Toyota Hilux er en legende på pickup-fronten. Den har også i en årrekke vært Norges mest solgte pickup. 2014 ble ikke noe unntak i så måte. Den vant igjen. Nærmest som forventet.

Hilux har på mange måter blitt selve symbolet på Toyotas innsats på nyttebilsiden med fokus på slitestyrke, praktiske egenskaper og enkelhet.

Det er en bil som skal tåle tøff bruk, tunge tak, som byr på god framkommelighet og tåler lange dager, fremfor å gi luksusfølelse, status, kule kjøreegenskaper eller høy komfort.  

Les vår stortest av Toyota Hilux 3-liter  D-cab her:

Typisk ujålete arbeidsbil som er klar for tøffe tak og lange
dager.
Typisk ujålete arbeidsbil som er klar for tøffe tak og lange dager.

Hva er dette?

For å finne ut hva dette egentlig er og hva de som kjøper den EGENTLIG får, har vi testet en ganske ujålete og alminnelig utgave av den gamle sliteren.

Vi snakker om en todørs-variant (SR-5), med 2,5-liters motor på 144 hk og femtrinns manuell girkasse – og med stoffinteriør.

Grunnprisen da lyder på 333.600 kroner inkl. mva.

Til tross for en liten facelift for et par år siden er ikke Toyota Hilux noen ny bil. Snarere tvert i mot. Den har hengt med i nesten ti år nå.

Toyota Hilux Cargo: Når du vil ha orden i sysakene

Lasteplan gir stor  fleksibilitet
og noen begrensinger i forhold til for eksempel nedbør.
Lasteplan gir stor  fleksibilitet og noen begrensinger i forhold til for eksempel nedbør.

Hvordan er den å kjøre?

Fjæringen bak er stiv og gjør at bilen oppleves som stumpete uten last. Girstanga er lang, med lange bevegelser, men byr allikevel på relativt presise skift.

Styringen er lett, samtidig som den er ganske presis. Instrumentene er lettleste og all betjening er intuitiv og enkel. Det meste her kan betjenes med arbeidshanskene på.

Setene er flate, men faste. For langbeinte mangler de støtte for lårene, og sidestøtten er heller ikke all verden å skryte av.

Til tross for bilens lengde er den lettkjørt. Men det er et godt stykke igjen til noe i nærheten av personbilkomfort. Lydløs er den heller ikke.

Den oppleves også som litt høyt giret. Du bør (må) ha 80 km/t før du legger inn femtegiret, hvis ikke rister og bråker bilen på turtall under 1500 o/min. Det sladrer om at motor og drivverk ikke er av aller nyeste sort...

Traust men velfungerende interiør. Det er ikke til å legge skjul på at alderen merkes.
Traust men velfungerende interiør. Det er ikke til å legge skjul på at alderen merkes.

Toyota Hilux Invincible: Helt uovervinnelig

Hvordan er plassen?

Plassen i forsetene er god, den – alle veier. Det er lett å finne seg til rette i den relativt enkle, men solide bilen.

Man har det man trenger, der man trenger det.

I tillegg er det god plass også bak forsetene. Problemet her et adkomsten. Bare to dører gjør den litt kronglete. Man må vippe fram seteryggen, og da skal egentlig setet skli framover. Det funker ikke alltid. Man må også justere inn ryggstøtten på nytt hver gang, noe som faktisk blir et lite irritasjonsmoment.

Er innvendig oppbevaringsrom/bagasjerom viktig, bør du velge utgaven med fire dører.  

Fordelen med todørsutgaven er at lasteplanet blir lengre, og det er vel nettopp dette som oftest er viktigst for pickup-kjøpere.

Planet har en lastehøyde på 45 centimeter, det er 183 centimeter langt og har en bredde på 151 centimeter.

Dette fører oss inn på et viktig punkt for biltypen, nemlig lastekapasiteten: Hilux har litt lavere tall å vise til både når det gjelder nyttelast og tillatt tilhengervekt enn de fleste konkurrentene det er naturlig å sammenligne den med.

Den maksimale vekten er 2.620 kilo, noe som gjør at du kan laste den med 655 kilo.

Toyota Hilux: Denne har vært på Sydpolen

Pickup i solnedgang - ikke vanskelig å kjenne igjen denne biltypen.
Pickup i solnedgang - ikke vanskelig å kjenne igjen denne biltypen.

Finest utenpå eller inni?

Denne bilen er omtrent som en hammer. Det praktiske kommer foran jåleri og unødvendig fjas.

