Denne vant viktig miljøpris

Første gang en elbil vinner.

Slik ser interiøret i en BMW i3 ut - og her er det mye gjenvinning av materialer. Det er noe av forklaringen på at nettopp denne bilen er kåret til Green Car of the Year 2015.
Slik ser interiøret i en BMW i3 ut - og her er det mye gjenvinning av materialer. Det er noe av forklaringen på at nettopp denne bilen er kåret til Green Car of the Year 2015.

Miljøfokuset i bilindustrien blir bare sterkere og sterkere. I forbindelse med den pågående bilutstillingen i Los Angeles har det vært kåring av Green Car of the Year 2015.

Det er Green Car Journal som står bak tildelingen. Og denne gangen var det BMW i3 som stakk av med seieren.

Det er faktisk første gang en helelektrisk bil vinner denne kåringen.

Les også: Se hva som har dukket opp på bruktmarkedet

Populær i Norge

Juryen begrunnet avgjørelsen med at i3 har nullutslipp, et fremtidsrettet design og ikke minst andelen av bærekraftige materialer som brukes i bilen.

Hjemme i Norge er i3 blitt en stor hit allerede. Salgsstatistikken per oktober viser at så mange som 1.764 nordmenn har kjøpt denne bilen. 

Noe av suksessgrunnlaget er naturligvis det faktum at elbiler har en rekke insentiver i Norge. Både ved kjøp, og i forbindelse med eierskapet.

BMW var først ute blant de tyske premiummerkene med elbil. Først i høst kom Mercedes på banen med sin elektriske B-klasse. Audi har enn så lenge holdt seg til ladbare hybrider.

Les vår test av BMW i3 her

Rundt 300.000 kroner

i3 er litt annerledes enn de andre elbilene fordi den bygges på en fabrikk som drives av ren strøm, blant annet fra vindmøller. Og hele bilen er altså preget av gjenbruk og gjenvinning.

Med litt "nødvendig" utstyr koster en BMW i3 rundt 300.000 kroner i Norge. Legger du på 100.000 kroner til får du alt utstyret disse bilene leveres med.

- Vi er svært stolte av at BMW i3 får denne prestisjetunge prisen, spesielt siden det er den første elbilen som noen gang har vunnet. BMW i3 er bygget utelukkende med fornybar kraft, og i materialer som kan resirkuleres, sier Christian Gottschalk, markeds- og kommunikasjonsdirektør i BMW Norge.

Les også: Ingen kjøper flere elbiler enn nordmenn

Rask - og liten

i3 er frisk å kjøre – og fikser 0-100 km/t på bare 7,6 sekunder. Opp til 60 km/t er den dessuten svært så pigg, takket være elmotoren der kraften omsettes uten noen forsinkelse.

Ulempen med i3 er at bagasjerommet er heller lite – bare 260 liter har du til rådighet der. Dessuten er rekkevidden ikke noe bedre enn de andre elbilene. Det vil si at du må tenke litt gjennom hva du vil bruke bilen til.

På finn.no er det i skrivende stund 10 i3-er til salgs – med priser som strekker seg fra 293.000 til 349.000 kroner.

Les også: - Dette er en løp og kjøp-bil