Bilen ringer selv inn nødmelding hvis du krasjer

Gir verdifull informasjon om hva som har skjedd - men bare hvis du er enig...

Nye Ford Mustang tar affære helt på egenhånd, om uhellet skulle være ute. Den ringer nødetaten og gir viktig informasjon om hvor mange som er i bilen, hva som har skjedd og hvor den befinner seg.
Nye Ford Mustang tar affære helt på egenhånd, om uhellet skulle være ute. Den ringer nødetaten og gir viktig informasjon om hvor mange som er i bilen, hva som har skjedd og hvor den befinner seg.

Interessen for siste generasjon av Ford Mustang er stor. Den amerikanske muskelbilen ser da også råere ut enn på lenge - og skal være et skikkelig råskinn å kjøre også.

Men Ford tenker ikke bare på at det skal gå fort. De er også opptatt av sikkerhet.

Derfor har de laget et helt nytt sikkerhetssystem i bilen - som gir viktig informasjon til nødetatene om uhellet skulle være ute.

Les også: Ford Mustang: Legenden blir helt ny - og kommer til Norge

Mye informasjon

911 Assist systemet har fått navnet sitt fordi 911 er nødnummeret i USA. 911 Assist er del av Sync-teknologien som alle de nye Fordene kan leveres med - og går altså ut på at bilen selv ringer nødetaten ved et uhell.

Og ikke bare ringer den og oppgir GPS-koordinatorene for hvor ulykken har skjedd, den oppgir også en rekke annen viktig informasjon: Hvor mange som sitter i bilen, om andre biler er involvert i ulykken og hvor kraftig sammenstøtet har vært.

På den måten kan redningspersonell som ankommer ulykken være bedre forberedt på hva de møter.

Systemet er også lagt opp slik at når bilen er ferdig med sin informasjon, åpnes linjen slik at den/de som sitter i bilen kan snakke med nødetaten selv.

Les også: Kjøpeguide: Er det nå du skal kjøpe drømmebilen?

Sjåføren bestemmer

Hvordan klarer systemet å få så mye informasjon? Jo, GPS-trackingen i bilen viser til en hver tid hvor den befinner seg. I tillegg beregner systemet hvor mange som er i bilen, basert på hvor mange bilbelter som er i bruk.

Hvor hardt sammenstøtet har vært baseres på airbagene og sensorer som avslører hvor (bak/foran/siden), hvor hardt bilen er truffet og eventuelt om den har rullet.

Nå er det ikke sikker at alle ønsker at bilen skal gjøre dette av seg selv. Det har også Ford tatt hensyn til. Derfor fungerer systemet slik at du må gi tillatelse til at den skal ringe for deg når du kobler deg opp med mobilen.

Sjåføren kan også velge å avslutte samtalen før den blir satt videre til nødetaten. 

Les også: Mustang: 48 år gammel - men helt som ny!

Les også: Dette er bilen som skuffet en hel verden