I all slags vær og vind har Lynx-helikoptrene til 337-skvadronen på Bardufoss vært kystvaktas øyne i lufta, men etter 33 år i tjeneste er en epoke i luftforsvaret nå over.

Om bord på kystvaktskipet Svalbard utenfor Sortland i Vesterålen får pilotene om bord på «Lynx 207» klarsignalet for et aller siste offisielt oppdraget over Sortland. Om ikke lenge er over 30-års tjeneste for kystvaktskipene og en epoke over.

For mange i forsvaret er dette et vemodig øyeblikk.

– Jeg kjenner hver en knapp om bord i denne cockpiten og har over et tusen timer her. Det er klart det blir litt vemodig og ta farvel, sier helikopterpilot Anders Hestmann til TV 2 Nyhetene som får det ærefulle oppdraget med å lande det siste offisielle oppdraget.

VEMODIG: Helikopterpilot Anders Hestmann legger ikke skjul på at det blir vemodig å ta farvel med Lynx 207. Foto: TV 2
VEMODIG: Helikopterpilot Anders Hestmann legger ikke skjul på at det blir vemodig å ta farvel med Lynx 207. Foto: TV 2

Ny verdensrekord

Helikopteret «Lynx 207», har til sammen vært i lufta i 9200 timer, noe som tilsvarer over 383 døgn og ny verdensrekord.

For kystvakta har helikoptrene hatt en viktig og en helt avgjørende rolle.

– Det gir meg muligheter til å ha et overraskende vakthold ovenfor fiskeriflåten og det gir meg mulighet til å være til stede og berge mennesker i havsnød kjapt på ganske store avstander, sier Skipssjef på «HV Svalbard», Charles Blålid til TV 2 Nyhetene.

En av de mest alvorlige hendelsene som Lynx'en har vært involvert i skjedde da to norske inspektører ble kidnappet av den russiske tråleren «Elektron» i Barentshavet i 2005.

Da ble det gitt ordrer om å stoppe skipet, men «Elektron» klarte å komme seg helt til Murmansk med de to inspektørene om bord.

Det siste hvilestedet

Nå blir de gamle traverne erstattet av NH90 som er mer moderne helikoptre med større kapasitet og rekkevidde.

I løpet av 2015 er det meningen at vi skal ha NH90 parkert om bord og i beredskap, sier Blålid.

Det vil bli noen måneder der kystvaktskipene ikke har egne helikoptre i bruk i 2015.

Det siste hvilestedet for den gamle verdensrekordholderen «Lynx 207»blir nå Luftfartsmuseet i Bodø.

– Du kan si at en epoke i luftforsvaret definitivt er over, men samtidig starter en ny med de nye helikoptrene. Det blir veldig spennende, sier Charles Blålid, skipssjef på «KV Svalbard».