Dette er bilene Saab aldri lagde

Sært eller genialt? Bedøm selv. 

Dette er bare noen av Saabs modeller som aldri ble bygget.
Dette er bare noen av Saabs modeller som aldri ble bygget.

Saab er i global sammenheng en bitte liten bilprodusent. På godt og vondt. Vondt fordi man er nettopp liten og dermed sårbar. Godt fordi man kan tillate seg å gå egne veier og å være litt annerledes.

Nettopp særegenheten har vært et kjennetegn – Saab har alltid vært noe litt for seg selv. Ikke minst har de hatt noen spennende konseptbiler opp gjennom årene.

Men ikke alle prototypene og konseptbilene ble realisert. Vi skal her ta en titt på noen av modellene til Saab som aldri ble satt i produksjon 

Saab 900 Safari 1981

Stasjonsvogner var liksom aldri Saabs greie. Visstnok hadde de 95 på 60- og 70-tallet og 9-5 på slutten.

Men populære biler som 99 og 900 kom aldri som stasjonsvogn.

Det virket på sett og vis som om de overlot den slags til naboene lengre sør, nemlig Volvo i Göteborg. De hadde – og  har fortsatt – stor suksess med sine stasjonsvogner.

Kanskje var det et bevisst valg av forskjellige strategier for ikke å tråkke i hverandres bed. Begge er jo små fabrikker.

Noen veldig få eksemplarer av 900 som stasjonsvogn ble allikevel laget tidlig på 80-tallet, men ikke av Saab.

Det var Nilssons Karossfabrik i Lahelle som stod for de bilene på oppdrag fra Setrab. Det ene er nå å finne i Saab-museet i Trollhättan.

En annen av de få 900 Safari som finnes har blitt modifisert og ser nyere ut enn den egentlig er. Den og den kan du lese om her:

 

Saab Cathrina 1964

Saabs formgiver gjennom mange, mange år, Sixten Sason skisserte tidlig på 60-tallet det som skulle bli en unik sportsbil til seg selv. Nemlig en rød toseter med targa-topp. Takløsningen var visstnok inspirert av selveste Porsche 911 targa.

Prosjektet ble påbegynt tidlig i 1963 og bilen ble klar i 1964. Den ble ikke bygget hos Saab, men av ASJ – den svenske jernbanen i Katrineholm, derav navnet.

Bilen hadde også på et tidlig stadie en litt sær løsning med lykter på taket – rett og slett for å få bedre lys. Dette ble senere gjort om.

Cathrina ble nemlig såpass vellykket at Saab vurderte å sette den i masseproduksjon, men under testing viste det seg at den likevel ikke helt holdt mål.

Dessuten så jobbet et annet selskap MFI (Malmö Flygindustri) med en prototype – nemlig Saab MFI-13. Den ble foretrukket framfor Sixen Sasons røde targa.

MFI-13 er bilen som ble til Saab Sonett II og som kom i 1966.

Saab Sonett II: Her har den unike Saaben stått i 15 år

Saab 9-X, 2001

Saab 9-X er en konseptbil designet av Michael Mauer og Anthony Lo. Den ble først vist i 2001 på Frankfurt Auto Show.

Det som er spesielt med 9-X er at den er designet for å kombinere egenskapene til en coupe, roadster, stasjonsvogn og pickup i en og samme bil.

Dette kunne gjøres ved hjelp av løse «topper» som man kunne bytte ut etter behov og ønske. Til og med gulvet kunne forlenges med 20 centimeter. Det var bare å trykke på en knapp – så kunne du velge mellom kort og lang bil – alt ettersom hva som passet.

Andre innovasjoner var fiberoptiske lykter og en helt nøkkelfri tenningslås.

Karosseriet ble skapt av et team på ti designere på Saab Avansert Styling Centre ledet og av nevnte Anthony Lo.

Bilen har firehjulstrekk og en turboladet V6 motor på 300 hk sammenkoblet med en 6-trinns girkasse.

Også hjulene vakte betydelig oppsikt. De var på hele 19 tommer og det var slett ikke vanlig for 14 år siden...

 Les vår test av den aller siste Saaben her: 

Saab Aero X 2006

Dette var konseptbilen som skulle vise vei inn i Saab-framtiden vi dessverre aldri fikk oppleve.

Selv om den bare var en konsept-bil ble den uvanlig godt mottatt. Bilen som altså ble utviklet rundt 2005 har en del elementer og ideer som vi finner på mange av dagens nye biler.

Blant annet har interiøret et «rent skandinavisk design». Det samme som Volvo nå skilter med på sine modeller. Aero-X har også utstrakt bruk av lysdioder. Interiøret er minimalistisk og nesten helt uten knapper og brytere. Meningen var at de aller fleste funksjoner skulle styres via en dataskjerm med 3D-oppløsning.

Andre spesielle løsninger er skuffen som utgjør bagasjerommet og ikke minst «døråpningen». Man åpner faktisk ikke døren, men hele bilens tak inklusive dørene. Kanskje ikke veldig praktisk, men desto mer spektakulært.

Hele bilen er forresten bygget i karbonfiber.

Motoren her er en 2,8-liters twin-turbo V6 på 400 hk som går på ren etanol. Girkassen er en 7-tinns manuell og 0-100 km/t gjøres unna på under fem sekunder. Toppfarten er over 250 km/t og bilen har firehjulstrekk.

Det var også meningen at Areo-X skulle ha en framtredende rolle i filmen «Transformers: Revenge of the Fallen», men det ble heller aldri noe av.

Les også: Dette er Broom-guttas beste Saab minner