annonse

En av høstens store bilnyheter er helt ny  Volkswagen Passat, den åttende i rekken.

Dette har vært en storselger på det norske markedet i flere tiår. Nå tar Passat flere skritt i mer eksklusiv retning, samtidig som kundene får mer å velge mellom enn noen gang.

Noe av det mest spennende er modellen som får navnet Passat GTE. Den får premiere på bilutstillingen i Paris denne uken, Broom er naturligvis på plass for å se nærmere på den der.

124.470 nordmenn har kjøpt denne bilen

Som en elbil 

GTE betyr at vi snakker om en ladbar hybrid-utgave av Passaten. Hybridbiler har vært på markedet i mange år. Nå kommer også de ladbare utgavene for fullt - det er en biltype mange spår vil ta store markedsandeler i årene som kommer.

Bensinmotor og elmotor jobber sammen i Passat GTE. Samlet effekt er på 218 hestekrefter.
Bensinmotor og elmotor jobber sammen i Passat GTE. Samlet effekt er på 218 hestekrefter.

Passat stiller med en kombinasjon av bensin- og elmotor. Batteriene lader du akkurat som på en elbil - i praksis gjør det at veldig mye av den daglige kjøringen kan gjøres kun på strøm.

SUV-konkurrent: Dette er et smart kjøp!

5 mil på strøm 

Hvis du setter bilen E-Mode, gjør det at den kjører hel-elektrisk. Volkswagen oppgir her en teoretisk rekkevidde på 50 kilometer. Toppfarten er begrenset til 130 km/t.

Her er det nok også viktig å understreke at det kan være tildels store forskjeller på teoretisk og reell rekkevidde. Dette avhenger av blant annet kjørestil, topografi og ikke minst temperatur. Men i praksis vil det for mange holde til kjøring til og fra jobb (særlig hvis man kan lade der også) - og øvrig småkjøring.

0,2 liter/mil 

Under panseret på Passat GTE finner vi en 1,4-liters bensinmotor på 156 hestekrefter. Elmotoren yter på sin side maksimalt 115 hestekrefter. 

Samlet effekt blir oppgitt til 218 hestekrefter, og et dreiemoment på 400 NM. Dette gir solide prestasjoner: 0-100 km/t på under åtte sekunder.

Men full bensintank (50 liter) og fulladede batterier, er rekkevidden på drøyt 100 mil. Gjennomsnittsforbruket er offisielt på 0,2 liter/mil, og GTE-Passaten er også snill mot miljøet: Co2-utslippet er oppgitt til 45 gram/km.

Mer om Passat: Slik blir den norske familie-favoritten

Passat GTE kommer både som stasjonsvogn og sedan. I det norske markedet er stasjonsvogn det klart mest attraktive alternativet.
Passat GTE kommer både som stasjonsvogn og sedan. I det norske markedet er stasjonsvogn det klart mest attraktive alternativet.

Den ene sponser statskassen med 80.000 kroner mer enn den andre 

 

 

 

 

Laster inn forumet...