Du kan fortsatt få veldig fin Boble for 50.000,-

Dette er veteranbil full av sjarm.

-VW Boble som sommer-bil synes Broom-Benny høres ut som en god
ide!
-VW Boble som sommer-bil synes Broom-Benny høres ut som en god ide!

Benny Christensen er Brooms bilekspert.

I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny! Nå har vi bestemt oss: Til neste sommer SKAL vi ha en Boble som kosebil. Har hytte på svenskekysten, og tenker at Bobla vil være den perfekte bilen å putre rundt med der.

Vi trenger altså en bil som kan kjøres brukbare avstander og som ikke bryter sammen. Bobla er vel enkel å skru på, selv for en som har minst tre tommeltotter? Hvilken modell synes du det er best å gå for og er det noe spesielt vi bør vite før kjøp? Håper vi kan få et bra eksemplar til rundt 40.000-50.000 kroner.

Hilsen Ivar.

Benny svarer: 

 

Heisann Ivar! Dette synes jeg hørtes ut som en god ide! Og den klassiske, men allikevel evigunge Bobla er også en fin-fin sommerbil etter min mening.

Hemmeligheten ligger i å ikke ha det for travelt, men å putre rundt på småveiene i  60 - 70 km/t, med vinduene nede og måkeskrik og lukten av sjø, tang og tare. Jeg kan nesten kjenne det her jeg sitter og drømmer meg bort! 

Det hadde jo vært fristende å anbefale en cabriolet, men da sprekker fort budsjettet ditt med 100.000 kroner.

Les vår kjøpeguide for VW Boble her: 

Blir ikke feil uansett

Nå det gjelder Boble, er jo de ganske like hele veien, så du gjør ikke noe feil uansett hvilken årsmodell eller type du velger. Her er alt gangbart og klassisk. De lider også stort sett av de samme feil og mangler.

Det er allikevel to typer jeg har lyst til å anbefale å prøve å få tak i.Det er den siste modellen som heter 1302 (kom i 1971) eller aller helst en 1303 (kom i 1973), og som lettest kjennes igjen ved at de har buet frontrute. De er litt mer moderne enn sine eldre forgjengere.

De har annet hjuloppheng foran, bedre svingradius og lengre akselavstand og er med det noe bedre å kjøre enn de eldre. Motoren i en 1303 er en 1,6-liter på 54 hk.

Eller tolvhundre...

Den andre er den gamle klassiske - den med de buede "bolle-hjulkpslene" fra tidlig på 60-tallet. Da snakker vi 1200 motor på 34 hk og ikke akkurat fartsressurser i verdensklasse. Men den vinner igjen mye på sjarm...

I Boble-kretser er det ofte "jo eldre bil, jo bedre bil" et slags mantra. Men hvis du tenker å bruke den som en hyggelig bruksbil i sommerhalvåret, er det greit å "gi seg" tidlig på 60-tallet.

Sistnevnte er nok litt mer slitsom å pendle opp og ned til Sverige med enn en 1303, men, som sagt - hemmeligheten ligger i å ha god tid.

Noen svakheter

Plass, sikkerhet, komfort, varmeapparat er heller ikke all verden og du får garantert ikke aircondition. På den annen side - du vil glede din medtrafikanter!

For 40.00 -50.000 kroner skal du faktisk få veldig fine bruks-Bobler som er i god stand og som bør gi deg et ganske problemfritt bilhold. Men med gamle biler så kan jo alt skje, når som helst.

De er heldigvis veldig enkle å skru på og det er heller ikke veldig mye "mikk-makk" som kan gå i stykker her. Ny olje, justering av forgasser, en gjennomgang av tenninganlegget og bremsejustering årlig - så skal du (i alle fall teoretisk) kunne kjøre sommeren gjennom uten store negative overraskelser.

Dette må være verdens tøffeste Folkevogn?

Sjekk for rust

Før kjøp er det én ting som er viktig å sjekke. Nemlig rust. De fleste har blitt pusset opp en gang eller to i løpet av livsløpet og dårlig utførte reparasjoner kan være skjult under en pent og nylakkert ytre.

Så en grundig og nøye sjekk gjort av noen som vet hva og hvor de skal se etter - det er nesten et must før kjøp.

Jeg ønsker dere hell og lykke til med et prosjekt som jeg har veldig sansen for! Alt for mange veteranbiler har altfor mye ståtid. Få dem ut i sola!

 

 

Stort arkiv


Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene i Spør Benny-seksjonen