annonse

To uker er gått siden Volvo for første gang viste sin helt nye XC90 under et arrangement for verdenspressen i Stockholm.

I forrige uke solgte de så 1927 eksemplarer av en såkalt First Edition av XC90, kun på internett. De nummererte bilen ble formelig revet bort, 120 av dem gikk til norske kjøpere som vil være først ute med XC90.

First Edition-eksemplarene kostet nøyaktig en million kroner. Men når XC90 kommer til Norge neste år, er prisen langt hyggeligere. 

Les saken: 120 nordmenn kjøpte millionbilen - usett

Langt billigere

Andre generasjon XC90 blir nemlig lansert med en startpris på 725.000 kroner. I forhold til konkurrentene i klassen framstår det absolutt som gunstig. Og ikke minst: Dette betyr at nye XC90 blir langt billigere enn bilen den erstatter.

Forrige XC90 kostet nemlig fra 873.200 kroner mot slutten av sitt livsløp. Da hadde den 200-hester dieselmotor og automatgir, og såkalt R-Design-pakke.

Det ruller 9100 eksemplarer av første generasjon XC90 på norske skilter, halvparten av dem har kommet inn via bruktimport.
Det ruller 9100 eksemplarer av første generasjon XC90 på norske skilter, halvparten av dem har kommet inn via bruktimport.

Under halv pris i Sverige - sjekk forskjellen her:

Nært lillebror

Dermed snakker vi altså priskutt på nesten nøyaktig 150.000 kroner. Rimeligste nye XC90 har utstyrsgraden Kinetic, med sju seter, firehjulstrekk, åttetrinns automatgir og 190-hesters dieselmotor inkludert.

Volvo lover at dette skal være en bra utstyrt bil, med høyteknologiske løsninger både på sikkerhet og kjørekomfort. 

I realiteten legger nye XC90 seg ganske nært lillebror XC60 i pris. I forhold til de tyske premiumkonkurrentene, kommer den gunstig ut. Ikke minst også fordi disse tar seg svært bra betalt for "ekstra" utstyr.

Solgt til Kina

Første generasjon XC90 kom helt tilbake i 2002, og fikk dermed 12 år på markedet før den ble erstattet.

Volvo tok seg god tid med andre generasjon. Underveis ble de også solgt fra det tidligere eierselskapet Ford, til kinesiske Geely. Dette forsinket utvikling av nye bilmodeller. Når ny XC90 kommer, er det den første Volvoen på en helt ny plattform, kalt SPA. Denne skal danne utgangspunkt for en rekke nye modeller i årene som kommer. 

Her er framtidens Volvo 

1000 biler i året

Så langt er det bare laget noen førserie-modeller av nye XC90. Den regulære produksjonen starter i uke 5 neste år, og bilen skal bygges i Gøteborg.

Til Norge kommer den i april. Volvo har svært ambisiøse salgsmål. De håper å kunne selge 1000 eksemplarer i året her hjemme. Klarer Volvoen det, blir den med god margin den mest solgte modellen i denne klassen. 

En Volvo kommer tilbake - i alle fall i navnet

XC90 blir en svært viktig bil for Volvo i årene framover, både i form av salg og i egenskap av å være en imagebygger for svenskene.
XC90 blir en svært viktig bil for Volvo i årene framover, både i form av salg og i egenskap av å være en imagebygger for svenskene.

Lekkert konsept: Slik vil Volvo bygge stasjonsvogn

 

 

 

 

 

Laster inn forumet...