Slik havnet dette ikonet på norske skilter

Ole har en av svært få DeLorean med originalt skistativ!

Sør-Odal var nok ikke med på listen over de mest sannsynlige markedene for John Z. DeLoreans oppsiktsvekkende sportsbil i 1981. Men nå har ett eksemplar av den sjeldne bilen funnet frem dit - og den vekker oppsikt. Foto: Privat
Sør-Odal var nok ikke med på listen over de mest sannsynlige markedene for John Z. DeLoreans oppsiktsvekkende sportsbil i 1981. Men nå har ett eksemplar av den sjeldne bilen funnet frem dit - og den vekker oppsikt. Foto: Privat

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Noen biler blir ikoner. Ikke alltid for at de er så bra - noen ganger skjer det til tross for at de kanskje nettopp kan være litt tvilsomme. Som tilfellet er med frukten av den gamle GM-sjefen John Z. DeLoreans sportsbil-eventyr fra begynnelsen av 1980-tallet, DeLorean DMC-12.

Omgitt av mystikk

Bilen var spesiell nok i seg selv, og tumultene rundt hele produksjonen bidro til mystikken. Når produksjonen dessuten ble så beskjeden, var grunnlaget lagt for at folk over hele verden skulle fascineres av bilene i all fremtid.

Les også: Lotus Esprit deler mye av konstruksjonen med DeLorean DMC-12

Med en slik skaper man like mye oppstyr i Los Angeles som på Lista. Eller i Charlottenberg i Sverige.

For som denne historien skal fortelle, så var det der at ikke bare én, men to nordmenn ble så fascinert av synet, at bilen til slutt ble med hjem. Asgeir Norheim i Sør-Odal gjorde som vi bilentusiaster så ofte gjør - har vi ikke mulighet til å slå til på et godt tilbud selv, så gjør vi i hvertfall alt for at noen vi kjenner skal benytte sjansen.

Vi lar dermed ham fortelle hvordan det hadde seg at kameraten hans ble DeLorean-eier. Vi tipper at mange Broom-lesere kan kjenne seg igjen i problematikken, om ikke akkurat i selve bilen:

MYE kulere i virkeligheten...

– I juni 2013 dro jeg med meg min kamerat Ole Rønningen på bilutstilling i Charlottenberg. Der fikk vi for første gang se en DeLorean i levende live, og den var til salgs! Har jo alltid visst hva hva det var, sett alle «Tilbake til fremtiden»-filmene og så videre, men bilen var MYE kulere i virkeligheten enn på bilder, forteller Norheim.

Og han visste råd. Dette måtte være noe for kameraten…

– Omtrent halvannen måned senere sto den i garasjen hans på norske skilter, som bevaringsverdig veteranbil. Etter det har jeg oppnevnt meg selv som «moralsk deleier og copilot», uten økonomisk ansvar, ler han.

Les også: Tidsmaskin? Du kommer langt tilbake i tid med en Granada også...

I år var for øvrig tospannet tilbake på utstillingen i Eda, og da klarte bilen å kapre en tredjeplass i amcar-klassen. Det var nok ikke alle amcar-entusiastene helt fornøyde med, tror Asgeir - DeLorean produserte jo sine biler i Nord-Irland med fransk motor og chassis utviklet av Lotus, så linken til USA har strengt tatt kun med opphavsmannen å gjøre.

Markedet var på den annen side først og fremst der borte, blant kjendiser og velbeslåtte folk som likte å synes.

Fortid i filmindustrien

Denne bilens første og eneste eier i USA, Robert C. Peters i California, var i sin tid visepresident i Paramount Pictures og president i Paramount Home Video. Han kjøpte bilen ny i oktober 1981. Bilen ble brukt daglig til jobb i fem år, og deretter parkert i garasje og tatt ut på jevnlige lufteturer.

