Har bare dager på å redde Saab
29. november kan det være slutt - for godt.
Trollhättan: Det er en grå novemberettermiddag i den lille byen som for mange av oss er kjent for én ting: Saab. Byen er Trollhättan, drøye to timers kjøretur fra Oslo.
Her har Saab bygget biler i snart 70 år. Historien har vært preget av både opp- og nedturer. Men de siste årene har pilene nesten bare pekt nedover.
Saab har gått fra den ene krisen til den andre. De har blitt solgt, fått ny eier, gått konkurs, gjort comeback med store vyer og store planer – og så endt opp i bråstopp igjen.
Nye penger
Akkurat nå går Saab inn i det som kan bli deres siste dager. Fabrikken har stått stille siden mai i år. De siste månedene har de vært under en såkalt rekonstruksjon. I praksis at de har blitt skjermet fra kreditorer og konkursfare, mens det har blitt jobbet intenst med å finne utveier.
De har fram til 29. november. Da må det ha blitt funnet en løsning, nye samarbeidspartnere og ikke minst: Nye penger. Hvis ikke er kanskje det siste kapittelet av Saab-historien over.
LES OGSÅ: Saab slo seg selv konkurs
Samhold og identitet
Saab-fabrikken er et imponerende skue når vi kommer kjørende mot hovedporten. Industrianlegg av denne størrelsen har vi knapt i Norge. Det er digre bygninger, industrihaller, kontorbygg og parkeringsplasser, litt unna kan vi skimte testbanen som også ligger inne påområdet.
Vi skal ikke mange år tilbake før det var et yrende liv her. Mange tusen ansatte. Bilene rullet av samlebåndet, noen av bransjens flinkeste ingeniører jobbet med utvikling. Saab laget biler som ikke lignet på alle andre. Samholdet og identiteten var sterk. Nå er det stille.
380 igjen
To vakter sitter i resepsjonen. De uniformerte bilene deres står utenfor, de kjører ikke Saab, men Skoda.
Det er glissent på parkeringsplassen - men noen biler står der.
- Vi er 380 igjen her nå, derav 130 i produksjonen. Vi lager ikke biler, men anlegget må vedlikeholdes og passes på. Vi må være klar til å starte produksjonen på kort varsel, sier Mikael Östlund.
Jeg har sett ham på TV flere ganger og lest uttallige uttalelser fra ham. Östlund er pressetalsmannen til Saab, den offisielle tittelen er director of communications & public affairs, i eierselskapet NEVS.
Her gjorde de comeback etter konkursen
Krevende jobb
Det er han som alltid må forklare og begrunne hvorfor ting er som de er. Det har ikke vært mange gode nyheter å komme med, men Östlund har fått ros og respekt for å være åpen og ærlig rundt situasjonen.
Du kan se på ham at jobben er krevende, samtidig virker han ekstremt dedikert. Vi sitter på et møterom rett innenfor resepsjonen. En gang har det helt sikkert være yrende liv her også. Nå er det stille. Jeg tenker det er like greit å gå rett på sak:
Gjelden økt
- Da produksjonen stoppet i mai, sa dere at det skulle bli kortvarig, hvorfor tar det så lang tid å finne en løsning?
- Vi trodde nok opprinnelig at dette skulle gå fortere enn det har gjort, at vi skulle få inn nye samarbeidspartnere tidligere i prosessen. Men det er kompliserte forhandlinger. Både internt og eksternt skulle jeg gjerne gått ut med en konkret frist, men slik fungerer det ikke i denne verdenen. Vi har ikke noen bestemt timeplan, men tro meg: Vi gjør alt hva vi kan for å finne en god og permanent løsning for selskapet, sier Östlund.
Produksjonen stoppet fordi selskapet ikke lenger hadde penger til å betale underleverandørene sine. Dermed fikk de heller ikke laget biler. I mellomtiden har pengene rent ut av kassen, og gjelden økt.
LES OGSÅ: Full stopp på fabrikken
- Ny hovedeier
29. november er i utgangspunktet siste frist for NEVS, da må de komme ut av rekonstruksjonen – eller forsøke å få denne forlenget. Og har de ikke da fått inn betydelige midler, er det vanskelig å skjønne at det kan få noen annen utgang enn en konkurs.
