Dette er en ekte sparebøsse på hjul

Men snart får Outlander PHEV det tøffere.

Bak et temmelig anonymt ytre skjuler det seg en svært avansert bil. Mitsubishi Outlander PHEV er verdens første ladbare SUV, den blir garantert ikke den siste!
Bak et temmelig anonymt ytre skjuler det seg en svært avansert bil. Mitsubishi Outlander PHEV er verdens første ladbare SUV, den blir garantert ikke den siste!

Veldig mye handler om elbil i Norge akkurat nå. Store fordeler både økonomisk og bruksmessig, gjør at stadig flere kjøper bil som går på strøm.

Etter at alle fordelene kom seg helskinnet gjennom årets statsbudsjett, er det heller ingen ting som tyder på at etterspørselen vil avta med det første. Snarere tvert imot.

Men i skyggen av elbilene, er det også en annen biltype som er på full fart opp. Vi snakker om ladbare hybrider - der særlig én bilmodell har festet et svært godt grep rundt markedet.

Velutstyrt

Mitsubishi Outlander PHEV er kanskje ikke bilen som gjør mest av seg. Men den har på egenhånd satt fart i dette markedet, og til nå i år solgt over 1000 eksemplarer i denne utgaven. 

Tidligere har vi vintertestet den. Nå har vi satt den på en aldri så liten pendlertest for å se hvor billig det egentlig er å ha ladbar hybridbil.

Outlander PHEV koster fra 434.900 kroner i Intense-utgave. Vår testbil er Instyle + som er svært velutstyrt, da står det 459.900 kroner på "prislappen". Svært lave utslipp, gjør sitt til at denne modellen kommer ganske gunstig ut i det norske avgiftssystemet. 

Les hvorfor nesten ingen kjøper denne Volvoen

Ren elbil

Den teoretiske rekkevidden på strøm, ligger på rundt 50 kilometer. Dermed vil den fungere som elbil på det meste av småkjøring, den bør også klare distansen til og fra jobb for de fleste av oss, som ikke har veldig lang reisevei.

På vinteren erfarte vi kjapt at teoretisk og reell rekkevidde er to forskjellige ting. Nå har vi kjørt den i relativt hyggelige høstemperaturer, og da bør den klare mer.

Elbilen gikk for kort - kjøper fikk igjen pengene

Ruller stille avgårde

Selv har jeg 34 kilometer fra gårdsplassen hjemme, til parkeringshuset like ved Broom-kontorene i Oslo sentrum. Slik sett bør jo denne bilen være perfekt for min bruk - hvis det er mulig å kjøre på strøm hele veien.

Men går det? Det må vi naturligvis finne ut av. Jeg setter avgårde litt etter rushet, for å unngå å kaste bort strøm på unødig køståing. Batteriene er fulladet, jeg stiller inn temperaturen på klimaanlegget til 20 grader og dropper all annen strømbruk. Så ruller jeg stille avgårde hjemmefra.

Regenererer 

Å kjøre elbil og hybrid har ganske mye til felles, på den måten at det veldig fort går sport i å holde forbruket så lavt som mulig. Det skjer i alle fall med meg hver gang jeg kjører disse biltypene.

Outlanderen regenerer også bremseenergien. Det er bare å stille den lille girspaken på B - så kan du justere hvor kraftig dette systemet skal være. På maks føles det som bilen plutselig får koblet til en tung tilhenger. Men det er effektivt, og det påvirker også kjørestilen. Vanlig bremsing føles helt bortkastet, her gjelder det å ta vare på energien best mulig.

Noen har grunn til å grue seg til vinteren ...

Halvveis 

Jeg kommer ned en ganske bratt bakke som munner ut i en rundkjøring på hovedveien. Girspaken i B, ingen bruk av bremsene - og jeg smetter elegant inn i en luke og tar rundkjøring i litt høyere hastighet enn jeg nok vanligvis ville gjort. Strøm spart, tenker jeg med meg selv - og tar en god slurk av kaffekoppen.

Innover mot Oslo ligger jeg mer i høyrefila enn jeg pleier å gjøre. Tar det roligere, kjører rett og slett jevnere og mer planlagt. 

Etter 17 kilometer er Outlanderen og jeg halvveis. Men skjermen i midtkonsollen viser at jeg har 14 kilometer igjen på den elektriske rekkevidden. Dette kan altså holde hardt. 

Rekkevidden vokser

Heldigvis kommer det en lang nedoverbakke. Når den er forsert, har rekkevidden økt til 15 kilometer. Ren bonus, altså!

Men så begynner det å falle igjen. Stigning opp mot Ryenkrysset, så litt kø. Det står et utenlandsk vogntog i høyre fil, med nødblinken på.  Jeg må bremse, det passer veldig dårlig!

Det siste stykket går i tunnel, ned fra Ryenkrysset og til godt under havnivå. Og igjen vokser rekkevidden.

Bare én av ti sier de har gått tomme for strøm

Setter til lading 

Ut av tunellen, opp i dagen, gjennom tre lyskryss og inn i parkeringshuset. Skjermen forteller at jeg har to (2) kilometer rekkevidde igjen. 

Heldigvis finner jeg en elbilplass, rygger Outlanderen på plass - og setter den til lading. Akkurat dette med ladbare hybrider på elbil-plasser er forresten et tema for seg. Noen steder får de lov - på andre ikke. Jeg har ikke sjekket ut hvordan det er i dette parkeringshuset, men tar sjansen på at det skal gå bra.

