Denne boksen skal løse et stort elbil-problem

Kan gi et etterlengtet puff.

Problemstillinger rundt lading har preget introduksjonen av Renault Zoe på det norske markedet. Nå kan det være historie - takket være denne gule boksen.
Problemstillinger rundt lading har preget introduksjonen av Renault Zoe på det norske markedet. Nå kan det være historie - takket være denne gule boksen.

Elbilsalget i Norge går strykende, med venteliste på flere modeller. Akkurat nå er mer enn hver tiende personbil som selges på det norske markedet en elbil. Det er temmelig unikt i verdensmålestokk.

Men det betyr likevel ikke at alle elbiler selger godt.

En av dem som har fått en ganske trang start er Renault Zoe. Den kom på markedet i vår - og har så langt gjort lite utav seg på salgsstatistikkene.

Mener elbil er helt suverent på bygda

Lade-utfordring 

Derimot har bilen fått mye oppmerksomhet rundt noe som ikke har med salget å gjøre. 

Det er nemlig slik at Renault lager elbil på en litt annen måte enn alle andre. For å gjøre en lang og litt teknisk historie kort og grei: Renault Zoe trenger såkalt TN-nett, med sentral jording, for å lade.

Problemet er at rundt to tredjedeler av norske husstander har IT-nett, der jordingen er lokal. Den resterende tredjedelen har TN-nett, med sentral jording.

Førsteinntrykket: Vi testet Zoe på Bislett stadion

Funnet en løsning

Resultatet er at de fleste ikke har kunnet lade Zoe hjemme, på jobb, på hytta, hos venner eller familie – uten å ha en såkalt wallbox til 5.500 kroner, pluss montering.

Men nå har Renault funnet en løsning på dette. Sammen med en ekstern leverandør har de fått utviklet en mini-transformator som kan lade bilene i alle landets stikk-kontakter.

Det eneste kunden trenger å gjøre er å plugge mini-transformatoren i kontakten for å lade Renault Zoe, med bilens original-ledning.

Testet i praksis

I dag lades Zoe veldig kjapt ved hjelp av wallboxen, da bruker den bare rundt to timer fra tom til fullt batteri. Når man bruker mini-transformatoren i steder, øker ladetiden til det som er mer vanlig hos andre elbiler, inntil ti timer.  

Vi i Broom er de første som har fått testet ut dette i praksis. Vi har hatt Zoe på test, og har brukt den gule mini-transformatoren til å lade bilen fra vårt IT-nett hjemme. Og det har fungert helt utmerket. Her er det bare å plugge transformatoren i stikkontakten - og så koble videre fra denne og til bilen. Det tar litt tid, men i løpet av en natt med lading har Zoe fulle batterier igjen.

Mener han tjener rått på Tesla-taxi

Lade på IT-nett

Alle som kjøper Zoe får kostnadsfri installasjon av Wallbox og TN-transformator inkludert i prisen.

Da har man altså hjemmeladeren på plass. Men den nye løsningen kan man så ta med seg mini-transformatoren når man har behov for å lade bilen et sted hvor det bare er IT nett. 

Selve den gule boksen er tung og litt uhåndterlig, men absolutt ikke verre enn at man fint tar den med seg i bagasjerommet.

30 dagers angrefrist 

Renault lover at mini-transformatoren skal være leveringsklar innen utgangen av september.

De tilbyr forresten også en ganske unik ordning til de som vurderer Zoe. 

Kjøper du ny Zoe, får du nemlig 30 dagers angrefrist på kjøpet.

I praksis betyr det at du kan kjøre Zoe i 30 dager. Er du da ikke fornøyd, er det bare å ta med bilen tilbake til forhandleren - og ifølge Renault får du tilbakeført hele salgsssummen, uten noen innvendinger.

LES OGSÅ: Denne bilen kan du levere tilbake etter 30 dager

Har naboen kjøpt Tesla? Her kan du sjekke!