Avslørt før tiden: Her er en stor Volvo-nyhet
Volvos egen sperrefrist sprakk - se bildene:
Flere hundre motorjournalister fra hele verden er akkurat nå samlet i Stockholm.
Anledningen: Den aller første visningen av Volvos nye XC90. Dette er Volvos viktigste bil på mange år - og en bil svenskene har gledet seg lenge til å vise fram.
Brooms bilekspert Benny Christensen er en av de inviterte - og han har fått se, kjenne og føle på XC90 i dag.
Sperrefrist
Opprinnelig hadde Volvo satt sperrefrist på alle bildene av nye XC90.
Disse skulle etter planen ikke offentliggjøres for midnatt, natt til onsdag. Dette fordi man kjørte felles arrangement for alle markeder. Og for å sørge for at ikke noen fikk bildene før andre, ville Volvo ha det på denne måten.
Denne Mercedesen ble også avslørt før tiden
Ikke respektert
Ut over dagen tirsdag, viste deg seg imidlertid at sperrefristen ikke ble respektert hos flere større internasjonale nettsteder, dermed valgte flere andre å følge etter.
- Det er mulig Volvo var i overkant optimistiske her, i forhold til at så mange medier skulle holde på bildene. Internettet er som kjent internasjonalt, derfor gikk det fort da noen først begynte å publisere, sier Broom-Benny.
Bakseter i bagasjerommet? Jo - det kan være lov.
Tøff front
Han var med i første pulje av journalister på XC90-presentasjonen. Volvo kjørte stort lanseringsshow og slo virkelig på stortromma da de avduket den store nyheten sin.
- Jeg var veldig spent på designet. Fronten er knalltøff i virkeligheten. Stor og litt butt, den utstråler en "du kødder ikke med meg"-holdning. Resten av designet er nok mer konservativt enn jeg hadde ventet, særlig bakfra og fra siden. Her har Volvo gått for ganske avdempede linjer, det er langt fra så sporty som vi har sett på flere av konseptbilene deres de siste årene, sier Benny.
Stor bakseteplass
- Men måten hekken er utformet på, har naturligvis veldig mye med praktiske hensyn å gjøre. Dette er ment å skulle være en stor familiebil, og på det området innfrir XC90 virkelig. Det er veldig god plass i midtre bakseterad, med seter som naturligvis også kan skyves i lengderetningen.
- Helt bakerst er det to seter som duger fint for personer helt opp til 1,70 meter. Det er altså ikke nødseter, som i mange av sjuseter-konkurrentene. I de mer påkostede utgavene kan de to bakerste setene forresten felles ned elektrisk, forteller Benny.
Derfor er det smart å betale ekstra for de bakerste setene
Også plass til bagasje
XC90 har vokst seg tett inntil fem meter, nykommeren måler 4,95 meter fra støtfanger til støtfanger. Dette er dermed en av de største bilene i klassen.
- En ting er god plass til inntil sju personer. Men XC90 har også noe annet mange av sjuseter-konkurrentene mangler: Nemlig plass til bagasje også når alle setene er i bruk. Som sjuseter har den fortsatt 350 liter bagasjerom. Det er veldig bra - og naturligvis med på å bilen en fortrinn framfor mange andre, forteller Benny.
Kommer i mars
Nye XC90 starter på 725.000 kroner, da med 190-hesters dieselmotor og en utstyrspakke Volvo lover skal være rikholdig. Det er gunstig prising - så er da også salgsmålet betydelig. Volvo håper å selge 1000 biler årlig av XC90 i Norge.
- Det skal bli spennende å se om de virkelig kan klare det. Men inntrykket så langt er i alle fall positivt. Interiørmessig er dette helt på høyde med de beste konkurrentene. Bilen ser bra ut, særlig forfra. Nå blir det spennende å finne ut hvordan den er å kjøre også, det kommer vi nok tilbake til senere utpå høsten, avslutter Benny.
Produksjonen av nye XC90 starter i uke 5 neste år, bilen er på plass i mars måned.
Beste bil med 4x4 og sju seter - er det denne?