Krisen forverres: Nå får de ikke kalle bilene Saab
Skal ha brutt en klar avtale.
Det går fra vondt til verre for Saab og eierselskapet NEVS. Planen om å komme i gang med omfattende elbilproduksjon i Trollhättan har møtt mange hindre.
Fabrikken har stått stille siden midten av mai, da det først ble klart at NEVS ikke klarte å betale sine underleverandører. De ansatte har heller ikke fått lønn i august.
I går gikk NEVS til tingretten i Vänersborg og ba om en såkalt företagsrekonstruksjon.
Kontant avslag
Da ville de fått beskyttelse fra kreditorene sine, samtidig som en statlig lønnsgaranti ville sørget for utbetaling av lønn.
Tingretten behandlet forespørselen raskt - allerede på ettermiddagen kom svaret: Et kontant avslag.
Tingretten bedømmer blant annet de finansielle opplysningene til NEVS som "vage og helt udokumenterte".
Brudd på avtalen
Tidlig i dag morgen ble det så kjent av forsvarskonsernet Saab AB har trukket tilbake rettighetene NEVS har hatt til å bruke Saab-navnet på bilene de produserer.
Da NEVS kjøpte konkursboet til Saab, inngikk den en avtale med Saab AB, der de forpliktet seg til å oppfylle en rekke vilkår. Søknaden om konkursbeskyttelse skal være et direkte brudd på avtalen. Dermed var Saab AB kjapt ute, for å beskytte sin egen merkevare.
9-3: Helt ny - men egentlig veldig gammel
Tiden renner ut
Det er kjent at NEVS har vært i forhandlinger med minst to selskaper over lengre tid, indiske Mahindra og kinesiske Dongfeng.
En avtale med en av dem - eller begge - synes nå helt nødvendig for at selskapet skal kunne overleve. Tingrettens avgjørelse tyder på at NEVS ikke har klart å sannsynliggjøre at en avtale er nært forestående.
Deres avslag gjør at tiden nå fort renner ut. En rekke kreditorer har sittet på gjerdet og ventet - i håp om at NEVS skulle finne en løsning. Hvis de mister troen på dette, går det neppe lang tid før situasjonen blir så vanskelig at en konkurs er eneste utvei.
Endte i konkurs
For Saab er dette en lite hyggelig gjentagelse av alt som skjedde de siste årene av selskapets ferd mot konkurs.
Da finanskrisen slo inn over bilbransjen, besluttet Saabs daværende amerikanske eier General Motors (GM) at de skulle kvitte seg med Saab.
Eieren av den nederlandske bil-myggen Spyker, Victor Muller, tok da over selskapet. Han ble møtt med mye skepsis, noe som skulle vise av å være velbegrunnet. Etter et intenst løp med mange krumspring og uventede vendinger, gikk Saab til slutt konkurs.
LES OGSÅ: Ingen får lov til å kjøpe denne bilen
Mange gode minner: Slik husker vi Saab