– Peters begynte å dra på åra, og en forhandler av klassiske biler i Åmotsfors i Sverige, som var en venn av familen, fikk kjøpe bilen i 2012. Han tok den inn til Sverige. Peters hadde tatt vare på alt av servicekvitteringer, reklamemateriell, verkstedmanualer og delekataloger, og abonnert på DeLorean World Magazine helt siden 1983, forteller Norheim.

Les også: Musikk-kjendis bestilte Pontiacen sin med 32 ekstra utstyrskoder!

Med til bilen fulgte også et originalt DeLorean-overtrekk, samt et tilbehør som nok er rimelig sjeldent: Et originalt DeLorean skistativ!

Skal lokke frem noen ekstra hester

Målet er å holde bilen så orginal som mulig. Eneste plan som avviker fra det gjelder eksosanlegget.

– I det minste blir det nok til å droppe den originale katalysatoren, som dreper ca 20 av de sårt tiltrengte 150 hestene i bilen, ler Norheim.

For den beryktede PRV-motoren var ingen større suksess i denne bilen enn i noen av de andre hvor den ble brukt den gangen, og graden av undermotorisering ble ekstra merkbar på det amerikanske markedet - nettopp på grunn av de strenge avgasskravene der borte.

For øvrig går bilen bra, men må kjøres og styres bestemt, opplyser «copiloten».

Les også: Lyst på en egen DeLorean? Nå er fremtidsbilen blitt veteranbil

– Motoren drar bra over et bredt turtallsområde, men liker seg best i de lavere regioner. Høyt giret som som den er, og med tung clutch, egner den seg best til cruising langs landeveien, slår han fast.

– Ikke noe for perfeksjonister

Gleden ved å ha en slik bil ligger da heller ikke i selve egenskapene. Her er det oppmerksomheten og følelsen av å kjøre noe helt spesielt som er det viktigste, forstår vi.

– Dette er ikke bilen for perfeksjonister og petimetere. De ville fått mye å gjøre, og mange grå hår, for byggekvaliteten prater vi ikke om, forteller Norheim.

– Men når det er sagt, så var vi på Rudskogen motorfestival i fjor. På hjemveien ble vi overfalt av et voldsomt regnvær, og angsten for stopp ble større og større. Men, bortsett fra noen vanndråper i hodet, kom vi oss lettet, tørrskodd og helskinnet hjem, legger han til.

Les også: Noe for enhver smak da dansk baker-millionær solgte bilsamlingen

Etter den informasjonen han sitter inne med, er dette DeLorean nummer 8 i Norge. Dermed er det ikke rart at den vekker oppsikt når de to kameratene reiser rundt og dukker opp på treff her og der.

Allsidig bilentusiast

– Artig om dere kan lage en sak om bilen. Ole har hatt mange biler opp igjennom årene, men for første gang har flere av naboene, blant annet en kvinne på 60+ , spurt om å få sitte på en tur i DeLoreanen. Om det gjør bilen kul kan vel diskuteres - men sjelden kost er det i hvertfall, ler tipseren.

Som avslutter sin mail på følgende måte:

«Jeg har fulgt Autofil, så Broom, helt siden starten, og er innom nettsiden minst et par ganger hver dag. Leser så og si alle artikler som legges ut der.

Ole er godt over middels bilinteressert, og er svak for sære og spesielle biler. For eksempel Magnum 4x4, som en nevø har overtatt nå. Har også hatt mange Subaru- og Citroën-modeller. Ole får også abstinenser og rykninger hvis ikke alle garasjeplassene er fylt opp.

Bilparken omfatter per dags dato Land Rover Freelander 2004, Lada Niva, Subaru BRZ 2013 og en Subaru Turbo Coupé 1987, som er den første bilen han kjøpte ny, pluss en Subaru XT prosjektbil. Han har også en Audi 60 fra 60-tallet og en 82 modell Honda VF 750 S».

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Tilbake til fremtiden - nå skal DeLorean gjenoppstå som elbil!

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Asgeir om? Bruk kommentarfeltet under!