Monster-luksus på billigsalg

Nå får du skikkelig aristokrat – skikkelig billig!

Klikk for å endre bildetekst
Klikk for å endre bildetekst

Dette er bilen for deg om du synes en "vanlig" Rolls Royce blir for vulgær, og at en helt alminnelig Jaguar blir litt for simpel.

Det er også en bil for deg som har det travelt, men som synes at en liten, lav sportsbil er altfor trang, ukomfortabel, støyende og mangler både bagasjeplass og klasse.

Kjærlighet ved første blikk

Det må ha vært i 1986 eller 1987 at jeg var i London med hun som etter hvert ble min kone. Første kvelden skulle vi flotte oss litt og gå ut og spise på en skikkelig flott restaurant.

Det jeg husker best er bilen som stod parkert utenfor vinduet der vi satt. En mørkeblå Bentley Turbo R med lysebrunt skinninteriør.

Den var nesten dobbelt så stor som de Vauxhallene og Ford Sierraene  den stod parkert sammen med.

Bilen er vanvittig mektig. Den vekket utrolig oppsikt, sin diskrete og tradisjonelle framtoning til tross.

Jeg skal være villig til å innrømme at for meg var det kjærlighet ved første blikk. (Jeg snakker fortsatt om bilen...) 

Det oppstod et sug i mellomgulvet og et akutt ha-begjær. Det var selvfølgelig helt uaktuelt for en bilmekaniker med bare en Volvo 242 GT i garasjen...

Bentley EXP 9 F: Er den for stygg?

En god, men dyr plan

Jeg hadde egentlig ikke råd, men jeg insisterte allikevel på at vi skulle spise på den restauranten hver kveld. Det hadde min tilkomme heldigvis intet i mot. Maten var fabelaktig. Det samme var vinen.

Heldigvis bilen stod Betleyen der hver kveld også! Det var liksom litt (okei, hele da...) planen min. Eieren bodde trolig i en av de eksklusive leilighetene over restauranten. Og jeg fikk gleden av å nyte synet av den hver kveld i nesten en uke!

Bilen er på grensen til vulgær, samtidig som den er diskret. Den er ultra-konservativ, men samtidig vakker. Den har veiholding man ikke trodde skulle være mulig for en bil med denne størrelsen og den vekten.

Den har alt – da mener jeg absolutt ALT, av utstyr ombord som skal være i en engelsk luksusbil. Hanskemykt skinn, store trebiter fra regnskogen i dashbordet og tepper av lammeull på gulvet.

Med andre ord: Trives du på biblioteket i Downton Abbey, så vil du trives i denne. 

Som å oppdage at dame er transvestitt

Den digre V8-motoren har såpass med power at det å legge igjen et par svarte "larver" på asfalten ikke er noe problem i det hele tatt – bortsett i fra at det er skikkelig blod-harry, selvfølgelig... Dette er jo så langt fra en redneck-bil som det er mulig å komme.

Folk i sportsbil som vet hva dette er ypper sjelden til bråk. De som ikke vet, og har yppet seg, har ofte fått seg en lei overraskelse...

Antagelig på samme måten som når du oppdager at dama du har sjekket opp og fått med opp på hotellrommet er en transvestitt. Det du opplever stemmer liksom ikke overens med det du ser. Man kan bli skikkelig satt ut av slikt...

Nå setter Bentley salgsrekord

R for Roadholding

Hva bilen kostet ny husker jeg ikke lengre. Men det var snakk om flerfoldige årslønner for meg i alle fall. Nå derimot er det mulig å realisere drømmen.

Bilene kom i 1985 og runder 30 år i år, og er dermed det vil kaller "veteran" på folkemunne. I løpet av disse årene har det selvfølgelig skjedd noe med prisbildet. Du får de rett og slett på "billigsalg" nå.

Bentley Turbo R er egentlig snarlik Bentely Mulsanne Turbo. Samme motor, samme karosseri, samme utstyr.

Men R-en står for Roadholding. Vi snakker om andre hjul, annen og lavere fjæring, andre hjulvinkler og strammere understell med andre stabilisatorstag. Dessuten en annen grill.

Konseptet er slik sett skikkelig kult. En diger luksussedan som går som ei kule og som attpåtil ligger godt på veien!

Rolls-Royce Ghost: Er dette verdens beste bil?

Effekt? Tilstrekkelig + 30 %

Motoren er som nevnt en V8 i aluminium, og som du skjønner av modellbetegnelsen – med Turbo. På typisk engelsk overklassevis var det vanskelig å få effekt-data på denne da den var ny.

Som så ofte før var svaret "tilstrekkelig", og etter en liten kunstpause ble det gjerne lagt til "pluss 30 prosent".

Anslagsvis er effekten rundt 325 hk (det varerier noe fra kilde til kilde), nok til å sende den digre og tunge bilen fra 0 til 100 km/t på bare 6,7 sekunder! Toppfarten ligger på rundt 220 km/t. Det både var og er for så vidt forsatt imponerende av et slagskip som dette.

Hva skal du se opp for.

Det eneste som er dyrere enn å vedlikeholde en Bentley Turo R er å ikke vedlikeholde den. 

Det er derfor alfa og omega at en slik bil, selv om den er gammel – eller kanskje nettopp derfor, har komplett service og vedlikeholdshistorikk.

Bilene er i utgangspunktet solide og gode, men en nøye sjekk av alle funksjoner er på sin plass.

Bremsene og hydraulikksystemene er komplekse, og det er grisedyrt å reparere dem.
Delene – uansett hva du skal ha – er også svært kostbare.

En full gjennomgang med tilstandsrapport fra merkeforhandler bør derfor være obligatorisk om du går med tanker om å skaffe deg en slik bil.

Bli med inn i verdens dyreste SUV


Priser

Det finnes ikke mange slike biler i Norge, og det er derfor lurt å se til utlandet om du ønsker deg en.

Prisene starter på ca 5.000 euro (46.000 kroner) for de rimeligste bilene som både har gått langt og som kanskje ikke helt egner seg som pynt i toppen av kransekaka.

For ca 15.000 euro (138.000 kroner) begynner det å hjelpe. Du får en fin og grei bil, mens du for skikkelig fine eksemplarer med lav kilometerstand, få eiere og full dokumentasjon må betale 50.000 Euro (450.000 kroner), men da får du til gjengjeld en utstillingsbil!

RT-utgaver, pansrede biler og Mulliner-utgaver koster enda mer.
Husk at norsk moms tilkommer ved import, og at det på biler nyere enn 1985 også er importavgift.

Slik importerer du drømmebilen:

Visste du at ...

– om du synes bilen er litt for liten ble noen "RL-utgaver" med lang akselavstand bygget i -92/-94.

– om du synes den går for dårlig, så finnes en Turbo RT-utgave med over 400 hk, men kun 252 ble bygget av disse.

– om du synes den er for simpel så ble det bygget 56 Mulliner-utgaver, som i tillegg til RT-motoren også har enda mer utstyr og er enda mer eksklusiv.

Les også: Drømmebilen kan plutselig bli oppnåelig!

 

Jaguar XJ: Langtfra katta i sekken