Nå har biltyvene byttet fra BMW til VW

Og det er én helt spesifikk ting de er ute etter.

Tidligere var BMW sine dyreste modeller svært utsatt for tyverier i Sverige. Nå har imidlertid fokus flyttet over på VW Passat og Golf.
Tidligere var BMW sine dyreste modeller svært utsatt for tyverier i Sverige. Nå har imidlertid fokus flyttet over på VW Passat og Golf.

Hos våre naboer i øst, har det vært en helt klart utvikling de siste årene: Tyvene har begynt å styre unna statusbilene til BMW, og flyttet fokuset over til VW Golf og Passat.

Forsikringsselskapet If i Sverige har sett en eksplosiv økning i skadekostnader på disse to modellene de siste årene, skriver di.se.

I 2010 hadde de 950.000 kroner i skadekostander på Passat og Golf - mens tallet var 3,4 millioner i fjor - og per august i år er en oppe i 5,9 millioner kroner.

Les også: Biltyven ringte for å høre hvor bensinkortet lå

Tar navigasjonsenheten

- Det er en dramatisk økning, sier Britt-Marie Stafhammar, hos den svenske delen av If.

Det handler ikke lenger så mye om at bilene blir stjålet. Det er nå først og fremst navigasjonsenhetene tyvene er ute etter. De kan nemlig ha en verdi på 40.000-50.000 kroner, opplyser Stafhammar.

Det er gjerne utenlandske ligaer som står bak tyveriene - der delene omsettes på det illegale markedet.

Les også: Stjal 38 Audier på 48 timer

Klistremerke skal stoppe tyvene

For å motvirke utvilkingen, har If begynt med såkalt DNA-merking av alle Passat og Golf som kommer inn til reparasjon etter innbrudd. Dette blir gjort med en usynlig væske som pensles på - og som kun er synlig under UV-lys. Når en får belyst merkingen, er det mulig å spore opp biler eller deler som er stjålet.

Etter at BMW i samarbeid med If merket alle sin X4, X5 og X6-modeller før de ble levert til kundene, har en sett en klar nedgang i tyverier på disse modellene.

Den preventive delen av dette systemet er et klistremerke i vinduet, som forteller at bilen er DNA-merket.

Les også: Stjålet bil dukket opp etter 33 år

Kommer nok til Norge

Nå foreslår If i Sverige at VW merker alle sine biler før de leveres ut til kunden.

Informasjonsdirektør i If i Norge, Jon Berge, forteller at det som skjer i Sverige og Danmark gjerne kommer til Norge etterhvert.

- Vi kjenner til problemstillingen. Vi har ikke sett den samme utviklingen her ennå, men det kan nok fort skje her også. Vi har begynt å gjøre mer av merking og sporing i Norge også. Antakelig vil nok dette bare bli viktigere i årene som kommer. Vi ser blant annet at det har vært positiv med tanke på tyveri av båtmotorer, forteller Berge.

Les også: Slik svindler vi på bilforsikringen