Den skal få oss til å glemme Lada-vitsene

Nå er comebacket i gang.

Lada satser på helt nytt design og teknologi fra Renault-konsernet når de nå skal gjøre comeback for alvor. Vesta kommer til neste år.
Lada satser på helt nytt design og teknologi fra Renault-konsernet når de nå skal gjøre comeback for alvor. Vesta kommer til neste år.

Etter mange år med fallende salg og stadig tøffere konkurranse på hjemmebane, er det omsider optimisme i Lada-leiren igjen.

Den russsiske bilprodusenten blir nå kontrollert av Renault/Nissan-konsernet. Og de har startet på en skikkelig snuoperasjon.

Under den pågående bilutstillingen i Moskva, viser Lada to helt nye modeller, en av dem er familiebilen Vesta.

Gammel Lada er helt rå i terrenget

Ny designsjef

Dette er en relativt kompakt sedan, med lengde på 4,40 meter.

Den er basert på en helt ny plattform som skal danne utgangpunkt for flere nye Lada-modeller i årene framover. Sannsynligvis kommer det også en stasjonsvogn etter hvert.

Designet er gjort av Ladas designsjef Steve Mattin. Han har tidligere vært designsjef både i Volvo og Mercedes-konsernet. Nå har han fått i oppdrag å revolusjonere designet på Ladas biler - og løfte dem opp minst på nivå med konkurrentene.

Se opp - i Russland kan allting skje!

Mye Renault-teknikk

Vesta har fått den nye, karakteristiske Lada-fronten.  Robuste linjer preger resten av bilen. Den skal se ut som den tåler en trøkk, det er nok ikke dumt i et land med mye dårlig veistandard.

Interiørmessig er det også store endringer  i forhold til dagens Lada-modeller. Nå skal de satse på mer påkostede interiører, med mye komfort- og luksusutstyr.

Under Vesta-skallet blir det være mye Renault-teknikk, det blir viktig for å holde kostnadene nede. 

Svensk revolusjon

Etter at Renault/Nissan tok over, har de hentet inn svenske Bo Andersson med fortid i General Motors (GM) ny toppsjef. Jobben hans er å snu selskapet opp-ned. Nye produkter med langt høyere kvalitetet enn dagens er starten. 

Etter et drøyt halvår i jobben, har Andersson ryddet kraftig opp i hierarkiet, fra ni nivåer ned til dagens fem. Han har også økt produktiviteten i selskapet med 25 prosent, og kvaliteten skal ifølge interne studier ha blitt 20 prosent bedre.

Sjelden russer - og den har aldri vært vinterkjørt

- Få tilbake stoltheten

Anderssson har også varslet kraftig kutt i arbeidsstokken. Ved inngangen til 2014 jobbet det så mye som 65.891 personer ved Lada-fabrikken. I løpet av året må hele 13.000 ansatte gå.

Men mens han kutter, jobber Andersson også med å snu kulturen innad i Lada.

- Vi må få tilbake stoltheten i selskapet. Vi har mange dyktige medarbeidere som ønsker at vi skal bli en suksess i bilbransjen. Dessverre har vi tapt penger de siste to årene. Derfor jobber vi hardt med å kutte kostnadene som i dag er for høye, sier Lada-sjefen til bransje-nettstedet autonews.com.

Taxi-Frank har både Ferrari - og Lada

Dette er favoritten til de nyrike russerne