annonse

Høsten er over oss for fullt. Med fargerikt høstløv, blå himmel og kald, klar luft.

Det betyr at det ugjenkallelig går mot vinter. Mot mørke, kulde og mot is, snø, slaps og glatte vinterveier.
Da gjelder det å ha skodd bilen skikkelig.

- Dekkene er bilens viktigste del

- Dekkene er kanskje bilens aller viktigste del. Det er de som sørger for sikkert grep under bremsing, svinging, akselerasjon og igangsetting. Det er de som skal drenere unna vann og snøslaps. De er på mange måter nøkkelen til om du får en god vinter bak rattet, forklarer Brooms bilekspert Benny Christensen.

Det kan derfor være lurt å ta en tur ut i garasjen allerede nå for å se hvordan det står til med dem.

- Minstekravet til mønster er 3 millimeter. Men jeg anbefaler å skifte allerede ved 5 millimeter. Se også etter om du ikke har mistet for mange pigger, sier Broom-Benny videre.

Vær tidlig ute

Det kan altså være lurt å gjøre dette nå. Før snøen plutselig ligger her og "alle andre" også skal stresse med dette når det første snøfallet er et faktum.

Nå er også resultatene fra årets store vinterdekktest klare.Denne er gjennomført av NAF / Motor, Aftonbladet og Autor Motor og Sport i Sverige, Tekniikan Mailma i Finland og Auto Revue i Russland. Profesjonelle testere fra det finske selskapet Test World står bak den tekniske gjennomføring.

Det kan være glatt - selv om det er plussgrader

Her er resultatene:

Piggdekk: 

 

1. Nokian Hakkapeliitta 8. Poeng: 8,8

Dekket får toppkarakter i alle disipliner. Det bremser godt og gir deg en høy følelse av trygghet på dårlig vintervei. Du får riktignok noe lenger bremsestrekning på våt vei og litt dårligere retningsstabilitet, men likevel et topp vinterdekk.

Nokian Hakkapeliitta 8 ble kåret til årets beste puiggdekk i denne testen.
Nokian Hakkapeliitta 8 ble kåret til årets beste puiggdekk i denne testen.

2. Continental ContiIceContact. Poeng: 8,6

Dekket får toppkarakterer på is, både når det gjelder bremsing, veiholdning og kjørefølelse. På snø er prestasjonene jevne og trygge, men et lite hakk under Nokian, Til gjengjeld bremser det godt på våt vei og er meget retningsstabilt på sporet vei. Minus er høy rullemotstand.

Pirelli Ice Zero. Poeng: 8,6

Får samme poengsum som dekket over. Det bremser godt og gir deg ingen ubehagelige overraskelser. Stabiliteten på dårlig vei er også svært god, men i likhet med mange andre dekk som presterer godt på is, bremser det litt dårligere på våt asfalt. Det støyer dessuten noe mer enn de beste.


4. Goodyear Ultra Grip Ice Arctic. Poeng: 8,4

I testen får det toppkarakter i alle disipliner på snø. Også på is har dekket jevne og gode egenskaper, selv om de ligger litt under de beste. Dekket har heller ingen spesielle svakheter på våt eller tørr vei og er derfor et godt valgt for deg som kjører mye på blandet vinterføre

Derfor må du være ekstra forsiktig med nye piggdekk

Piggfrie dekk: 

1. Goodyear Ultra Grip Ice2. Poeng: 8,2

Dekket kjennetegnes av svært jevne og gode egenskaper i alle testdisiplinene. Det presterer godt på is og snø. I tillegg har det bra egenskaper på våt asfalt. Denne kombinasjonen er vanskelig å få til, men Goodyears ingeniører har klart det. Legger vi til at dekket er svært retningsstabilt og støysvakt, så har du et toppdekk

1. Nokian Hakkapeliitta R2. Poeng: 8,2 

Goodyear Ultra Grip Ice2 (bildet) og Nokian Hakkapeliitta R2 fikk samme poengsum og ble årets beste piggfire dekk.
Goodyear Ultra Grip Ice2 (bildet) og Nokian Hakkapeliitta R2 fikk samme poengsum og ble årets beste piggfire dekk.

Samme poengsum som dekker over, men med andre egenskaper. Det har like kort bremsestrekning på is som enkelte av piggdekkene. Men dekket har en stor svakhet – bremseegenskapene på våt vei. Der er det dårligst av alle. Et tydelig bevis på at det er umulig å være best på alle områder. Nokian har valgt å være best på snø og is.

3.Continental ContiVikingContact 6. Poeng: 7,8

Dekket har jevnt gode prestasjoner på snø og is, men på våt vei presterer det litt svakere. Det er litt for mykt og upresist i kritiske situasjoner. På tørt underlag er dekket blant de beste. Det er støysvakt og har svært lav rullemotstand. Det gir lavere forbruk.

3. Michelin X-Ice XI3: Poeng: 7,8

Uavgjort igjen. Michelin får samme poengsum som Continental. Prestasjonene på våt asfalt er litt svakere, men det gir en trygg kjørefølelse uten ubehagelige overraskelser. Støyen er lav, men dekket har høy rullemotstand.

Rotasjonsretning: Vet du hvorfor denne pilen er viktig?

 

 

Laster inn forumet...