Denne SUVen skal stjele statuskunder
Og på innsiden kommer noen viktige nyheter.
Nå har Land Rover sluppet bilder av sin nyeste modell - nemlig siste generasjon av legendariske Discovery. Dette er Sport-versjonen - som er en litt mer kompakt versjon av den vanlige Discoveryen
Den nye modellen sørger for at den etter hvert tungsolgte Freelanderen, forsvinner fra sortimentet til Land Rover.
Nå er det Range Rover, Range Rover Sport, Evoque, Discovery og Discovery Sport som gjelder.
Les vår test av Land Rover Discovery 4 her
Profil med særtrekk
Vi har tidligere sluppet bilder av konseptbilen til Land Rover - og produksjonsmodellen blir ikke fullt så visjonær som den. Designet er litt mer forsiktig - og helt i tråd med nye Range Rover/Range Rover Sport og Evoque - uten at det er negativt. Snarere tvert imot - de nye modellene i Land Rover-familien ser barske ut alle sammen.
Discovery Sport har klare likhetstrekk med særlig Range Rover Sport rett forfra - men er kanskje den mest særegne modellen sett fra siden. Det sørger blant annet den markerte, skråstilte C-stolpen for.
Les Brooms bruktbilguide på Land Rover Discovery III
Endelig nytt infotainmentsystem
Det blir ikke såkalte selvmordsdører, slik konseptbilen var utstyrt med. Heller ikke infotainmentsystemet er like fancy som det så ut på konseptbilen. Litt synd, kanskje, siden både Tesla og Volvo nå har vist at store skjermer absolutt lar seg realisere.
Men nytt infotainmentsystem og bedre grafikk både på den 8" store skjermen i midtkonsollen og den 3" store fargeskjermen i instrumenthuset er i alle fall på plass. Og det er viktig - siden det nåværende systemet mildt sagt trenger å byttes ut.
Her blir det smartphone-funksjonalitet - der du kan svipe over skjermen eller klype for å zoome ut/inn.
Nå kan du også få head up-display - også det en etterlengtet nyhet for Land Rover-familien.
Her finner du MASSE Land Rover-stoff
Praktisk
Selv om dette i høyeste grad er luksusbil - skal Discovery Sport først og fremst være bilen for de som liker friluftsliv, er en aktiv familie - eller de som trenger en flott arbeidsbil.
Og det er mye å glede seg over på praktiske egenskaper. Du får den med syv seter, andre seterad kan flyttes i lengderetning og vinkelen på seteryggen justeres - og bagasjerommet er på smått utrolig 981 liter når andre seterad skyves fram.
Bakkeklaringen er på hele 21,2 cm - og du har fire ulike kjøreprogrammer, avhengig av underlaget.
Les også: Denne bilen kan kjøres med mobilen
Kommer med forhjulstrekk
I utgangspunktet er det to 2,2-liters, firesylindrede dieselmotorer som blir tilgjengelig - TD4 med 150 og SD4 med 190 hk.
Disse kan kombineres med seks trinns manuell girkasse, eller den nye nitrinns automatgirkassen som blant annet brukes i faceliftede Evoque.
I første omgang er den bare tilgjengelig med 4x4, men etterhvert kommer den også med forhjulstrekk.
Land Rover tar imot bestillinger på den nye modellen mot slutten av året - mens de første leveringene starter like over nyttår.
Les også: Dette er SUV-ene fra helvete