funksjonell. Helt på grensen til litt minimalistisk, med få brytere.

Mange funksjoner styres fra menyhjulet mellom setene og knappene rundt denne. Mange elsker det – andre liker det ikke like godt.

Utseendet er altså ikke det som er nytt her. Denne generasjonen A3 kom for ca. to år siden og denne gangen er nyhetene å finne under skallet, og ikke utenpå.

Selv om den holder seg godt og ikke føles utdatert på noen måte, så kanskje vi kan bruke den gamle floskelen med at skjønnheten kommer innenfra her?

Bagasjeplassen har krympet og rommer nå 280-liter. Ladekablene i egen veske til venstre i bildet.
Bagasjeplassen har krympet og rommer nå 280-liter. Ladekablene i egen veske til venstre i bildet.

A8 coupe: Audien som aldri ble laget

Går den bra?

Som du forhåpentlig allerede har skjønt: Det er ikke det som er den primære greia med A3 e-tron.

Men, ja - den går bra. 0-100 km/t gjøres unna på kjappe 7,6 sekunder.

Vel så imponerende er kanskje forbruk og utslipp. Da nærmer vi oss også det som er kjernen med denne bilen. Forbruket er nemlig oppgitt til bare 0,15 l/mil. Mens CO2-utslippet er på beskjedne 35 gram/km. Da begynner vi å snakke miljøbil – og det helt uten rekkeviddeangst.

Selv om du for å oppnå disse tallene må lade hyppig.

Den totale rekkevidden for bilen – med fullt batteri og full tank – er på 940 km.

På småkjøring til og fra butikk, trening og annen typisk  småkjøring i nærområdet, bruker man ikke drivstoff i det hele tatt. Det forutsetter at du gidder å bruke de syv sekundene det tar å sette i ladekontakten mellom kjøreøktene.

Under testperioden med vinter, snøfall og kuldegrader kjørte vi ca. 30 kilometer på strøm. Hvor ofte kjører du egentlig mye lenger? Mens vi på turer på 40-50 km, hadde et forbruk på ca. 0,15 – 0,20 l/mil.

Vi prøvde også bilen uten å «gidde» lade den. Da spretter forbruket raskt opp til ca. 0,6 l/mil. Og mye av hensikten med denne bilen forsvinner, rett og slett.

Du kan sjekke "ståa"  via en app på mobilen din.
Du kan sjekke "ståa"  via en app på mobilen din.

Den første Audien med premium-ambisjoner

... og hva er konklusjonen?

Dette er en bil som ivaretar det beste fra Audi, kombinert med morgendagens teknologi.

Dette er også en bil som kan spare deg for mye penger om du legger til rette for det. Det vil si at du har lademuligheter i alle fall hjemme og helst på jobben – og at du bruker de mulighetene så ofte du kan.

Fakta Audi A3 e-tron

 

  • Elektrisk motor: 102 hk/330 Nm
  • Batteri: 8,8 kWt, 
  • Motor: 1.4 TFSI bensin, 150 hk.
  • Samlet effekt: 204 hk
  • Dreiemoment: 350 Nm
  • 0-100 km/t: 7,6 sek.
  • Girkasse: e-S-tronic 6-trinn automat
  • Oppgitt forbruk: 0,15 l/mil
  • Oppgitt CO2-utslipp: 35 g/km
  • Vekt: 1.540 kg
  • Bagasjerom: 280 liter
  • Rekkevidde - elektrisk: 50 km
  • Total rekkevidde:  940 km

Det tar ikke mange sekunder, men sparer deg for mye penger i løpet av ett år. Er du som nordmenn flest og har mest av kortere turer – så fungerer bilen som en elbil og du sparer utgiftene til drivstoff – eller reduserer disse betydelig. Her snakker vi en anselig mengde tusenlapper i året.

På lenger turer fungerer den mer som en tradisjonell hybrid. Elmotoren hjelper til, men forbruket stiger. Du kommer fram dit du skal så lenge du har bensin på tanken og helt uten å bekymre deg over om du når fram til neste hurtiglader.

Dette er slik en moderne hybrid skal fungere. Dette er også bilen som får hybrid-kongen Toyota til å framstå som gammeldags.

Okei – A3 er noe dyrere enn Toyota Auris og Prius, men til gjengjeld kan den spare deg for betydelige bensinutgifter. Samtidig som den har en opplevd kvalitet, finish og kjøreegenskaper som går langt utenpå de to nevnte konkurrentene. 

Gratulerer til A3 e-tron. det er slik det skal gjøres!

Pluss: 

  • Fremtidsrettet og velfungerende teknologi
  • Kan kjøres med 0-forbruk / utslipp lokalt
  • Kjøreegenskaper og opplevd kvalitet

Her er Norges råeste bruktbilannonse på Audi

Om vi skulle ønske oss noe mer så hadde det vært enda et par
mil med  rekkevidde i el-modus. 
Ca. tre mil var maks i kulde og snø.
Om vi skulle ønske oss noe mer så hadde det vært enda et par mil med  rekkevidde i el-modus.  Ca. tre mil var maks i kulde og snø.

Les også: Audi best av 15 millioner bruktbiler






Laster inn forumet...