BMW oppgir feil motoreffekt

Overraskelsen ble stor da verstingmodellen ble testet.

To av de råeste bilene med BMW-logoen på bakluka - M3 og M4.
To av de råeste bilene med BMW-logoen på bakluka - M3 og M4.

BMW har alltid vært kjent for å levere kjøreglade og sporty biler. De bilene som rager aller høyest på adrenalin-skalaen, er de med M-logoen på. Av disse igjen, er M3 en av de med aller lengst tradisjoner - mens M4 er det ferskeste medlemmet i familien.

M4 har fått navnet sitt fordi det som tidligere var 3-serie omfattet både coupe, cabriolet, sedan og stasjonsvogn. Men nå er det bestemt av coupe og cabrioletene skal få sin egen serie - de er 4-serien. Derav heter ikke lenger coupeen M3, men M4.

For noen er ikke en gang BMWs M-biler nok - og da kan dette bli resultatet

Betydelig raskere

Uansett navn, under panseret banker et hjerte så livlig og sterkt at det nærmest sprenges. De offisielle tallene tilsier en effekt på 431 hk.

I utgangspunktet er ikke det store forskjellen fra foregående generasjon, som har 420. Men det maksimale dreiemomentet, 550 nm, er tilgjengelig fra et lavere turtall på den nye motoren enn tidligere.

Ytelsene er også blitt betydelig bedre - 0-100 km/t er unnagjort på bare 4,1 sekunder. Forrige generasjon trengte 4,6.

Les også: BMW M3: Fantastiske biler - men vær obs!

Måler effekten

Spørsmålet er om det faktisk stemmer at en har klart å få såpass mye ytelser, uten å øke antall hestekrefter mer.

Det ville det tyske magasinet Sport Auto finne ut av. I deres "supertest" av BMW M3/M4 har de plassert bilen på en rullende landevei, for å måle toppeffekten.

Det er ikke den mest nøyaktige måten å gjøre det på, men gir likevel et rimelig klart bilde av toppeffekten. 

Her kan du lese mer om BMW M3/M4

Mye krefter

Resultatet var interessant. Dreiemomentet steg raskt - men stabiliserte seg først ved 3.000 o/min - som er senere enn de 1.850 o/mil som BMW opplyser om.

Enda mer interessant er det imidlertid at det ble målt hele 465 hk og 577 nm.

Det amerikanske tuningselskapet "European Auto Source" i Calinfornia har også gjort en lignende test. Der viste testen 424 hk rett på hjula - hvilket omregnet betyr rundt 466 hk.

Se video: (NB: Legg merke til lydbildet!)

Begge resultatene stemmer forøvrig godt med ryktet BMW har hatt i mange år, for å i alle fall ikke "underlevere" når det kommer til antall hestekrefter i bilene sine.

Se video: Hupps, der var plutselig BMW-klubbens cruising over