Her er det ingen spøk å dra på harryhandel

Riksveien blir beskrevet som et mareritt.

Mange punkterer på Silvervägen. Det er milevis med pukk i Arjeplog kommune. 
Foto: Sofie Braseth, an.no/ANB
Mange punkterer på Silvervägen. Det er milevis med pukk i Arjeplog kommune. Foto: Sofie Braseth, an.no/ANB

Store deler av veien fra svenskegrensen til Arjeplog kjøres på pukk. Det ble for mye for dekkene til Simon Sørfjordmo.

Sammen med Adrian Danielsen (20) fra Saltdal var 19-årige Sørfjordmo fra Straumen på vei til Boden på sommerferie.

95 kilometer fra tettstedet Arjeplog takket høyre forhjul for seg.

- Vi kjørte over noe grovpukk, og da gikk det litt galt, sier han til Avisa Nordland.

- Vi kjørte i omtrent 50, og da det kom en campingvogn i motgående retning la vi oss ut. Etter kort tid kjente vi at det begynte å riste i bilen, og i og med at det var forhjulet det var slått hull på begynte bilen å «dra» til siden, sier Danielsen.

Måtte vente

En skumflaske i grøfta vitner om at de to mennene har prøvd iherdig å reparere dekket.

- Vi hadde ikke reservedekk, så vi prøvde med skum. Men det funket ikke siden dekket er sprukket i siden, sier Sørfjordmo.

Redningen ble en kompis som kjørte fra Straumen til Sverige med et nytt dekk.

- Vi har ventet i to og en halv time, så han er vel her snart. Det har gått fint å vente, sier de to.

- Ikke bra

Sørfjordmo og Danielsen er tremenninger, og familiene deres har feriert i Boden i en årrekke. Begge forteller at det har vært vegarbeid på Silvervägen så lenge de kan huske.

- Det er ikke bra at veiene er sånn, sier Sørfjordmo, men legger til at det må gjøres på et eller annet tidspunkt.

- De burde kanskje ikke legge opp til vegarbeid midt i høysesongen, men ta det på våren og høsten, sier han.

- Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke bare legger ny asfalt, sier Danielsen, lettere oppgitt.

Fikk advarsel

Både foreldrene til Sørfjordmo og Danielsen har kjørt i forveien til Sverige, og har advart sønnene mot Silvervägen.

- De har sagt at vi måtte ta det rolig, og ikke ha så mye fart, ler Sørfjordmo, som har snakket med sine foreldre etter punkteringen.

- De sa at det er bare å vente. Det er ikke så mye å gjøre med det. Gjort er gjort.

Ber folk kjøre forsiktig

Trafikverket beklager at det skjer punkteringer, men ber trafikantene kjøre veldig sakte over disse veistrekningene.

Prosjektleder Jan Nordqvist i det svenske Trafikverket, sier til AN at han beklager at det oppstår slike situasjoner, på grunn av veiarbeidet.

- Det er «tråkigt» når slikt skjer, men det vil alltid være en fare for punkteringer når det er slik utgravd grus på et veidekke. Det eneste vi kan gjøre er å beklage dette, og å be folk om å kjøre forsiktig, sier Nordqvist som ber trafikantene kjøre veldig sakte over slike veistrekninger.

Klimaet styrer

- Man må bare ta det med ro, og kjøre sakte og forsiktig. Selv om det står 50 km/t, så bør man kanskje kjøre i 10, 15 eller 20 km/t, sier han.

Nordqvist kan ikke si nøyaktig når denne veistrekningen mellom Riksgränsen og Arjeplog er ferdig utbedret.

- Men vi ser for oss at arbeidet er ferdig i slutten av august, sier prosjektlederen.

Nordqvist påpeker at Trafikverket helst ville ha lagt slikt veiarbeid til perioder der det er mindre trafikk, enn nå i sommerferien.

- Men her det klimaet som styrer oss, sier Nordqvist og avslutter

- Helst ville vi også ha kunnet arbeide i to skift, men det er ikke nok personale til å bemanne to skift.

Sverige topper

Sverige topper NAFs veihjelpstatistikk i utlandet, og punkteringer er på andreplass. Fjorårets feriemåneder viser at NAF ga assistanse til 22.698 bilister, hvorav 1.576 trengte hjelp i utlandet.

- Her er det Sverige som topper statistikken foran Danmark og Tyskland, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF.

Han forteller videre at punkteringer er på andreplass i statistikken for NAFs medlemmer som trenger assistanse i utlandet, etter motorfeil.

- Enkelte må også vente lenge på hjelp, enten fordi det er andre det står verre til med, eller at man står på et sted som er langt unna hjelpen. Og det er jo ikke dette man ønsker når man er på bilferie, sier Engebretsen.

Ta med reservehjul

Han sier videre at de fleste tilbakemeldingene er fra medlemmer som ikke har reservehjul i bilene sine, og der man ofte ikke har fått det såkalte tetteskummet til å fungere.

Oppfordringen til bilistene er derfor klar:?

- Ta med et reservehjul, enten det er spesiallagde reservehjul eller vinterdekk, sier Jan Ivar Engebretsen.

Du kan lese mer om bil og trafikk på an.no - her:

LES OGSÅ: Veien er så dårlig at den har fått egen Facebook-side