Primitiv - men gull for familien

 - Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte, sier brooms bilekspert om prisene.

Denne biltypen er genial med tanke på innvendig plass.
Denne biltypen er genial med tanke på innvendig plass.

Benny Christensen er Brooms bilekspert.

I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Vi begynner å bygge hus i høst og planlegger å selge familiebilen for å frigjøre egenkapital som nok kommer godt med det neste året.

Vi kan heller klare oss med en billigere bil nå. Det aller beste hadde vært en bil som både kan fungere som byggebil og familiebil.

Jeg hadde aldri trodd jeg skulle foreslå noe sånt, men har sett litt på Toyota Hiace i personbilutgave. Den byr egentlig på alt vi trenger, dvs plass til familien og dessuten stort varerom som kan være anvendelig til husbyggingen. Er det noe spesielt vi bør tenke på i den forbindelse, og hva tror du vi bør bruke for å få en god bil som ikke gir problemer? Mvh Tormod.

Benny Svarer

 

Hei Tormod.

Gjennom sine 38 år i Norge har Toyota HiAce vist seg som en svært god og driftsikker bil, så slik sett er dette et godt valg.

Så får man heller leve med en gammelmodig konstruksjon, høyt støynivå, middelmådige kjøreegenskaper og et heller gammeldags interiør. For sånn er det.

Det enkle er ofte det beste – er et slagord vi ofte hører. Det gjelder nok også for Hiace.

Bilen er nemlig en veldig enkel, men både solid og ikke minst velprøvd konstruksjon. Slik gir ofte gode resultater. Det er lite fiksfaks som kan gå i stykker, her handler det om robuste og slitesterke løsninger.

Bjørn har hatt 500 Toyota HiAce

Det går ikke fort

En annen ting er et heller beskjedent effektuttak. 2,4-liter dieselmotor og en effekt på 90 hk, eller 2,5-liter på 88, 102 eller 118 hk. Ikke dumt med tanke på at det skal vare lenge, det heller.

Det går ikke fort, men det virker nesten alltid. Selvfølgelig er den også avhengig av godt stell og snille eiere. God - helst komplett servicehistorikk - og fersk EU-kontroll er alltid en fordel.

Det samme er en bil med få eiere. Selvfølgelig har kilometerstanden også noe å si. Selv om de er gode, så varer de ikke evig. Mange har gått langt etter hvert.

Dette må du sjekke

På eldre modeller bør man absolutt sjekke den for rust. Sjekk bakluka og langs skinnen til skyvedøra på siden. Det er ofte her det kommer først. Bremser, dekk, forstilling og bladfjærpakka bak er også obligatoriske sjekkpunkter på HiAce.

Når så mange som 110.000 Hiace ble solgt i Norge, er det klart at det finnes en og annen mandagsbil innimellom også. Men jeg tror nok at Toyotas velsmurte ettermarkedsapparat også har bidratt til suksessen og det gode ryktet bilen har fått.

Toyota var tidlig ute med fokus på dette med ettermarked og opparbeidet seg nok et forsprang her i forhold til f.eks. VW som nok er å anse som nærmeste konkurrent med Transporter / Caravelle.

Når det gjelder plassen så er kassebiler unike i så måte. Det er rikelig rom til både folk og bagasje - eller sementsekker og snekkerverktøy i ditt tilfelle.
Et skikkelig takstativ sørger også for ar du kan kjøre materialer på taket.

Test: Toyota HiAce personbil med åtte seter

Komisk dyr

Når det gjelder priser på HiAce personbiler så vet jeg ikke riktig vet om jeg skal le eller gråte. Den er nesten komisk dyr. Det har definitivt med etterspørselen og populariteten å gjøre.

For en 2008-modell med 4x4 og ikke avskrekkende høy kilometerstand må du ut med minst 300.000 kroner, mens en 2002 modell med 4x4 og 200.000 km på telleren koster rundt 90.000 om den er velholdt og pen. 

Mye penger for en bil med primitive kjøreegenskaper, men når det gjelder plass og driftsikkerhet er det få - om noen - som matcher den, får bli min konklusjon her.

Lykke til med både bil og hus!

Stort arkiv.

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene i Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Den ene er mye tryggere enn den andre