Dette er som en hytte uten vann og strøm

Men sjarm, det har den! 

Den
gamle Toyotaen fra 1986 er et synlig bevis på hvor fort utviklingen innen bil
har gått.
Den gamle Toyotaen fra 1986 er et synlig bevis på hvor fort utviklingen innen bil har gått.

Du skal vel snart ut å kjøre en feit bil igjen, du? Det er et spørsmål jeg ofte får fra venner og familie.

Det er heller ikke til å komme fra at jobben som motorjournalist bidrar til at svaret på dette spørsmålet ganske ofte kan være et "ja".

Men unntak finnes. Som da jeg ble utstyrt med en 26 år gammel og velbrukt Toyota Land Cruiser - nettopp for å finne ut om alt var bedre før.

Land Cruiser feiret 60 år

Ratt og halvannen meter girstang ...

Det første som slår meg når jeg har klatret ombord og satt meg i de flate, men myke setene, er hvor spartansk og enkelt alt er. Men samtidig kjent og kjært, på en god måte.

Litt sånn som å komme inn på et kjøkken som lukter av kokekaffe og nysyltede bær hos en gammel bestemor som det er lenge siden du har besøkt.

Innvendig er det ratt, halvannen meter med girstang og lysbryter. Og det er stort sett det. Ikke er det klimaanlegg, ikke ABS-bremser, ikke sentrallås, ikke farget glass, ikke elektriske vinduer, og ikke ESP. Men man har det man behøver.

Jeg sitter rett i ryggen og med beina i 90 grader, nesten som på et toalett, og har god oversikt og full kontroll på bilens alle fire hjørner.

Million-SUV med tømmerhogger-faktor

Leverer varene - såvidt

Under panseret får vi nok en bekreftelse på at utviklingen har gått fort. Dieselmotoren er stor med 3,4-liters volum, mens effekten, etter dagens målestokk, er ganske beskjeden. 122 hk er det man har til rådighet.

Dette er alt annet enn en moderne common-rail diesel med turbo og intrercooler. Bare det å gløde denne før start tar en liten evighet, men når den starter, leverer den for så vidt varene – om du ikke har dårlig tid, da.

Denne har vært på Sydpolen

Sterk og seig

Motoren virker både sterk og seig, men lydløs er den ikke. Ikke er den rask heller, men 0-100 km/t kan nok gjøres unna før lunsj, hvis det er noe som haster.

Toppfarten aner vi ikke, men trivelig marsjfart er 70 - 80 km/t. Da går bilen uanstrengt og med et behagelig støynivå.

Nå passer for så vidt fartsressursene bilens kjøreegenskaper ganske bra. Her snakker vi nemlig bladfjærer foran og bak. Enkelt, solid og velprøvd, men ikke med samme fjæringsvei - eller komfort - som en nyere offroader.

Dekkene er smale, grove og definitivt ikke lavprofil. Felgene er også smale og av stål. Hjulene kler bilen bra - synes jeg. Det er litt "back to basic" over hele greia.

Bruktbiltest: Toyota Land Cruiser 1996-modell

God framkommelighet

Selvfølgelig ble anledningen benyttet til en tur utenfor veien også. Også her leverer "gamlefar" varene. Den kravler seg imponerende godt fram. Den er selvfølgelig utstyrt med firehjulstrekk og reduksjonsgir, om noen skulle lure på det.

Om jeg samtidig også nevner at den har både servostyring ogfemtrinns girkasse, har jeg også fått med det den kan skryte av.

Toyota Land Cruiser: Norges mest populære brukt-SUV

Det tok i alle fall lengre tid

Om jeg skal forsøke å oppsummere i en slags konklusjon, må det bli at alt tok lengre tid og var mindre komplisert før - uten at det gjør noe som helst.

Denne bilen er ikke bare en legende og et ikon. Den er også to tonn med stillferdig sjarm! Litt slik som en gammel hytte, uten innlagt vann og strøm.

Dette visste du ikke om Toyota Landcruiser: 

 

Toyota FJ-Cruiser: Denne bilen skulle aldri vært bygget