Et praktisk redskap, mer enn noe du kjører rundt i for å vise deg fram. Det speiler naturlig nok designet, både utvendig og innvendig.

Det betyr imidlertid ikke at bilen er stygg – på noen måte. Den ser vel ut på lik linje med de fleste andre pickuper.

Selv etter 10 år på markedet ser den ganske tidløs ut. Igjen, ikke helt ulikt en hammer...

Ønsker man et mer personlig preg, finnes det også et hav av tilleggsutstyr til denne bilen.  

Setene er både harde og flate og gir ikke mye lårstøtte til oss
langbeinte
Setene er både harde og flate og gir ikke mye lårstøtte til oss langbeinte

Pickup: Ny skyss for seriøse cowboyer

Går den bra?

Å si at denne bilen går bra, er å ta i. Det er jo heller ikke det den er bygget for.

2,5-liters dieselmotoren yter 144 hk og har et dreiemoment på 343 Nm. De tørre faktaene er 0-100 km/t på 14,1 sekunder, og en toppfart på 170 km/t.

Men her kommer det også litt an på hva slags egenskaper man er ute etter. Man kan godt si at bilen går bra. Man kanskje da særlig der veien er dårlig, eller hvor det ikke er noen vei i det hele tatt.

Da er det nemlig ikke så mange standardbiler som holder følge. Egentlig ingen.

Dette er nemlig noe av det tøffeste som finnes når det gjelder framkommelighet. Lavserie gir, og manuell girkasse, samt den robuste, solide, men tradisjonelle konstruksjonen, underbygger dette ytterligere.

Bakkeklaringen er på 21,5 centimeter, og korte overheng foran og bak gjør den til en seriøs offroader.

Svingradiusen på den 5,2 meter lange bilen er litt drøy der det er skikkelig trangt.

Drivstofforbruket er oppgitt til 0,73 l/mil ved blandet kjøring.

Her kan du lese mer om Hilux som bruktbil

Dette er ikke bare  en Toyota - det er en Hilux!
Dette er ikke bare  en Toyota - det er en Hilux!

...og hva er konklusjonen?

Et design som er på det jevne, komfort og kjøreegenskaper som ikke er helt på høyden og ikke best på verken nyttelast eller hengervekt. Hvorfor skal man da kjøpe denne?

Enkelt: Fordi det er en Toyota. Ikke bare det – det er en Hilux.

Bilen er smått legendarisk, den har en driftsikkerhet og en framkommelighet som få – om noen andre – i segmentet kan vise til. Ujålete robust, solid og like trofast som en gammel elghund.

Dette gjør bilen etterspurt på bruktmarkedet også. Prisene holder seg nesten skummelt godt.

Dette sammen med driftsikkerheten og Toyotas nesten unike ettermarkedstjenester, gir til syvende og sist god totaløkonomi, samtidig som bilen gir et enkelt (i dobbelt forstand...) og forutsigbart bilhold.

Det er derfor ikke noen stor overraskelse at dette er Norges mest solgte pickup. Enda en gang. Men en ny modell bør allikevel ikke ligge for langt fram i tid. 10 år på markedet er lenge, selv for et nyttekjøretøy, og alderen begynner å merkes.

Vi overraskes derfor ikke om erkefiende nummer én, VW Amarok, smetter forbi neste år.

Toyota Hilux 6x6: Dette er bilen Nansen og Amundsen skulle hatt

 

Minus:

  • Alderen merkes
  • Ikke best på nyttelast eller hengervekt
  • Dyrere enn mange konkurrenter

Pluss:

  • Driftsikkerhet
  • Framkommelighet
  • Gir god totaløkonomi
  • Ettermarkeds-apparat

Les vår test av nye Toyota Landcruiser her:

 

Toyota Hilux begynner så smått å bli en billegende og har
vært ute en vinternatt før.
Toyota Hilux begynner så smått å bli en billegende og har vært ute en vinternatt før.

 

Laster inn forumet...

Fakta Toyota Hilux:

 

  • Bil: Toyota Hilux D-cab
  • Pris fra: 333 600,-
  • Pris testbil: 345 700,-
  • Motor: 2,5-liter diesel
  • Effekt: 144 hk / 343 Nm
  • 0-100 km/t: 14,1 sekund.
  • Toppfart: 170 km/t
  • Forbruk: 0,73 l/mil
  • Bakkeklaring: 21,5 cm.
  • Totalvekt: 2620
  • Max last: 655 kg.