2014 ble et svært godt år for bilbransjen i Norge. Til sammen ble det registrert 144.202 nye personbiler.

Det er en økning på 1,4 prosent i forhold til 2013 som også var et godt år – og 2014 ble med det beste salgsår for nybil siden rekordåret 1986.

2014 var samtidig ett år preget av ganske store endringer bilmerkene i mellom. Her kom særlig elbilene inn og endret på  mye.

Ikke vanlig 

Elbil kom også inn som et svært verdifullt bidrag for merket som ble den store vinneren i fjor. Blant volummerkene var det Renault som kunne notere den klart største økningen.

Etter mange tunge år, pekte nemlig pilene kraftig oppover for det franske merket i fjor. Økningen endte til slutt på 83,7 prosent. Det hører med til historien at Renault kom fra svært lave volumer, men likevel: Så kraftig økning ser vi ikke ofte fra ett år til et annet.

Denne raringen kan være et skikkelig bruktbilkupp

Ambisiøse mål

Renault-salget endte på 1.633 eksemplarer. Det gir en markedsandel på 1,1 prosent – og 21. plass på registreringsstatistikken.

Og hos den norske importøren har man såvisst ikke tenkt å gi seg der:

-  Vi har svært ambisiøse mål for 2015. Veksten skal først og fremst komme gjennom elbilen ZOE, våre varebiler og våre nylanseringer. Vi tror at det er realistisk å oppnå samme salgsvekst i prosent i 2015 og dermed melde oss på «Topp 15»-listen i Norge, sier Roger Andersen som er PR & Marketing-sjef hos RBI Norge.

Crossoveren Captur er med på å gi Renault en opptur i Norge.
Crossoveren Captur er med på å gi Renault en opptur i Norge.

Les testen av Captur: Fortjener å bli lagt merke til

Flere forhandlere

- Hva skyldes den kraftige økningen i fjor?

Vi lanserte både Captur og ZOE i 2014. Disse modellene sammen med et fortsatt godt Clio-salg er de «enkle» forklaringene på resultatet. Vi vokser også i antall forhandlere, noe som også bidrar positivt, sier Andresen. 

- Hvor viktig har elbil og ZOE vært for dere i 2014?

- ZOE er vår tredje mest solgte modell, etter Captur og Clio. Den har således utgjort ca 25 prosent av personbilsalget i registreringstallene i fjor, forteller Andresen.

Denne nybilen kan du levere tilbake etter 30 dager

BMW i medvind 

Hvis vi ser på prosentvis økning isolert, er det et merke som økte enda mer enn Renault i fjor, nemlig Tesla.

Men her hører det med til historien at Tesla i praksis bare solgte biler på det norske markedet i deler av 2013. Salget kom ikke skikkelig i gang før på høstparten dette året, dermed blir også endringen fra 2013 til 2014 så stor.

Da er økningen for BMW langt mer reell – og ikke minst svært imponerende. De gasset nemlig på hele 39,6 prosent i det norske markedet i fjor, og endte med det opp som fjerde mest solgte bilmerke her til lands.

Japansk pluss

Pent plusstall ble det også for Peugeot, som økte salget med 24,6 prosent. Med det ble Peugeot Norges tiende mest solgte bilmerke i 2014.

Også Suzuki kunne notere seg for en økning på 20-tallet. Etter flere svake år, fikk merket en helt ny S-Cross, en modell som fikk ny fart på salget.

Det endte med pluss 22,8 prosent, med det holder Suzuki 16.-plassen i Norge.

Les mer om BMW-salget: Har aldri solgt flere biler

Med ZOE klarte Renault å ta sin del av elbilsalget i Norge, dette blir også en svært viktig modell for merket i inneværende år.
Med ZOE klarte Renault å ta sin del av elbilsalget i Norge, dette blir også en svært viktig modell for merket i inneværende år.

Bilsalget satte rekord - les mer om vinnere og tapere

 

 

 

 

Laster inn forumet...