Det er full elbilfeber på det norske markedet - og en av bilene som virkelig har tatt av er Volkswagen e-Golf.

Den norske VW-importøren har aldri merket maken til interesse for en ny bilmodell.

De solgte over 1300 biler de første ni timene etter at det ble åpnet for forhåndssalg - flere måneder før bilene var i landet.

Vente til vårparten 

Slik har det fortsatt, og det ble snart klart at det ville bli omfattende ventelister på denne modellen.

Bestiller du e-Golf nå, må du vente til vårparten neste år før du får bil. Men nå kommer det gode nyheter for de som er for utålmodige til å stå på venteliste.

Satte rekord - allerede før den var i landet

Fra tyske forhandlere

Bransje-nettstedet BilNytt.no (krever abonnement) skriver nemlig at det snart kan komme noen hundre-Golf inn "bakveien", fra Tyskland.

Det dreier seg om biler som de tyske VW-forhandlerne fikk tildelt da bilen ble lansert på det tyske markedet. Og mens det er kø og ventelister hos de norske forhandlerne, går det langt tråere i Tyskland.

De skal selge 10.000 Golfer i år

Får snart selge 

Årsaken er naturligvis i hovedsak at elektrisk Golf relativt sett er mye dyrere i Tyskland, enn i Norge, der den nyter godt av både momsfritak og null avgift.

Svært mange av bilene skal derfor ha blitt stående hos forhandlerne. Men fra november av skal disse ifølge BilNytt stå fritt til å selge dem til hvem de vil. Og det skal flere norske oppkjøpere fått med seg. 

En biloppkjøper BilNytt.no har vært i kontakt med, forteller at han har sikret seg nærmere hundre biler som skal være klare for levering i slutten av november.

Nissan fra Frankrike 

Dermed vil det sannsynligvis i løpet av en kort periode komme svært mange e-Golf ut i det norske bruktbilmarkedet.

Det er forresten ikke første gang vi opplever bruktimport av nesten nye elbiler. Storselgeren Nissan Leaf har også kommet inn i betydelige antall, særlig fra Frankrike. Der hadde myndighetene en svært lukrativ subsidieordning for å sette fart på elbilsalget. Det som i praksis skjedde, var at en rekke biler ble registrert på franske skilter - før de så ble eksportert til Norge. Og det var absolutt ikke meningen da ordningen ble innført.

- Vi kan få et prisras på elbil

Undersøke nærmere 

Brooms bilekspert Benny Christensen mener det er verdt å sjekke litt nøyere før man kjøper "brukt" e-Golf fra Tyskland.

- Ja, det som er avgjørende her er spesifikasjonene på bilene. Hvordan er disse i forhold til bilene som kommer inn via importøren? Generelt vil bruktimporterte biler ligge under norsksolgte i pris, og hvis utstyr/spesifikasjoner varierer mye, kan det gi seg utslag i tildels store prisforskjeller. Hvor mye er vanskelig å anslå i utgangspunktet, men her bør man altså ta seg tid til å undersøke nærmere før man eventuelt slår til, sier Benny.

Ikke nybilgaranti

- Hva med garantien her?

- Alle nybiler solgt i Norge har fem års garanti. I Tyskland har man bare to, og det er garantien i landet bilen er solgt ny i som gjelder.

- Men her kan det også gjelde særlige regler for enkelte modeller. I tillegg tilbyr også mange forhandlere egne garantier som vil supplere garantien fra fabrikk. Igjen: Dette er noe man bør sette seg inn i før man kjøper, avslutter Benny.

Les også: Vi støvsugde Frankrike etter bruktbiler

Slik ser det ut inne i e-Golf. Til forveksling akkurat som i en "vanlig" Golf - og det er naturligvis også helt bevisst.
Slik ser det ut inne i e-Golf. Til forveksling akkurat som i en "vanlig" Golf - og det er naturligvis også helt bevisst.

Dømt til å bli en suksess - les testen av e-Golf her:

 

 

 

 

Laster inn forumet...