Kontrolløren skulle bare sjekke om kjettingen passet ...

Fortsatt mye feil på utenlandske vogntog. 

Kjettingen var altfor kort. Det endte med kjøreforbud. Foto: Statens vegvesen
Kjettingen var altfor kort. Det endte med kjøreforbud. Foto: Statens vegvesen

Statens vegvesen har sluppet noen bilder fra den siste kontrollen fra Bjørnfjell ved svenskegrensa, en kontroll de ikke var fornøyd med resultatet på. Det skriver an.no

Et av bildene viser blant annet en av kontrollørene som sjekket kjettingene på en vogntogene.

Det gikk ikke så veldig bra.

Kjøreforbud

Kjettingen var rett og slett altfor kort.

- Denne hengeren endte opp med å få kjøreforbud. Kjettingen var ikke tilpasset hengerens hjul, forteller Jørn Simonsen, leder for uteseksjonen til Statens vegvesen.

De omfattende kontrollene til vegvesenet nkluderer blant annet opptelling av antall påkrevde kjettinger avhengig av kjøretøy og det kan også bli aktuelt å be sjåførene legge på kjettingen.

- Hvis alt med kjetting og dekk er i orden, går en sånn kontroll fort. 10 minutter, kanskje. Hvis ikke, kan det fort ta lengre tid. Det kan hende at kjettingene henger der i en stor isklump og da er utfordrende å få tingt dem og lagt dem på.

Ser mye rart

Han sier at kontrøllerne deres ser mye rart på når de er ute og avholder kontroller.

- Det er klart at man når man står ute på på vidda i 10 minus og kuling, og en sjåfør hopper ut i shorts, korterma skjorte og crocs blir man litt overrasket. Det skjedde i forrige uke, sier Simonsen, som legger til at det er en del av utfordringene sjåførene har når de starter i pent høstvær i Danmark og ender opp i nordnorsk vinterkulde.

Hans erfaring er at sjåførene er glade for å bli stoppet og at de sjeldent er årsaken til tingene tilstand.

- I mange tilfeller der vi ilegger dem kjøreforbud på grunn av for dårlige dekk, kan de ringe hjem til eier og si at de ikke får kjøre videre før de får nye dekk, sier Simonsen.

Flere bil og motorsaker fra an.no finner du her: 

Les også: Dette blir tidenes familiebil-duell