Dette kostet vogntog-sjåføren førerkortet

250 fikk kjøreforbud i storkontroll.

Null sikring av lasten - det kostet den nederlandske vogntog-sjåføren førerkortet. Dette er blant de groveste tilfellene som ble avdekket da Statens vegvesen gjennomførte storkontroll denne uken. Foto: Statens vegvesen.
Null sikring av lasten - det kostet den nederlandske vogntog-sjåføren førerkortet. Dette er blant de groveste tilfellene som ble avdekket da Statens vegvesen gjennomførte storkontroll denne uken. Foto: Statens vegvesen.

Statens vegvesen har trappet opp kontrollen med vogntogene på norske veier kraftig. Denne uken har rundt 1.100 vogntog  blitt kontrollert under Statens vegvesens storaksjon på Svinesund, Ørje og Magnormoen.

Av disse ble i underkant av 250 ilagt kjøreforbud, altså nesten hvert fjerde vogntog. Likevel er Vegvesenet relativt godt fornøyd med resultatene:

Noen grove tilfeller

- Vi har hatt fokus på dekk og kjetting under disse kontrollene og generelt vil jeg si at standarden på dette har vært god. Vi har fått luket ut en del som ikke har noe på veien å gjøre, men de aller fleste har gode dekk og nok kjettinger, sier Geir Mjøsund i Statens vegvesen.

Sammenlignet med tidligere kontroller av samme omfang, har Vegvesenet støtt på få grove tilfeller av feil og mangler denne gangen. Men noen har det vært.

– Blant de mer ekstreme var et nederlandsk vogntog der sjåføren hadde unnlatt å sikre lasten sin i det hele tatt. Han ble meldt til politiet og mistet førerkortet i tre måneder i tillegg til at han fikk et forelegg på 8.000 kroner.

Mer krefter i bilen trenger ikke være veldig dyrt

Politianmeldt

To sjåfører er mistenkt for å kjøre med falskt førerkort. En av disse ble stoppet på Ørje, den andre på Magnormoen. På sistnevnte sted ble ni sjåfører politianmeldt på grunn av brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene.

– Blant disse var det en sjåfør som ikke hadde tatt ukehvilen sin på 31 dager, forteller Mjøsund.

Kontrollørene på Svinesund avdekket også to vogntog der kontakten mellom ratt og hjul var i ferd med å forsvinne.

Lyst på tøff varebil? Ta en titt på denne!

Ikke noe på veien å gjøre

– De oppdaget at styrestagene var i ferd med å falle av. Dersom det hadde skjedd, ville det ikke vært mulig å styre vogntogene. Det sier seg selv at disse ikke hadde noe på veien å gjøre. Vi er godt fornøyd med å få slike farlige kjøretøy bort fra trafikken, avslutter Mjøsund.

Denne ukes kontrollaksjon startet tirsdag ettermiddag og ble avsluttet fredag ettermiddag. Rundt 40 kontrollører har jobbet på skift på de tre grensestasjonene.

Kan en gammel stasjonsvogn trekke løs 40-tonns vogntog? Sjekk her:

Statens vegvesen: Det verste vi har sett!