Se hvor lite luksusbilen koster nå

- Dette er rett og slett et kupp - om du tør ...

Den er fylt av luksus, komfort og utstyr. Og du får den for
småpenger
Den er fylt av luksus, komfort og utstyr. Og du får den for småpenger

Benny Christensen er Brooms bilekspert.

I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny!

Jeg er en kar som bestandig har vært fan av franske biler. Spesielt Citroën.Det kommer nok av at min første bil var en Citroën GS. Kanskje ikke verdens mest driftssikre biler, men har ikke hatt noen større problemer med mine. Og siden har det gått slag i slag med Citroën.

CX, XM, Xantia, C5.Som du sikkert har gjettet er jeg nok bikket over 20-årene.Nå etter noen år uten Citroën,kjenner jeg savnet etter den hydrauliske fjæringen.Fantastisk komfort.Så jeg har sett etter en Citroën C6.Det begynner jo å bli ganske greie priser på disse på bruktmarkedet.

Så det jeg lurer på er om du vet noe om denne bilen .Driftsikkerhet, kjente feil man skal se etter osv,osv. Burde jeg latt være å kjøpe en og heller funnet en annen modell? Har du kjørt en selv? Har faktisk aldri prøvd en og er veldig nysgjerrig på hvordan den er og kjøre.

Hilsen Rune.

Benny svarer: 

 

Hei Rune! Den er sjelden, den er sær, den er annerledes, den er stor og den er både komfortabel og velutstyrt.

Slik sett så er dette en typisk Citroën. Legg også til et gedigent verditap og ikke all verdens etterspørsel på bruktmarkedet - og den blir enda mer typisk Citroën.

Det ligger akkurat nå dire biler tilsalgs i Norge. Hvor mange som ble solgt her toktalt vet jeg ikke, men ikke mange - så det er en stor prosentandel av de solgte.

Et lite kupp

Du får faktisk en pen 2008 modell med bare 80 000 km på telleverket for rett over 200 000 kroner. Mer bil for pengene skal du jammen meg slite for å finne. Jeg vil nesten driste meg til å kalle dette et kupp.

Jeg har sansen for bilen, selv om jeg ikke synes den er direkte pen. Den er litt slik som franske damer. Sjarmerende og elegant på en litt annerledes måte.

Les vår test av Citroen C6 her

Jeg har hatt gleden av å kjøre C6- selv om det er noen år siden nå. Men jeg husker den som romslig og svært komfortabel - og igjen litt annerledes. Opplevd kvalitet er ikke helt på BMW og Audi (som bilen i utgangspunktet skulle konkurrere mot - henholdsvis 5-serie og A6) nivå. Jeg synes også at styringen var litt "ullen" og upresis.

De fleste bilene i Norge har 2,7-liter dieselmotor på 204 hk, nok til å sørge for anstendig framdrift.

Den hydrauliske flæringen er bar helt deilig og jeg tror bilen er en framtidig klassiker. Så å kjøpe en slik bil og ta godt vare på den er neppe dumt - om man har sansen. For dette er nok en slik bil. Enten så har man sansen - eller så har man det absolutt ikke. Mange er nok i sistnevnte kategori.

Dette må sjekkes

Bilene er (eller var...) teknisk avanserte og krever en litt nøye sjekk før kjøp. Det har vært litt småtusk med det elektriske. Blant annet de eklektiske vindusheisene og klimaanlegg må sjekkes litt nøye.

Videre var bærekuler en svakhet på biler før 2009, slitte hjullagre forekommer, Feil med ABS-bremser (lampe lyser) er ganske vanlig. Det samme er feil med sikringsboksen i motorrommet. Sjekk også at den hydrauliske fjæringen virker som den skal.

Selvfølgelig er god servicehistorikk og eierhistorikk viktig på en bil som dette.

Det er altså en god del å se opp for her, man har du både lust på - og sansen for C6 synes jeg du skal klinke til på et fint eksemplar.

Vi lever bare en gang - og det er viktig å følge drømmene sine, selv om det sikkert finnes fornuftigere bilvalg.

Lykke til!

Citroën C6: Nå er det slutt for luksusbilen

Stort arkiv


Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene i Spør Benny-seksjonen

Verditap: Derfor stuper noen biler i pris