Så ekstrem kan en helt vanlig Honda bli

Under panseret er det mer krefter enn noen gang.

Denne hekken levner INGEN som helst tvil om intensjonene Honda har med denne bilen: Dette skal gå fælt! Og med rundt 300 hk tviler vi ikke på at ytelsene vil matche utseendet ...
Denne hekken levner INGEN som helst tvil om intensjonene Honda har med denne bilen: Dette skal gå fælt! Og med rundt 300 hk tviler vi ikke på at ytelsene vil matche utseendet ...

Honda Civic er egentlig en veldig folkelig og praktisk bil i Golf-klassen - som riktignok skiller seg litt ut med et design som ikke er helt likt alle andre.

Men det er ikke første og fremst handle- og barnehageturene som har prioritert når det kommer til den helt spesielle R-modellen som Honda nå har sluppet bilder av.

Og tro ikke at det bare er utseendet som sprenger grenser. Her er det muskler under panseret som matcher den enorme vingen, de store, sorte felgene og resten av den barske stylingen som gjør at Civic Type R ikke akkurat forsøker å framstå som diskret.

Les også: Nå skal japanerne ta rotta på Ferrari - igjen

Mer krefter enn en superbil

Honda har bestemt seg for at når de første lager en verstingbil - så er det ingen grunn til at den skal stå og se brydd ut i hjørnet på parkeringsplassen. Type R møter i stedet opp på festen i fargerik dress som INGEN overser - og sprader selvsikkert rundt og gliser.

Vi har ikke hørt noe til lyden ennå - men er villig til å vedde en månedslønn på at det også er en helt grei brooming fra de fire, store enderørene som stikker ut av den svære diffusoren.

Og hvorfor ikke slå seg selv litt på brystet - dette er tross alt det hardeste beistet Honda noen gang har laget. De har alt lovet at den illsinte, turbomatede 2-literen skal få over 280 hk - og med det blir det den sterkeste R-modellen noen gang.

Ja, den får til og med mer krefter enn Hondas legendariske superbil fra 90-tallet - NSX. 

Les vår test av Honda Civic her

4x4 - nei, takk

I tråd med utviklingen ellers i markedet, har også Honda nå fått et justerbart understell. For første gang kommer det en +R-knapp. Høres morsomt ut.

Ifølge informasjonen fra Honda skal denne sørge for at bilens understell blir stivere, styreresponsen mer direkte, gassresponsen skjerpes - og at det hentes litt ekstra krefter fra motoren.

Honda vil nemlig at du skal kunne ta med bilen på bane og herje litt. De har nok også ambisjoner om å bli blant de aller raskeste bilene som har dundret rundt Nürburgring med bare forhjulstrekk.

Ja, for det er fortsatt forhjulstrekk som skal sørge for framdriften - Honda synes tydeligvis ikke at over 280 hk krever hjelp fra alle fire hjulene.

Et helt nytt system skal imidlertid forsøke å hindre at fronten på bilen hopper i alle retninger, og at du må klamre deg fast til rattet, under hard akselerasjon. 

For øvrig er Type R kun tilgjengelig med en manuell, sekstrinn girkasse. En kompakt sportsbil som dette - og ja, vi synes den fortjener en slik betegnelse - skal jo gjerne ha det.

Les også: Honda Civic stasjonsvogn: Denne bilen overrasker

Ytelser

Ytelsene har Honda foreløpig valgt å holde for seg selv. Men bilen skal vises på bilmessen i Paris denne uken. Da vil det bli sluppet flere detaljer. Vi er på plass, og vil selvsagt fortelle mer om dette når vi har fått vite det.

Men med den slags effekt, bør vi snakke om 0-100 km/t et sted på 5-tallet. Raskt, med andre ord. Golf R, med 4x4 og 300 hk, gjør samme øvelse på 4,9 sekunder.

Prisene er heller ikke klare - men for å være et reelt alternativ til tidligere nevnte Golf R eller GTI - bør den i alle fall være billigere enn de 644.000 kronene VW-verstingen koster.

Les også: Sjelden superbil - til Passat-pris