Ville du trodd at denne er over 20 år gammel?

Sindre oppdaget sjarmen med det som en gang var en virkelig drømmebil.

På avstand ser den fremdeles lekker ut, den lettere tilårskomne BMWen. Og snart skal den få ny lakk, lover eieren. Foto: Privat
På avstand ser den fremdeles lekker ut, den lettere tilårskomne BMWen. Og snart skal den få ny lakk, lover eieren. Foto: Privat

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Tiden går. Det vet man - men neimen om man klarer å følge helt med. Selv om man tror man gjør det, blir man av og til fersket av at - eksempelvis - biler man trodde var ganske nye, har rukket å bli litt «små-gamle».

Bilen på disse bildene er et eksempel på det. For det virker ikke som at det er så lenge siden BMWs 5-serie av E34-generasjonen kom - den ser jo så moderne ut fremdeles.

Les også: M5 stasjonsvogn - ser ordinær ut, men er håndlaget...

E34 var med oss fra modellåret 1988 til 1996, da E39 tok over. Den fikk skjenn til å begynne med for at den så for tung og dorsk ut, men ble likevel med årene en skikkelig storselger. Her hjemme også, ikke minst takket være at man i noen år kunne få ganske fete stasjonsvogner importert «billig» som toseters varebiler.

Langt mellom de fine eksemplarene

Dermed ser man i dag enormt mye BMW på veiene. Den nest nyeste 5-serien, E60/61, har klatret helt opp på toppen av importstatistikken, det finnes fremdeles enormt mange E39-biler - men akkurat denne, E34en, DEN begynner det å bli sjeldent å treffe på.

I fin stand, i hvertfall. Men så begynner den altså å dra seg mot veteran-alder, også.

Men vi mener å kunne merke et visst oppsving i populariteten til disse bilene, som altså er ganske tidløse å se på. Og da de kom videreførte de også på en imponerende måte grunn-utseendet som 5-serien hadde hatt helt siden den første bilen som lystret dette navnet kom på førsten av 1970-tallet.

Mye kjøreglede for pengene

Mest interesse er det selvsagt rundt M5-utgavene, men også de litt mindre dramatiske versjonene ser ut til å bli regnet som «verdige» for restaurering i større eller mindre grad. Og med BMWs tradisjonelle fokus på kjøreegenskaper, kan man vel anta at unge bilkjøpere med et noe begrenset budsjett neppe kan finne noen særlig mer velkjørende bil enn nettopp en gammel E34-bil, dersom de er ute etter noe å investere litt tid og omsorg i.

Les også: Heftige følelser i kommentarfeltet da vi skrev om gammel 325...

Spesielt om bilen har en av BMWs svært vellydende og kraftige sekssylindrede rekkemotorer - altså en slik bil som har sjarmert seg inn i garasjen til Sindre, som det her handler om.

Navn: Sindre Dahl, (21)

Bosted: Stavanger.

Litt om meg selv: Nordsjø-boms som elsker bil.

Bilen: BMW 525i, 1992-modell.

Nye felger gjorde susen

Hvor lenge har du eid den? Siden september 2012.

Hva har du gjort med den? Jeg har montert KW Variant 1 justerbart senkesett, stoooor stereo, valset hjulbuer og satt på tredelte Hamann PG1-felger.

Les også: E34 eller E39? Spørsmålet skapte debatt på Broom-forumet:

Liker best med bilen: Looken.

Liker minst med bilen: At lakken begynner å bli slitt.

Beste opplevelse med bilen: Da jeg fikk satt på de nye felgene.

Fremtidsplaner for bilen: Jeg skal lakkere den på nytt i samme farge og få på nye lister.

Drømmebil: BMW E28 Alpina.

Annet: Jeg har også en BMW E36 320i og en Peugeot Partner som vinterbiler.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Ville ha BMW med V8 - tok sjansen og kjøpte usett på nettet...

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Sindre om? Bruk kommentarfeltet under!