Viktig å forvarme

Noen timer senere får jeg svaret: Ingen tegn til parkeringsbot eller lignende styggedom. Det er bare å nappe ut ledningen og legge den i bagasjerommet. Så setter jeg kursen hjemover med fulladet batteri igjen. Denne gangen har jeg én kilometer igjen når jeg er framme. 

Det viser altså at Outlanderen vil kunne fungere som tilnærmet elbil til og fra jobben - hvis reiseveien er under 40 kilometer. Her har naturligvis også kjørestilen mye å si. Jeg la med hensikt ikke opp til ekstrem sparekjøring, men fulgte trafikken og kjørte jevnt. Hadde jeg virkelig gått inn for saken, ville jeg helt sikkert klart å presse ut flere kilometer rekkevidde. Men NB: Vi snakker altså høsttemperatur, på rundt ti plussgrader. I ti minus ville det nok blitt noe annet.

Her hjelper det riktignok at du kan forvarme den, viktig å huske når det er kaldt.

Fire av fem i kollektivfeltet er elbiler

Lade hver kveld

Det var jobbkjøringen. Til vanlig småkjøring, er det egentlig bare én ting som gjelder for å utnytte elbil-mulighetene maksimalt: Nemlig å huske å lade ofte. 

Her er det nok også smart å i praksis regne maks rekkevidde rundt 30 kilometer, og kortere enn det på vinteren. Det betyr at batteriene fort kan gå tomme.

Til vanlig, daglig bruk, vil det nok for de fleste allikevel holde å sette den til lading hver kveld. Slik fungerte det i alle fall for meg.Tur/retur barnehagen, butikken, fritidsaktiviteter, byggvarehuset - alt dette går helt fint på strøm. 

 Og de gangene det skulle sprekke, er det altså en stor forskjell mellom Outlander PHEV og en elbil. For da er det bare å la bensinmotoren slå inn!

Vanlig lading fra stikkontakten på garasjeveggen tar omtrent fem timer, da er batteriene fulladet. Den kan også hurtiglades, da er 80 av kapasiteten nådd etter bare 30 minutter.

Bestill nå - få bilen i februar neste år

Avhenger av kjøringen

Det offisielle snittforbruket for Outlander PHEV ligger på 0,19 liter/mil, målt i laboratorium etter en offisiell EU-norm.

Tallet høres naturligvis imponerende ut, men er i praksis ganske meningsløst. Alt avhenger her egentlig av hva slags kjøring du har. Er det mest langkjøring, forsvinner litt av poenget. Ja - du vil kunne kjøre veldig rimelig i starten, til batteriene går tomme. Den fortsetter å regenere energi, og du vil kunne spare endel drivstoff på det.

Men da må du også ta med i betraktningen at batterier og elektromotorer også gir økt vekt, og igjen økt forbruk.

- Tro meg - det smeller hvis dette går galt!

Tung og komfortabel 

På langktur med full bil, havner vi på rundt 0,7 liter/mil. Det er greit, men ikke veldig imponerende. Her vil nok de fleste konkurrentene med dieselmotor være bedre.

Motor og girkasse jobber stort sett veldig bra sammen og støydempingen er god, med ett unntak. Når du presser bilen i harde stigninger, får den en veldig masete gange, det er nesten så jeg lurer på om noe er galt de første gangene. Men det skal tydeligvis være sånn.

Batteripakke plassert langt ned i bilen gir en tung og komfortabel kjørefølelse. Outlanderen er ypperlig på langkjøring, der også god støydemping trekker opp. Styringen er imidlertid litt for livløs, den gir lite kontakt med det som befinner seg under forhjulene.

Slipper rekkeviddeangsten 

Skal vi oppsummere litt? Da er konklusjonen at Outlander PHEV for de aller fleste bileiere vil være en skikkelig sparebøsse. Her kan det gå veldig lenge mellom hver gang du må innom bensinstasjonen.

Har du i tillegg mulighet til å lade på jobben/ i parkeringshus og slipper å betale for dette - ja, da blir innsparingen enda større.

Samtidig har du altså en bil du kan dra på helt vanlige langturer med, her slipper du rekkeviddeangsten som elbileierne er belemret med.

Nå vil Tesla fikse gratis harryhandel

Konkurrentene kommer

Så langt har Outlander vært nesten enerådende blant de ladbare hybridene i Norge. Det varer ikke veldig mye lenger.

VW-konsernet er blant de som har store ambisjoner på dette området. Audi A3 og VW Golf kommer til å selge veldig bra som ladbare hybrider. Og det er grunn til å tro at det vil ta av ytterligere når nye VW Passat også kommer i en slik utgave til neste år.

Mange andre er også på vei: Det vil nok Outlander få merke. Men enn så lenge har den en svært sterk posisjon, som verdens første ladbare hybrid-SUV. Den treffer også det norske markedet svært godt, både i form av biltype, størrelse og pris. 

PS. Etter endt testperiode, har det skjedd noe med meg som sjåfør. Hver gang jeg nå må bremse, tenker jeg at det hadde vært mye smartere å regenerere den energien, enn å bare kaste den bort. Noe sier meg at produsentene av bremseklosser kan ha en skummel framtid etter hvert som dette tar mer og mer av.

Her får du nesten elbil "på kjøpet"

Stor nyhet: Passat debuterer som ladbar hybrid