Stasjonsvogn som kjører fra sportsbilene
Diskret - men fullstendig brutal.
En fin, sort Mercedes C-klasse parkert på belegningsstein utenfor et pent, norsk trehus. Det hele ser ganske så tilforlatelig ut.
Men ta en ekstra titt på bilen - er den ikke litt lav, hva med emblemene på forskjermen og de store bremsene som skimtes bak felgene? Det er vel noe som ikke stemmer helt her...
Det er helt korrekt! Dette er nemlig ikke noen vanlig C180. Dette er en C63 AMG. En ulv i fåreklær og et råskinn av en bil som du absolutt ikke bør yppe deg mot ved lyskrysset. Du er så og si dømt til å tape...
Denne kjører nemlig fletta av det aller meste - også garvede sportsbiler.
Synes du dette høres morsomt og forlokkende ut? Da kan vi fortelle at Bernt fra Ski selger den små-frekke, men diskré bilen fra 2010 , den byr på ikke mindre enn 487 hestekrefter.
Prisen er satt til 749.000 kroner inkl. omregistreringsavgift. Du får mye moro for de pengene.
Se hele annonsen og alle bildene her:
Bernt har gjort en grundig jobb med å beskrive denne bilen og vi tillater oss å sitere litt dra annonsen:
Verdens kraftigste V8-sugemotor.
Motoren er den første, og hittil eneste, fra AMG som ble designet og bygget helt fra bunnen av fra AMG. Altså ikke en tunet Mercedes-motor som i alle andre utgaver fra AMG.
Motoren var i ugangspunktet tiltenkt kun AMG sin motorsportsatsning, men ble så vellykket at man valgte deriverte utgaver til sine AMG personbiler.
Motoren yter ca 520-530 ut fra fabrikk, men ble av produktmessige årsaker tilpasset ulike
effekter avhengig hvilket “skall” drivlinjen skulle passe i, fra C-klasse til SLS.
I C-klassen ble motoren skrudd ned (fysisk sperre på gass-spjeld) til 457 hk, i SLS AMG (med noen endringer samt annet eksosdesign) leverer samme blokk 560-622 hk.
One man - one engine
Alle motorer ved AMG er skrudd sammen på stasjon (ikke linje) av EN person under mottoet One man - one engine. Lydbildet denne motoren produserer må oppleves. Ingen video kan rettmessig gjenprodusere lyden dette gir.Her er ingen kunstige tilsatt bensininnsprøytning i eksosen ved giring à la Audi eller BMW, dette spraker og buldrer fra tomgang - fordi det er voldsomt! 6,2 liter - produsert etter frie tøyler fra AMG. Slike motorer kommer aldri tilbake til serieproduserte biler.
AMG: Disse bokstavene står for mye moro!
Står seg mot Audi og BMW
Selv om mange sammenlikner denne med f.eks M3, kan det garanteres at man ikke blir skuffet når man møter en C63 etter å tittet på M3/M4.
C63 byr på langt mer engasjerende kjøpeopplevelser, og er “ferdig satt opp”, i forhold til sine Bayerske småtroll som ofte må justeres med både eksos og understell for å bidra til økt hjerterytme til sjåføren.
Performance Pack Pluss
Denne bilen har Performance Pack Pluss. Den har også komplett servicehistorikk, det meste av det som fantes av utstyr og har hatt voksne eiere som har behandlet den pent og tatt godt vare på den.
Selv om bilen ikke er mer enn fire år gammel, er den allerede en legende. Vi håper Bernt finner et bra nytt hjem til den og at den vil bli godt tatt vare på videre.
Les vår test av Mercedes SLS AMG her: