Elbil-suksessen har fått en storebror

Og den kommer i to utgaver samtidig.

Elbilen Nissan Leaf ble kåret til Årets bil i 2011. Nissan
NV200 ble kåret til Årets varebil i 2010. Nå har Nissan smeltet de to
suksessmodellene sammen til en.
Elbilen Nissan Leaf ble kåret til Årets bil i 2011. Nissan NV200 ble kåret til Årets varebil i 2010. Nå har Nissan smeltet de to suksessmodellene sammen til en.

Nissan Leaf er bilen som for alvor har gjort elbilene til allemannseie i Norge. En rekke konkurrenter har kommet til, men Leaf har klart å beholde posisjonen på en imponerende måte.

I dag er det bare super-elbilen Tesla Model S som selger bedre av elbilene på det norske markedet.

Etter årets første åtte måneder, er Leaf Norges fjerde solgte bil - med 3378 registrerte eksemplarer.

To utgaver 

Da er det kanskje ikke så rart at Nissan har fått blod på tann og nå kommer med enda en elbil.  

Eller egentlig er det snakk om to. Når Nissans kompakte NV200 nå blir elektrisk, kommer den i to utgaver. e-NV200 som er varebil - og e-NV200 Evalia som er en femseters personbil.

Vi har testet Evalia: Mye fornuft til lite penger

Dropper to seter

Broom var nylig til stede på Norgeslanseringen av disse to modellene. Nissan forventer seg mye av begge. De elektriske varebilene har så smått begynt å merkes på registreringsstatistikkene. Og med Evalia-utgaven har Nissan en prisgunstig elbil med svært god plass.

e-NV 200 Evalia starter på 242.500 kroner, da lover Nissan at det skal være en velutstyrt utgave. I fobindelse med konverteringen til elbil, har de droppet de to bakerste setene. Elektrisk Evalia kommer dermed bare som femseter, til gjengjeld blir bagasjerommet da svært rommelig. 

Stor familiebil trenger ikke koste veldig mye

Rekkevidde

Varebil-utgaven starter på 209.900 kroner. Denne har to seter og et varerom med lastevolum på 4,2 kubikkmeter.

Her er det plass til to europaller. Skyvedører på begge sider og stor åpning bak, skal sikre enkel inn- og utlasting. 

Rekkevidden på de to modellene er den samme, inntil 170 kilometer. Ifølge Nissan, er gjennomsnittlig kjørelengde for over halvparten av varebilene i dette segmentet rundt 100 kilometer per dag. 

Under gulvet

Den elektriske drivlinjen er i utgangspunktet identisk med den vi finner i Leaf, men med noen ekstra tilpasninger.

Selve batteripakken er kortere og smalere enn den som sitter i Leaf, til gjengjeld er den litt dypere. Den veier 267,5 kilo og er plass under gulvet, innenfor akselavstanden. Dermed holdes tyngdepunktet så lavt som mulig. 

Denne bruktbilfella må du ikke gå i

Hurtig opplading

Batteriet kan lades på tre ulike måter. Et standard 10 A strømuttak hjemme kan brukes for å lade over natten. Bilene er også kompatibel med konvensjonelle 16 A-ladere, noe som gir fulladet batteri på åtte timer.

De fleste markeder har 6,6 kW lader i bilen som tilvalg, noe som gjør at du kan bruke 32 A strømuttak slik at ladetiden halveres til fire timer. Selv om 32 A strømuttaket brukes i en kort periode vil den gi hurtig opplading av et delvis utladet batteri med inntil 25 % i løpet av én time. Særlig på varebilen kan nok det være smart, hvis man har mye småkjøring og mulighet til å lade kjapt innimellom.

4 kilometer ekstra

Ytelsen er den samme som i Leaf med maksimal effekt på 80 kW og maksimalt dreiemoment på 254 Nm. Men ettersom e-NV200 sannsynligvis vil brukes mest i byen og i tettbygde strøk, er utvekslingsforholdet endret for å gi bedre akselerasjon. e-NV200 akselerer faktisk raskere enn den dieseldrevne NV200 - mens programvareendringene i Energy Saving Control (ESC) bidrar til å optimalisere batteriets potensielle rekkevidde.

Ved å begrense maksimal hastighet til 100 km/t når batterinivået er lavt bidrar ESC til at e-NV200 kan kjøre 4 km lenger på motorveien. Systemet startes automatisk når varsellampen for «lavt batterinivå» lyser.

Les testen av Leaf: Vi skjønner hvorfor den selger så godt

Konkurrent med svakt salg: Dette kan være et elbil-kupp