- Vi trenger å få inn en ny hovedeier. Deretter må vi lage en ny forretningsplan. Vi tenker veldig åpent rundt hva NEVS kan bli i fremtiden. Det vi har er en moderne bilplattform og en effektiv fabrikk. Det vil bli opp til en ny eier å være med og stake ut en riktig kurs videre, sier Östlund.
Får ikke kalle bilene Saab
For en som har fulgt Saab og utviklingen lenge, er det interessant å høre hvor åpent NEVS nå tenker. Kanskje kan de bygge bilmodeller for andre produsenter i Trollhättan, eller kanskje fungere som utviklingsavdeling og samarbeidspartner for andre.
Drømmen om Saab som merke skal gjøre comeback, føles lenger unna enn noen gang. Her handler det nok i stor grad om å omstille seg etter realitetene.
Da selskapet gikk inn i rekonstruksjon, mistet de også rettigheten til å kalle bilene Saab. Navnet tilhører forsvarskonsernet Saab. De anså rekonstruksjonen som et brudd på avtalen de hadde med NEVS. Det er uklart hvordan dette vil forhold seg hvis Saab klarer å finne en løsning og kan drive videre.
Krisen forverres: Får ikke kalle bilene Saab
Ny plattform
- Hvis dere finner en løsning innen fristen, hvor fort kan fabrikken være i gang?
- Det er også vanskelig å si, det som er helt klart er at det vil ta noe tid. Samtidig har vi gjennom hele denne fasen lagt vekt på at fabrikken skal være klar for å kjøre i gang igjen så fort som mulig, sier Östlund.
Før de gikk konkurs første gang, hadde Saab kommer langt i utviklingen av en helt ny bilplattform, kalt Phoenix. Den blir sett på som en av de mest verdifulle aktivaene til selskapet.
Flytte til Kina?
Men samtidig begynner teknologien her allerede å bli flere år, og blant volumprodusentene er det snakk om mye større budsjetter og investeringer enn Saab har mulighet til å matche.
Det har imidlertid blitt spekulert i at Phoenix kan være interessant for flere kinesiske produsenter. Men om det betyr produksjon i Sverige eller i Kina er naturligvis ikke godt å si. Det er kjent at NEVS er i forhandlinger med selskaper fra Kina og India, uten at det har kommet konkrete resultater ennå.
Elektrisk utstillingsvindu
Forretningsplanen til NEVS var å bygge elbiler i Trollhättan, og starte dette med en elektrisk utgave av modellen 9-3 som er over ti år gammel nå.
De rakk da også å la noen få journalister prøve denne. Det er ikke en hundre prosent ferdigutviklet modell, men for NEVS er den likevel viktig.
- Vi ser på 9-3 Electric som et lite utstillingsvindu for det vi kan få til ved fabrikken vår. Vi har dyktige ingeniører og utviklere og vi har i mange år bevist at vi kan bygge gode biler her. 9-3 Electric er et steg mot en ny verden for oss, og en viktig referanse for NEVS og Saab-biler, sier Östlund og legger til:
- Den elektriske 9-3 er bygget på den vanlige produksjonslinjen, for oss er det viktig å vise at vi har den fleksibiliteten også.
Klamre seg til håpet
Vi skal snart ut på Saabs egen testbane med bilen. Östlund ser på klokken, vår tid er over og det er tid for å bryte opp. Jeg tar ham i hånden og ønsker lykke til.
På vei ut testbanen, snur jeg meg og ser mot kontorbygget bak meg. Det er lys i noen av vinduene, ellers dødt.
Saab er inne i noen siste avgjørende dager. Det er kanskje ikke så mange igjen i Trollhättan nå. Men de som fortsatt er her, kommer til å jobbe intenst både kvelder og netter, helt til avgjørelsen kommer.
Det ser unektelig mørkt ut. Men som bilentusiast er det vanskelig å ikke klamre seg til håpet om at det kan ordne seg for Saab, denne gangen også.
Harald sikret seg redningsbilen som kom for sent
Første del av historien: Dette er Broom-guttas beste Saab-minner