Krasjet med "halvt" sikkerhetsbelte - får 82 million-erstatning

Men Toyota hadde ikke brutt noen lover.

Toyotaen fra 1996 ble levert med bare topunkts "magebelte" på midtplassen bak. Det var slett ikke noen uvanlig løsning den gangen - selv om det sikkerhetsmessig var langt dårligere enn vanlig trepunktsbelte. Dette bildet er av en annen Toyota-modell og er kun ment som en illustrasjon.
Toyotaen fra 1996 ble levert med bare topunkts "magebelte" på midtplassen bak. Det var slett ikke noen uvanlig løsning den gangen - selv om det sikkerhetsmessig var langt dårligere enn vanlig trepunktsbelte. Dette bildet er av en annen Toyota-modell og er kun ment som en illustrasjon.

En  dom mot bilprodusenten Toyota har vakt stor oppsikt i USA, og er ventet å skape presedens i lignende tilfeller i framtiden.

Toyota har nemlig akkurat  blitt dømt til å betale 22 år gamle Chelsie Hill en erstatning på 12,5 millioner dollar, eller rundt 82 millioner kroner. 

Ikke fordi det var noe galt med bilen, Toyota hadde heller ikke brutt noen lover. Likevel er de altså dømt.

Verkstedet slurvet, må betale 96 millioner i erstatning

"Delt i to" 

Chelsie Hill var 17 år da ulykken skjedde. Hun var passasjer i en Toyota 4Runner, som ble kjørt av en 18-åring i alkoholrus.

Hill satt i det midtre baksetet, det eneste setet bare hadde "magebelte" - og ikke vanlig trepunkts sikkerhetsbelte. Kjøreturen endte i et tre, og sammenstøtet var så kraftig at 17-åringen fikk svært omfattende skader.

I retten ble det beskrevet at hun praktisk talt ble "delt i to", og fikk store indre skader. Brudd i ryggen gjorde henne lam, og Hill sitter nå i rullestol.

- Hvorfor bruker så få taxisjåfører sikkerhetsbelte?

Litt av ansvaret selv

I etterkant har hun gått til sak mot Toyota, med påstand om at sikkerhetsbeltet hadde en stor del av ansvaret for at hun ble så hardt skadet.

Juryen kom til at den sjåføren hadde fem prosent av ansvaret for skadene hennes. Det samme hadde Hill selv, ettersom hun satt på med en alkoholpåvirket fører. Resten av ansvaret ble altså lagt på Toyota.

Erstatningen skal i hovedsak gå til å dekke medisinske og praktiske kostnader, i tilegg er rundt 25 millioner tildelt som en kompenasjon for smerter og traumer etter ulykken.

Billig løsning

Bilen var fra 1996 og ble levert med bare magebelte med midtplassen bak, noe som ikke var helt uvanlig på denne tiden. 

Det var også helt lovlig. Fram til 2007 var belteløsninger med kun magebelte tillatt i USA; først da kom påbudet om trepunktsbelter på alle sitteplasser.

Chelsie Hills advokat Bob Rosenthal argumenterte med at Toyota helt bevisst hadde valgt løsningen fordi den var billig. Videre at Toyota og andre bilprodusenter i flere tiår har visst at at magebelter gir begrenset beskyttelse - men likevel ikke har tilbakekalt biler eller har advart mot eldre biler som har denne løsningen.

Dette er nytt - og ganske genialt

Ingen form for defekt 

Toyota anførte på sin side at de omfattende skadene skyldtes feil bruk av beltet - og at krasjen var svært kraftig. 

- Vi sympatiserer med Chelsie Hill og alle andre som oppleverer en ulykke i en av våre biler. Samtidig som vi respekterer juryens arbeid, er vi også overbevist om at Hills skader ikke er resultatet av noen form for defekt ved Toyota 4Runneren, sier Toyota-talskvinne Carly Shaffner i en offisiell uttalelse. 

Tikkende bomber 

Ifølge advokat Rosenthal fikk juryen se en rekke videoer som viste skadeomfang ved kollisjoner. Krasjtest-dukker som bare hadde magebelte på, ble slengt framover og over beltet - mens de som hadde trepunktsbelte ble sittende oppreist i setene sine.

- Disse gamle bilene er tikkende bomber. De kjøres ofte av unge sjåfører og unge familier, akkurat de som mest sannsynlig kan komme til å bruke midtsetet, sier Rosenthal. 

Slik finner du ut hvor sikker din bil er

Skremmende syn: Gammel Volvo krasjer med ny Renault